● سوره هود آیه 75 - تفسیر نمونه
" حلیم" کسی است که در مجازات و انتقام عجله نمی کند . " اواه" به کسی گفته می شود که از ناملایماتی که به او می رسد یا بدی هایی که مشاهده می کند زیاد آه می کشد و دلسوز است . " منیب" به معنای کسی است که در هر کاری به خدا رجوع می کند . این آیه علت مجادله ی ابراهیم با فرشتگان درباره ی قوم لوط را بیان می کند، بدین معنی که آن حضرت از عذاب ستمگران ناراحت نبود و از آنها طرفداری نمی کرد ، بلکه او پیامبر حلیم و پرحوصله بود و در نزول عذاب بر مردم ستمکار عجله نمی کرد و امیدوار بود که به توفیق الهی اصلاح شوند . همچنین پیامبری بود که از هلاکت مردم رنج می برد و برای نجات انسانها از گمراهی به خدا رجوع میکرد و به او متوسل میشد .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مائدة آیه 95 - تفسیر نمونه
شخصی که مرتکب صید در حال احرام شده مخیر در میان سه چیز است یا باید ترتیب را در آن رعایت کند نخست قربانی نماید و اگر نتوانست اطعام مسکین و اگر هم میسر نشد روزه بگیرد . این کفارات برای ان است که کیفر کار خلاف خود را ببیند . هرگاه کسی به این اخطارهای مکرر و حکم کفاره اعتنا نکند و باز هم مرتکب صید در حال احرام شود، خداوند از چنین کسی انتقام خواهد گرفت .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره مائدة آیه 38 - تفسیر نمونه
این آیه بیان میدارد که باید دست دزدان بریده شود به کیفر عملی که انجام داده اند حتی اگر زن باشد . این کار برای این است که دیگر این عمل را انجام ندهد . اما آیه بعد در تکمیل این آیه می فرماید اما آن کس که پس از عمل نادرستش توبه کند خداوند توبه او را می پذیرد . پس برای تفسیر آیه ۳۸ باید آیه ۳۹ نیز بیاید .
اما تنها آیه ای که در این باره تذکر می دهد این آیه است و درباره ی چگونگی قطع کردن دست سارق چیزی نمی گوید .
در این جا باید به سراغ ائمه برویم . در این باره امام جوادالائمه داستانی دارند که نقل می کنیم :
روزی معتصم دزدی را دستگیر می کند و می خواهد طبق این آیه شریفه دست این دزدرا قطع کند اما نمی داند که چگونه باید این کار را انجام دهد . بنابراین در مجلسی علما بزرگ سنی را دعوت می کند و امام جواد الائمه را نیز در این مجلس دعوت می کند . علما هر کام نظری می دهند . مثلا بعضی می گوید باید از مچ قطع شود طبق آیه تیمم ؛بعضی دیگر می گویند طبق آیه وضو باید از آرنج قطع شود و بعضی دیگر نیز می گویند چون عرف جامعه دست را از کتف به پایین می داند باید از کتف بریده شود . در آخر معتصم از امام جواد ( ع ) می پرسند و ایشان با اصرار زیاد پاسخ می دهند : رسول الله فرموده است که برای نماز هفت عضو باید روی زمین باشد : دو کف دست ، دو انگشت شست پا ،پیشانی و دو زانو . و این هفت عضو از آن خداست ( آیه ۱۸ سوره جن ) پس اگر دست این دزد را چنان که علما گفتند ببریم دیگر این فرد نمی تواند در درگاه خدای خود سجده کند . پس باید آخر مفصل انگشتان بریده شود و کف دست نباید بریده شود . معتصم که اثبات زیبای امام جواد را شنید این حکم را روی دزد اجرا کرد .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 105 - تفسیر نمونه
در این آیه خداوند نخست به پیامبر توصیه می کند که هدف از فرستادن این کتاب آسمانی این است که اصول حق و عدالت در میان مردم اجرا شود ، سپس به پیامبر هشدار می دهد که هرگز از خاینان حمایت نکند . گرچه در این آیه روی سخن پیامبر است ولی در واقع این حکم یک حکم عمومی نسبت به تمام قضات و داوران می باشد یعنی این حکم ناظر به همه ی افراد است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 97 - تفسیر نمونه
تعبیر به توفی در این آیه شریفه در حقیقت اشاره به این نکته است که مرگ به معنی نابودی و فنا نیست بلکه یک نوع دریافت فرشتگان از روح انسان است یعنی روح را که اساسی ترین قسمت و جود انسان است می گیرند و با خود به جهان دیگری می بر ند .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 103 - تفسیر نمونه
این آیه اشاره به یک دستور مهم اسلامی است که معنی نماز خواندن در اوقات معین این نیست که در سایر حالات انسان از خدا غافل بماند بلکه نماز یک دستور انضباطی است که روح توجه به پروردگار را در انسان زنده می کند و می تواند در فواصل نمازها خدا را بخاطر داشته باشد خواه در میدان جنگ باشد خواه در غیر میدان جنگ .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 82 - تفسیر نمونه
از این آیه نکات زیر استفاده می شود : 1 – مردم موظفند که درباره اصول دین و صدق دعوی پیامبر و حقانیت قران مطالعه و بررسی کنند و از تقلید کورکورانه بپرهیزند . 2 – قران برای همه قابل درک و فهم است وگرنه دستور به تدبر در آن داده نمی شد . 3 – یکی از دلایل حقانیت قران و اینکه از جانب خدا نازل شده این است که در سراسر آن تضاد و اختاف نیست .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 65 - تفسیر نمونه
این آیه یکی از دلایل معصوم بودن پیامبر است زیرا دستور به تسلیم مطلق از نظر کردار و گفتار در برابر همه ی فرمان های پیامبر و حتی تسلیم قلبی در برابر او ، نشانه ی روشنی بر این است که او در احکام و فرمانها و داوری هایش نه اشتباه می کند و نه عمدا چیزی بر خلاف حق می گوید ، معصوم از خطاست و هم معصوم از گناه .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 120 - المیزان
این آیه علاوه براینکه خطاب به پیامبر صلى الله علیه وآله می باشد ، خطاب به همه مسلمانان طول تاریخ نیز می باشد که هرگز یهود و نصارى از شما راضى نخواهند شد، مگر آنکه تسلیم آنان شوید و از اصول و ارزشهاى الهى کناره گیری کنید . ولى شما مسلمانها باید با قاطعیّت دست رد به نامحرم بزنید و بدانید تنها راه سعادت، راه وحى است نه پیروى از تمایلات دیگران .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.