● سوره اعراف آیه 82 - نام اصلی حضرت لوط
نام اصلی حضرت لوط چیست ؟
قالب : لغوی |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت لوط (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره قدر آیه 1 - نزول قرآن
داور محترم در پاسخ دوست عزیزی که سوال کردند قرآن به چند صورت نازل شده است فرمودند به یک صورت . لطفا بفرمائید پس تفاوت نزول تدریجی و دفعی قرآن چیست ؟
قالب : لغوی |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : خودم |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : قرآن یک بار به طور تدریجی در طی بیست و سه سال نازل شده و در مرتبه ای دیگر به شکل دفعی در لیله القدر
2)
: بسم الله الرحمن الرحیم:قرآن بار اول در شب قدر به آسمان زمین یعنی آسمان اول فرستاده شد و بعداً در طی 23 سال به شکل تدریجی و قابل ضرورت نازل میشود
● سوره آل عمران آیه 109 - نظر اسلام در باره مالکیت
لطفا در صورت امکان نظر اسلام را در خصوص حدود مالکیت انسان مختصرا بیان فرمائید ؟
قالب : احکام |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : |
موضوع اصلی : مالکیت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : باسلام
مالک حقیقی آسمان و زمین خداوند است
اما به صورت اعتباری مالکیت به موجودات دیگر خصوصا انسان هم اطلاق میشود
از نظر اسلام مرد و زن میتوانند مالک باشند و از حاصل دست رنج خود استفاده کنند
از نظر اسلام مالکیت خصوصی پذبرفته است و نظام های کمونیستی را در مالکیت اشتراکی منحرف میدانیم
کتب اقتصادی استاد مطهری و استاد بهشتی که مختصر هم هستند را حتما مطالعه کنید
2)
طوفانی : سلام علیکم
ضمن تشکر از نظر این داور محترم، به نظر می رسد که در اندیشه و عقاید آدمیان در حوزه های علمی و علوم انسانی نمی توان سخن از «انحراف یک فکر» رانده شود؛ چرا که انحراف متعلق به امور درون دینی است که یک معیار ثابت و بنیادین فرض شده است. در حالی که در علوم بشری هرچه هم ما مخالف یک اندیشه ای باشیم نمی توان آن را منحرف دانست؛ اگر چه در مواردی که در حوزه های علم غیرتجربی قرار می گیرند، می توان برخی از اندیشه ها را ناکارآمد و ناسودمند و یا مضر دانست اما بحث «انحراف» اصولا متعلق به مباحث درون ایدئولوژیکی می باشد. لذا اگرچه شخصا با برخی از اصول کمونیستی خصوصا در حوزه ی سیاسی و اقتصادی موافق نیستم اما برای رد کمونیسم نمی توان چنین اظهار نظر نمود که منحرف است. چراکه بحث از انحراف در این موضع فاقد کاربرد منطقی و روش شناسی است.
ابراهیمی (داور) : عقل انسان دارای اصول و ملاک های ثابتی است که تمامی اندیشه های بشری بر اساس آنها شکل می گیرد. انحراف از این اصول باعث بروز مکاتب و نظام های گوناگونی می شود.
اگر این اصول مشترک وجود نداشته باشد هیچ گاه دو مکتب و دو نظام و حتی دو فرد نمی توانند در موضوعی گفتگو کنند.
در قرآنی نیز با اینکه ایدئولوژی مشرکین با ایدئولوژی قرآن تفاوت و تناقض دارد، خداوند با بیان اصول ثابت انحراف سخن آنان را نشان می دهد.
● سوره بقرة آیه 270 - صیغه نذر
طریقه خواندن صیغه نذر چگونه است ؟ آیا باید جتما بر زبان جاری گردد؟
قالب : احکام |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : توضیح المسائل |
موضوع اصلی : نذر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : بله. لفظ «للّه علیَّ کذا» یا به زبان فارسی بگوید:«برای خدا بر من است که فلان کار را انجام دهم».
● سوره بقرة آیه 246 - پیامبران بعد از حضرت موسی (ع)
آیا پیامبر موردنظر دراین آیه از همان 12 نفر نقیبان بود ؟ در صورت امکان نام این 12 نفر را ذکر فرمائید .
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : - |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : حضرت عیسی(ع) دوازده وصی داشت(6) که اولین آنان شمعون بن حمون بود. از جمله پیامبرانی که مردم را به شریعت حضرت عیسی علیه السلام دعوت می کردند، حضرت جرجیس نبی بود که در 16 سالگی در سال 329 میلادی به مرتبه پیامبری رسید. پس از وی نیز پیامبران بسیاری برای ترویج دین حضرت عیسی علیه السّلام از طرف خداوند متعال برانگیخته شدند که می توان به این اسم ها اشاره کرد: 1.مردخای 2. نسطورس بن ریشخا 3. وعید بن نسطورس 4. بخیر ابن وعید 5. منذر بن شمعون 6. سلمة بن منذر 7. برز بن سلمة 8. ابی بن برزه 9. نیز یکی از پیغمبرانی که مردم را به شریعت حضرت عیسی علیه السلام دعوت می نمود، خالد بن سنان بود که نسبش به حضرت اسماعیل ذبیح می رسد.
● سوره بقرة آیه 231 - حقوق زن در طلاق
امروزه مشاهده می شود در برخی از طلاقها با توجه به اینکه اختیار طلاق با مرد است به انحاء مختلف در هنگام طلاق زن را آزار می دهند تا زن مهریه خود را ببخشد وبرای این کار وقتی در دادگاه حاضر می شوند مرد می گوید من همسرم را می خواهم و ... و متأسفانه دیده می شود که دادگاه هم نظر مردرا عمل می کند و این باعث می شود زن برای گرفتن حکم طلاق مدت طولانی منتظر بماند وحوصله اش سر می رود وبالاخره از مهر خود می گذرد .با توجه به این آیه چه راهکار شرعی وقانونی برای جلوگیری از اینگونه موارد وجود دارد ؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : |
موضوع اصلی : حقوق |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 197 - احکام حج
اگر در حج هر یک از موارد نهی شده (رفث ،فسوق وجدال ) از کسی سربزند وظیفه اش چیست ؟
قالب : احکام |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : فتوای مقام معظم رهبری |
موضوع اصلی : حج |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : فسوق، یعنى دروغ گفتن، فحش دادن و مفاخره کردن و کفّاره فسوق، استغفار است.
جدال کردن، یعنى « لا وَ اللّه » یا « بَلى وَ اللّه » بگوید. کفّاره جدال کردن، یک شتر، یا گاو یا گوسفند است به تفصیلى که در « رساله مناسک حج » بیان شده است.
رفث به معنی آمیزش با زنان، است و کفّاره جماع، یک شتر یا گاو یا گوسفند است، به تفصیلى که در « رساله مناسک حج » بیان شده که در بعضى موارد سبب بطلان حج مى شود.
● سوره بقرة آیه 182 - اصلاح وصیت
آیا وصی خودش می تواند اصلاح مورد نظر آیه 182 بقره را انجام دهد یا باید از حاکم شرع اجازه بگیرد ؟
قالب : احکام |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : |
موضوع اصلی : وصیت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : باسلام
کار وصی همین است
وصی با در نظر گرفتن صلاح افراد و طبق شرع مقدس اسلام به این کار دست میزند