● سوره نساء آیه 53 - بخل در اعطای هدایت
آیا اگر کسی توفیق هدایت پیدا کند از بخشیدن آن به دیگران بخیل می شود . (آیه فرضی را مطرح می کند و آن اینکه اگر اینها نصیبی از اینها داشتند به اندازه گودی هسته خرما به کسی نمی دادند ) به عبارت دیگر به نظر می رسد بخل به امور معنوی نباید تعلق بگیرد .
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
توجه کنید که آیه فرض می کند که اگر خداوند با وجود خصلت های مذموم آنها به آنها ملک مادی و معنوی (سلطنت و نبوت و هدایت) اعطا کند، به واسطه اخلاق رذیله شان باز هم از نشر هدایت و نبوت الهی جلوگیری می کنند و فقط از آن طوری استفاده می کنند که به نفعشان باشد.
● سوره بقرة آیه 38 - عدم درک درمانگر خوف و اندوه
آیا افرادی که اصلا بدنبال هدایت الهی نیستند و آن را نمی خواهند و مالا ارزش آن را هم نمی دانند برایشان خوف و اندوهی از این بابت مطرح است ؟
این گونه از انسانها از این معارف دورند و نبودن در مسیر هدایت را حس نمی کنند تا چه رسد به آنکه گم شده خود را در هدایت پیدا کنند.
قالب : اجتماعی |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : هر کسی در حد هدایتی که به او عرضه شده و آن را رد یا قبول کرده، مورد مؤاخذه است نه بیشتر از آن.
2)
طوفانی : سلام علیکم
بله نکته ای که آقای رضویان بیان فرمودند وارد است. اما پاسخ داور محترم را متوجه نشدم که ارتباطش با نکته ای که آقای رضویان بیان فرمودند، در چیست؟!
● سوره بقرة آیه 146 - صنعت التفات
آیا کاربرد صنعت التفات همیشه یکسان است یا مثل این آیه و سوره حمد می تواند شبیه یا متفاوت باشد؟و کلا آیا می توان اهداف این صنعت را احصا نمود؟
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : برهان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : با سلام
هدف التفات را در هر ایه میتوان جدا برسی کرد
بیشتر آیات دارای نکات ادبی و بلاغی هستند
اما از وجوه ثابت این صنعت میتون به موارد زیر اشاره کرد :
1 تاکید
2 جلب توجه مخاطبین
3 بیان عظمت و یا حقارت موضوع بحث و کلام
● سوره بقرة آیه 211 - استنباط شرک از یبدل
در تفسیر المیزان آورده به خاطر شرکیکه در این قوم پیدا شد آنها به شدیدترین عقاب شدند از کجای آیه فهمیده می شود این یبدل شرک بوده است.
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : با سلام
باید دانست که گاهی جواب سوال در الفاظ ایه نیست بلکه مجموعه داستان و ایات گذشته میفهواند این عقوبت سنگین به علت دوری از توحید و خداپرستی بوده است
● سوره بقرة آیه 127 - تفکیک فاعل ها
چرا کلمه اسماعیل بلافاصله بعد از ابراهیم نیامده است؟مگر هر دو فاعل "یرفع" نیستند؟
قالب : قواعد عربی |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : هردو فاعلند و مرفوع اما با فاصله ذکر شده به دلایلی که ذکر شده
ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام در کار مساوى نبودند. در حدیث مىخوانیم:
ابراهیم بنّایى مىکرد و اسماعیل سنگ به دست پدر مىداد.
و شاید به سبب همین تفاوت، میان نام آن دو بزرگوار فاصله گذاشته است. «یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعِیلُ»
● سوره بقرة آیه 15 - جزای متناسب
آیا می توان گفت مجازات سرگردانی(یعمهون)متناسب با گناه منافقان است که با نفاق خود مومنان را سرگشته می خواستند؟
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : جزای اعمال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
سلیمانی : بله.
اگربه کیفر گناهان با دقت بنگیریم تناسبی بین گناه وکیفر آن وجود دارد.البته همه برای ما قابل درک وفهم نیست.
مثلا کسی که مال یتیم را به حرام می خورد کیفرش به این صورت که"فی بطونهم نارا"به تصویر کشیده شده است.
وموارد متعدد دیگر
● سوره بقرة آیه 11 - رابطه فساد و نفاق
آیا می توان نتیجه گرفت که چون منافقان مورد خطاب لا تفسدوا قرار گرفتند فسادشان از خود عبور کرده و جامعه را نیز در بر می گیرد در حالیکه کافران فسادی در مرحله جان خویش دارند و لذا خطر منافقان بیشتر از کفار است؟
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : با سلام
هر دو گروه در خود و در جامعه فساد می کنند
اما فساد منافق به علت دو رویی او بیشتر است
2)
zanjani : همیشه ضربه های ناگهانی که انسان از منبع و دلیلش باخبر نیست بیشتر از ضربه های که انسان منبعش رو میدونه ، ضرر میزنه پس منافق فساد بیشتری ایجاد میکنه.
● سوره بقرة آیه 21 - تقوا و بندگی
چرا خداوند در کنار وظیفه عبودیت که مایه رشد و بالندگی انسان است صحبت از تقوا می نماید؟البته توجه به این موضوع هست که میوه این بندگی تقواست اما عبودیت به خودی خود چنان ارزشمند است که ذکر تقوا بعنوان یک ثمره آن خیلی مهم نمی نماید؟
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : عبودیت دارای مراتبی است. در این آیه مراحل ابتدایی آن مورد نظر است. یعنی از ذیل عبادت شیطان و غیر خدا خارج شوید و بندگی خداوند را پیشه خود سازید. در این صورت به مراتب متقین دست خواهید یافت. البته مراتب بالای متقین نیز معادل مراتب بالای عبودیت خواهد بود. اما منظور در این آیه اصل بندگی خداوند است چنان که از سیاق عام آیه (یا ایها الناس) برمیآید.
● سوره بقرة آیه 6 - کفر
آیا از کلمه سواء می توان به این معنا رسید که این کافران به نهایت کفر رسیده اند؟
قالب : تفسیری |
گوینده : مهدی شریف رضویان |
منبع : |
موضوع اصلی : هدایت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : ماجدی(داور)
بله (یکسان است چه ایشان را انذار بکنى و چه نکنى) چون اگر بخواهیم مورد گفتگوى در این جمله را همه طبقات کفار بدانیم، ملتزم باین شدهایم که باب هدایت بکلى مسدود است، و اصلا آمدن پیامبر اسلام سودى بحال هیچ کافرى ندارد، و حال آنکه قرآن کریم ببانگ بلند بر خلاف این گواهى میدهد.