● سوره طه آیه 90 - قوم
چرا در این آبه یا قوم به قوم من ترجمه شده
قالب : تاریخی |
گوینده : . پوربافرانی |
منبع : bafrani |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره طه آیه 89 - نفی
چرا همه افعال در این آیه با لا همراه است
قالب : لغوی |
گوینده : . پوربافرانی |
منبع : bafrani |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره اعراف آیه 1 - آیه
چرا آیات بعد از حروف مقطعه خاص هستند
قالب : تفسیری |
گوینده : . پوربافرانی |
منبع : خودم |
موضوع اصلی : بلاغت قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : خاص هستند، یعنی چه؟
2)
عالمی (داور) : باسلام
اگر منظور شما از خاص بودن ویژه بودن است باشما موافقم
در سراسر قرآن بلافاصله بعد از آیات مقطعه جملات ویژه ای نازل شده که اهمیت ویژه ای دارند و سراسر سوره را حول همان کلمات سوق میدهد
نظیر سوره بقره و طه و عنکبوت و ...
● سوره اعراف آیه 1 - حروف مقطعه
چرا این سوره با حروف مقطعه آغاز شده
قالب : تفسیری |
گوینده : . پوربافرانی |
منبع : خودم |
موضوع اصلی : حروف مقطعه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : قرآن کلام خداست و چرایی آوردن آیات به خداوند تعلق دارد. ما با احادیث یا دلالت های زبان عربی و احکام عقل می توانیم به برخی معانی آن دست یابیم.
مسائل مربوط به آیات مقطعه برای ما به شکل یقینی معلوم نیست.
2)
عالمی (داور) : باسلام
اگر اهل پژوهش هستید به کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم علامه مصطفوی درذیل حروف مقطعه و سوره اعراف مراجعه کنید ایشان نظر بسیار زیبایی دارند که شرط اولم که همانا اهل پژوهش بودن است برای فهم آن مهم است
خبرم کنید
3)
احمدی فقیه : موارد زیادی برای حروف مقطعه عنوان شده است. یکی از موارد مهم آن برای هر فرد خدامحور تأمل و تدبر در آن است که نتیجه آن شیرینی های وصف ناپذیر خواهد بود.
● سوره نساء آیه 114 - ن
چرا کلمات بصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ استثنا شده
قالب : فلسفی |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : ن |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : در تفسیر المیزان آمده است: " الا" معناى" لیکن" را مىدهد، و معناى آیه چنین مىشود:" هیچ خیرى در سخنان بیخ گوشى آنان نیست، و لیکن کسى که امر به صدقه یا معروف یا اصلاح بین مردم مىکند، در این امر کردنش خیر هست".
● سوره نساء آیه 87 - ن
چرا در این آیه به مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدیثاً ااره شده
قالب : روایی |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : ن |
موضوع اصلی : بلاغت قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : مسلما هیچ فردی از خداوند عالمیان راستگوترنیست ، لذا این وعده تخلف ناپذیر است
● سوره نساء آیه 87 - ن
چرا بر لا ریب در چند جا تاکید شده
قالب : لغوی |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : ن |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : هرجا که غفلت بیشتر باشد، مربّى باید هشدارهاى قاطعترى دهد. (نشانههاى تأکید در آیه: حرف لام، نون تأکید ثقیله، جمله «لاریب»، جمله «اصدق حدیثاً»، همه به خاطر غفلت انسان از قیامت است
● سوره نساء آیه 92 - ن
منظور از یه خطا یودن چیست
قالب : لغوی |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : ن |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره نساء آیه 60 - ایمان
این قبیل افراد که در آیه به ایمانشان اشاره شده چه نوع ایمانی دارند
توضیح : علیرغم اعتقاد به شیطان...
قالب : تفسیری |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : bafrani |
موضوع اصلی : بلاغت قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : شأن نزول آیه درباره فردی منافق است. اما ممکن است هر فرد ضعیف الایمانی چنین خطایی را مرتکب شود.
● سوره نساء آیه 59 - اطاعت
چرا اطاعت از رسول و خدا و اولوالامر در یک راستا بیان شده
قالب : اعتقادی |
گوینده : علی بافرانی |
منبع : bafrani |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : زیرا اولوالامر مانند پیامبر معصوم است و جانشین مامل ایشان در امور دین و دنیا هستند و علم معنویت لازم را به طور کامل دارند.