1)
احمدی نیا : به نظرم مطلب این بوده که عبادت انسان (که آفریده ای جدید نزد فرشتگان بوده) می تواند از درجه بالاتری برخوردار باشد نسبت به عبادت فرشتگان و در نهایت مقام انسان می تواند بسیار بالاتر از مقام فرشتگان باشد، همانند مقام پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله.
2)
ماجدی (داور) : ملائکه ادعاى شایستگى براى مقام خلافت کرده، و اذعان کردند به اینکه آدم این شایستگى را ندارد، و چون لازمه این مقام آنست که خلیفه اسماء را بداند، خداى تعالى از ملائکه از اسماء پرسید، و آنها اظهار بى اطلاعى کردند، و چون از آدم پرسید، و جواب داد باین وسیله لیاقت آدم براى حیازت این مقام، و عدم لیاقت فرشتگان ثابت گردید.با توجه به بعض روایات اسماء، حجج الهی است
3)
: خداوند در قرآن می فرمایند "ان العرض یرثها عبادی الصالحون".
حضرت زینب در مورد حادثه عاشورا گفت "ما رأیت الّا جمیلاً" .
و امام خمینی فرمودند "شما اگر توقع دارید که در یک شب همة امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزهای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که انشأ اللّه مصلح کل ظهور نماید گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود; بلکه با کوششها و فداکاریها ستمکاران سرکوب میشوند"
آن چیزی که خدا دید همان حکومت الله در زمین است که در نتیجه کوششها و فداکاریها انسان های صالح در زمین برقرار می شود. و حال اینکه این حکومت نه به اجبار بلکه از روی معرفت عمیق آن انسان ها به الله است.
4)
علمدار .ب : شاید همانطور که فرشتگان نمی دانستند که مطلب چیست ، ما انسانها هم نمیدانیم و علم این موضوع تنها در اختیارخداوند است
5)
: شای عصر عاشورا فرشتگان جواب خود را گرفتند
6)
: فرشتگان عشق را نمی توانستتد درک کنند.
اسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه کار به نام من دیوانه زدند
علت عاشق ز علت ها جداست
عشق اصطرلاب اسرار خداست