1)
شاه آبادی (داور) : آیات سوره صافات:
آیات سوره صافات درباره حفاظت از آسمان و اخبار غیبی آن در برابر شرارت های جنیان است.
این بیاناتى که در کلام خداى تعالى دیده مى شود، از باب مثالهایى است که به منظور تصویر حقایق خارج از حس زده شده ، تا آنچه خارج از حس است به صورت محسوسات در افهام بگنجد، مراد از نزدیک شدن شیطانها به آسمان ، و استراق سمع ، و به دنبالش هدف شهابها قرار گرفتن ، این است که : شیطانها مى خواهند به عالم فرشتگان نزدیک شوند، و از اسرار خلقت و حوادث آینده سر درآورند. و ملائکه هم ایشان را با نورى از ملکوت که شیطانها تاب تحمل آن را ندارند، دور مى سازند.
نیرنگهاى خود به صورت باطل جلوه دهند، و یا باطل را با تلبیس و نیرنگ به صورت حق درآورند، و ملائکه رشته هاى ایشان را پنبه مى کنند، و حق صریح را هویدا مى سازند، تا همه به تلبیس آنها پى برده ، حق را حق ببینند، و باطل را باطل .
آیات سوره طارق
1. این آیات درباره حفظ انسان است که منظور از آن حفظ اعمال انسان است که کار ملائکه است.
2. البته ممکن است آیات سوره طارق ناظر به حفظ انسان از بلایا در زندگی دنیوی اش باشد. همان طورکه در آیه 61 سوره انعام اشاره شده است:
وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا یُفَرِّطُونَ (61)
او بر بندگان خود تسلّط کامل دارد؛ و مراقبانى بر شما مىگمارد؛ تا زمانى که یکى از شما را مرگ فرا رسد؛ (در این موقع،) فرستادگان ما جان او را مىگیرند؛ و آنها(در نگاهدارى حساب عمر و اعمال بندگان،) کوتاهى نمىکنند. (61)
آن حفظه کارشان حفظ آدمى است از همه بلیات و مصائب ، نه تنها بلاى مخصوصى .
به طورى که از روایات نیز برمى آید خداى تعالى از فرشتگان خود کسانى را مامور کرده تا او را از گزند حوادث و دستبرد بلاها و مصائب حفظ کنند، و حفظ هم مى کنند و از هلاکت نگهش مى دارند تا اجلش فرا رسد، در آن لحظه اى که مرگش فرا مى رسد دست از او برداشته و به دست بلاها و گرفتاریها مى سپارندش تا هلاک شود.
3. و بعید نیست که مراد از حفظ نفس ، حفظ خود نفس و اعمال آن باشد، و منظور از حافظ، جنس آن بوده باشد، که در این صورت چنین افاده مى کند که جانهاى انسانها بعد از مردن نیز محفوظ است ، و با مردن نابود و فاسد نمى شود، تا روزى که خداى سبحان بدنها را دوباره زنده کند، در آن روز جانها به کالبدها برگشته دوباره انسان بعینه و شخصه همان انسان دنیا خواهد شد، آنگاه طبق آنچه اعمالش اقتضا دارد جزا داده خواهد شد، چون اعمال او نیز نزد خدا محفوظ است ، چه خیرش و چه شرش .