● سوره بقرة آیه 87 - به قتل رساندن فرستادگان خداوند
در پایان آیه اشاره شده که این قوم متکبر جمعی از پیامبران خدا را کشتند.
آیا در منبعی مشخص است که چندتن و کدام پیامبران به دست این قوم کشته شدند؟
قالب : تفسیری |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : در روایات آمده که بنى اسرائیل در یک ساعت از اوّل روز چهل و سه پیامبر را کشتند، پس یک صد و دوازده نفر از عبّاد بنى اسرائیل بلند شدند و کسانى را که پیامبران را کشته بودند، امر به معروف و نهى از منکر نمودند، این عدّه را نیز در آخر همان روز کشتند.
پیامبران را بناحق میکشتند از قبیل: حضرت یحیى و زکریا و غیرهما
2)
شریفی : با سلام
با توجه به این همه بی احترامی به پیامبران و کشتن آنها چرا خداوند باز دوست داشت آنها را هدایت کند ؟
و سوال 2 - خداوند چرا میخواد هدایت کنه ؟ خب از همون اول هدایت میکرد ؟ این سوالی است که خیلی وقت پیش ها برایم مطرح شده بود
شاه آبادی (داور) : نسلهای مختلف هدایتهای مختلف میخواهند و پیامبران پی در پی برای هدایت همه نسلها میآیند. اما اصرار خداوند برای ارسال پیامبران برای آنها که پیام حق به گوششان نخورده مایه هدایت است، برای عدهای اتمام حجت و برای معاندان افزایش عذاب.
بنای خلقت خداوند در مورد انسان این است که او را مختاراً هدایت کند نه اینکه ماند فذشتهها از اول ئذ راه مستقیم قرار دهد.
3)
: مثال از قتل کم نیست... . اما به طور خاص اگر در تورات جستجو کنید داستان ایلیای پیامبر در کتاب پادشاهان باب 18 ، همسر اخاب (شاه اسرائیل) - ایزابل- که مشرک بود ، انبیا را می کشته است و جنایات کرده .عوبدیا (ذوالکفل) ، یک خدمتگزار اخاب ، فقط 100 پیامبر را تا مدتی نجات داده و آن ها را در دو مغاره پنهان کرده تا از قتل توسط ایزابل در امان باشند. این نشان میدهد چه بسیار افراد نبی در آن زمان بوده اند و البته کشته شده اند...
البته که نبوت دارای درجات است و ظاهرا به صرف تکلم به واسطه روح ، اطلاق نبی میشده است.
● سوره بقرة آیه 51 - پرستش بنی اسرائیل
قبل از اینکه حضرت موسی علیه السلام این قوم رو به یگانه پرستی دعوت کنند، این قوم چه چیزی رو می پرستیدند که بعد از رفتن چند روزه حضرت موسی علیه السلام فورا سراغ گوساله پرستی رفتند؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : پایة دین یهود همان دین حضرت ابراهیم(ع) و بعد حضرت اسحاق(ع) و یعقوب(ع) است. وقتی هم به مصر میآیند تا زمان حضرت موسی(ع) نیز همان دین را حفظ میکنند. البته در دوران فرعون تحت سلطه او بودند. با تفصیل بیشتر باید گفت که :
1- بت پرستی و شرک به خداوند در مصر و به خواست خداوند حضور حضرت یوسف(ع) از فرزندان حضرت یعقوب(ع) در مصر و ترویج یکتا پرستی از طرف ایشان و تضعیف شدید بت پرستان و کاهنان معابد.
2- گسترده شدن قوم بنیاسرائیل و قدرت گرفتن آنان در سرزمین مصر. ( از رود نیل تا رود فرات )
3- ترویج تعالیم ماسونی از مصر باستان، کاهنان معابد و جادوگران در بین قوم بنیاسرائیل و اضافه شدن تعالیم شرک آمیز فلسطینیان باستان و شکلگیری تعالیم مختلط با نام کابالا (Qabalah یا Cabbalah یا Kabbalah ) در میان این قوم.
4- قدرتگیری مجدد و با شدت بیشتر کاهنان معابد و ترویج کابالا و اتحاد فی ما بین آنها و فراعنه مصر، اذیت و آزار شدید و به اسارت درآوردن قوم بنیاسرائیل پس از وفات حضرت یوسف(ع) و قدرتگیری فرعون مصر و در نهایت ادعای خدایی فرعون.
5- افول قدرت مصر و نابود شدن فرعون با خواست خداوند متعال درپی رسالت حضرت موسی(ع).
● سوره بقرة آیه 47 - بازه ی زمانی برتری بنی اسرائیل
در بعضی از ترجمه ها اشاره شده برتری بنی اسرائیل فقط در همان زمان بوده و در بعضی از ترجمه ها اشاره نشده.
منظور از برتری بنی اسرائیل تا چه زمانی بوده؟
قالب : تفسیری |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : با توجه به اینکه در قرآن تصریح شده که به دلیل کفران نعمت، قتل انبیا، تحریف کتاب خدا و.. آنها خوار و خفیف شدند، معلوم میشود که این برتری اختصاص به همان زمان داشته است و در همان دوره حضرت موسی بسیاری از این برتریها از آنها گرفته شده است. (آیه 61 بقره)
● سوره بقرة آیه 47 - برتری بنی اسرائیل
این برتری بنی اسرائیل فقط به لحاظ نعمات بوده یا از لحاظ توانایی هم برتر بودن؟
قالب : تفسیری |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : آیت الله جوادی آملی: از برجسته ترین نعمت هاى فراوانى که خداى سبحان بر بنى اسرائیل ارزانى داشت، نعمت فضیلت و برترى بر جهانیان است: وأ نّى فضّلتکم على العالمین. برترى آنان یا به نعمت هاى مادى و معنوى خود آنهاست یا به این است که ملوک و انبیاى بسیارى از میان آنها مبعوث شدند؛ به کسانى چون سلیمان و داوود(علیهماالسلام ) ملک و ملکوت عطا شد و معجزاتى چون شکافته شدن دریا و غرق شدن آل فرعون و سرانجام رهایى از آن همه عذاب ها و شکنجه ها، که در امت هاى دیگر کم نظیر یا بى نظیر بود نصیب آنان گشت.
● سوره بقرة آیه 34 - آیا شیطان کفر خود را پنهان کرده بود؟
در ترجمه آیت الله مشکینی در پایان آیه آورده شده که شیطان کفر خود را پنهان می داشت.
مگر در برابر خدا همه چیز عیان نیست؟
آیا سطح اختیار فرشتگان و مقربین در این حد بوده که حتی کفر بورزند و آن را پنهان کنند؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : تعبیر پنهان داشتن چیزی از خداوند در جاهای مختلف قرآن آمده و مقصود کاری است که مخلوق به زعم خود انجام میدهد و فکر میکند از خدا چیزی را پنهان کرده است.
شیطان از اجنه بود و به خاطر عبادتش به مراتبی همارز برخی فرشتگان رسیده بود اما کافر شده بود و هنوز کفر خود را آشکار نمیکرد. غیر از فرشتگان که مقام معلومی دارند و امکان عصیان ندارند انسان و جن مختار هستند و همواره در معرض کفر و لغزش، مگر مخلَصین.
2)
جعفری : بله شیطان کفر خود را پنهان کرده بود ولی همان طور که خدا در این آیه شریفه میفرماید شیطان از کافران بود، بود یعنی خدا میدانسته ولی پنهان بوده تا اینکه به این واسطه این موضوع بر همگان آشکار شد . در واقع خدا ظرف امتحان را فراهم میکند تا بهترینها آشکار شوند امید که همه ما از خوبان باشیم و هیچ تاریکیی در ما رخنه نکرده باشد که اینگونه چون شیطان ضایع نگردیم.
● سوره بقرة آیه 21 - رابطه پرستش و تقوی
آیا میشه این برداشت رو کرد که "پرستش بهانه ای است برای تقوی" ؟
به عبارت دیگه آیا تقوی هدف هست و پرستش وسیله؟
قالب : تفسیری |
گوینده : کاظم احمدی نیا |
منبع : |
موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : هدف، پرستش خدا در تمامی مراتب آن و در تمامی ابعاد زندگی است که مسیر آن از رعایت تقوا در تمامی اعضا و جوارح،ف کر و روح انسان، میگذرد. بندگی وصف کلی انسانی است که میخواهد در ذیل ولایت خداوند قرار گیرد و همه زندگی و عبادت و مرگ خود را برای خدا قرار دهد. مسیر این گونه زیستن و این گونه مردن، رعایت تقوا است. در نهایت نیز چنین انسانی به مراتب بالای بندگی خواهد رسید و عبد صالح خدا خواهد شد و از سوی دیگر انسانی در نهایت تقوا خواهد بود.
2)
فیض اصفهانی : لعلکم تتقون اشاره به این دارد که در این پرستش تقوا داشته باشید از اینکه فاعلیتی برای خود قائل شوید . همه از لطف وکرم اوست ، حتی پرستش ما .
3)
باقرزاده یزدجی : سلام علیکم .دیدگاه بنده اینست که بندگی و تقوی لازم وملزوم یکدیگرند .چنانکه در سوره مبارکه اعلی در آیه شریفه 14 میفرماید قد افلح من زکیها رستگار کسی است تزکیه کند پس تقوی عامل رستگاری است.این یک طرف معادله .و از طرف دیگر میفرماید ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر اینهم طرف دیگر معادله که عبادت انسان را از بدیها و زشتیها باز میدارد و عبادت عامل بازدارنده از بدیها است .پس عبادت وتقوی هر دو در یک محورند که میتواند انسان را به هدف نهایی خلقت نزدیک سازد .التماس دعا.