لیست سوال های اميرعباس حسامي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره حج آیه 18 - سجود فرشتگان
آیا سجود فرشتگان تشریعى است؟
توضیح : بى شک در ((جمله یسجد له من فى السماوات)) فرشتگان داخلند، ولى آیا سجده آنها تکوینى است یا تشریعى سؤال است؟
با توجه به اینکه آنها داراى عقل و شعور و معرفت و اراده اند، سجود آنها جنبه تشریعى دارد یعنى عبادت و خضوعى است که با اراده و اختیار انجام مى گیرید قرآن در باره فرشتگان مى گوید: لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون:
((آنها هیچیک از فرمانهاى الهى را عصیان نمى کنند و آنچه را که او دستور داده انجام مى دهند)) (تحریم - 6).
قالب : تفسیری گوینده : امیرعباس حسامی
منبع : تفسیر نمونه موضوع اصلی : ملائکه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : بله
2) عالمی (داور) : باسلام
اگر منظورتان از تشریع را مشخص کنید جواب به دو شکل زیبا تغییر خواهد کرد
ایا برای ملایکه شریعت به معنای بشری ان معنا دارد ؟
امر به ملایکه مولوی بود یا ارشادی؟
  سوره حج آیه 17 - صابئان چه کسانى هستند؟
صابئان چه کسانى هستند؟
توضیح : از آیه فوق اجمالا استفاده مى شود که آنها نیز پیرو بعضى از مذاهب آسمانى بوده اند، بخصوص که در آیه در میان طائفه یهود و نصارا قرار گرفته اند، بعضى آنها را از پیروان ((یحیى بن زکریا)) مى دانند که مسیحیان او را یحیى تعمید دهنده مى نامند و بعضى معتقدند آنها برخى از عقائد یهود و برخى از عقائد مسیحیان را گرفته و به هم آمیخته اند، و لذا مذهب آنها را برزخى میان این دو مذهب مى دانند.
((صابئان)) براى آب جارى اهمیت زیادى قائلند، و لذا بسیارى از آنها در کنار نهرهاى بزرگ زندگى مى کنند، مى گویند به بعضى از ستارگان نیز احترام مى گذارند، و به همین جهت متهم به ((ستاره پرستى)) شده اند، هر چند ظاهر آیه فوق این است که آنها در صف مشرکان نیستند.
(براى توضیح بیشتر به جلد اول تفسیر نمونه ذیل آیه 62 سوره بقره مراجعه کنید).
قالب : تفسیری گوینده : امیرعباس حسامی
منبع : تفسیر نمونه موضوع اصلی : صائبون
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : ز آیات اجمالاً استفاده می شود که صایبان پیرو بعضی از ادیان آسمانی بوده‌اند، اما در این که آنان پیروان چه دینی بوده‌اند، بین مفسران اتفاق نظر وجود ندارد و اقوال گوناگونی است و در تفسیر کلمه صائبین در قرآن دچار اختلاط و تضاد و تناقض‌گویی شده‌اند که به مرور زمان بر وسعت و غلظت این تناقضات افزوده شده است.
با توجه به متون فقهی و مطالعه آرای فقهای فریقین معلوم می‌شود که اکثریت فقهای اهل سنت معتقدند که صائبان اهل کتاب هستند و از آنها جزیه پذیرفته است و عده کمی از آنان با این نظر مخالفت کرده‌اند که از جمله آنها ابوسعید استطحری است.
برعکس اکثریت فقهای شیعه، صایبان را اهل کتاب و اهل ذمه نمی‌دانند و در میان آنها اقلیتی هم هستند که به اهل کتاب بودن صایبان نظر داده‌اند.
با مراجعه به لغت روشن می‌شود که لغت شناسان در وجه تسمیه و ریشه‌ کلمه صابی، دچار تشتت آراء هستند و وجوه متناقضی را ذکر کرده‌اند، متأسفانه مفسران و متکلمان و در باب ملل و نحل نیز درباره صایبان چندان کاوش نکرده و هر کس به تناسب مفهوم لغوی آن تعریف ادامه داده و لذا کلمات علما و اندیشمندان در این باره سخت مضطرب و پریشان است و به خاطر همین اضطراب و سردرگمی در معرفی صایبان کلام فقها نیز دست کمی از مفسران و متکلمان ندارد و همین ناشناختگی وضعیت آنان و مجهول بودن حقیقت آیین و باورهایشان باعث تردید در حکم فقهی ایشان شده است.
  سوره حج آیه 17 - مجوس کیانند؟
مجوس کیانند؟
توضیح : واژه ((مجوس)) فقط یک بار در قرآن مجید در همین آیات مطرح شده و با توجه به اینکه در برابر مشرکان و در صف ادیان آسمانى قرار گرفته اند چنین بر مى آید که آنها داراى دین و کتاب و پیامبرى بوده اند.
تردیدى نیست که امروز مجوس به پیروان زردشت گفته مى شود، و یا لااقل پیروان زردشت بخش مهمى از آنان را تشکیل مى دهند، ولى تاریخ خود زردشت نیز به هیچوجه روشن نمى باشد، تا آنجا که بعضى ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد دانسته اند و بعضى در قرن ششم یا هفتم!.
این تفاوت و اختلاف عجیب یعنى پنج قرن! نشان مى دهد که تا چه اندازه تاریخ زردشت تاریک و مبهم است.
معروف این است او کتابى به نام اوستا داشته که در سلطه اسکندر بر ایران از بین رفته است، و بعدا در زمان بعضى از پادشاهان ساسانى بازنویسى شده.
از عقائد آنها مطالب زیادى در دست نداریم، ولى چیزى که امروز بیش از همه شهرت دارد مساءله اعتقاد به دو مبداء خیر و شر یا نور و ظلمت است، به این ترتیب که خداى نیکیها و نور را ((اهورامزدا)) و خداى شر و ظلمت را ((اهریمن)) مى دانند، و به عناصر چهار گانه مخصوصا ((آتش)) احترام بسیار مى گذارند تا آنجا که آنها را آتش پرست مى خوانند و هر جا آنها هستند آتشکده اى کوچک یا بزرگ نیز وجود دارد.
بعضى واژه مجوس را از ماده ((مغ)) که به پیشوایان و روحانیین این مذهب مى گفتند مشتق مى دانند، و ((مؤ بد)) که اکنون به روحانیین آنها گفته مى شود در اصل از ریشه ((مغود)) بوده.
در روایات اسلامى آنها از پیروان یکى از انبیاى بر حق شمرده شده اند (که بعدا از اصل توحید منحرف گشته و به افکار و عقائد شرک آلود روى آورده اند).
در بعضى از روایات مى خوانیم مشرکان مکه از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرد، و اجازه بت پرستى به آنها بدهد! پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: من جز از اهل کتاب جزیه نمى گیرم ، آنها در پاسخ نوشتند تو چگونه چنین میگوئى در حالى که از مجوس منطقه ((هجر)) جزیه گرفته اى؟!
پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود: ان المجوس کان لهم نبى فقتلوه و کتاب احرقوه : ((مجوس پیامبرى داشتند و کتاب آسمانى ، پیامبرشان را به قتل رساندند، و کتاب او را آتش زدند))!.
در حدیث دیگرى از ((اصبغ بن نباته)) مى خوانیم که على (علیه السلام) بر فراز منبر فرمود: سلونى قبل ان تفقدونى ((از من سؤ ال کنید پیش از آنکه مرا نیابید)).
((اشعث بن قیس)) (منافق معروف) برخاست و گفت: اى امیر مؤ منان چگونه از مجوس جزیه گرفته مى شود در حالى که کتاب آسمانى بر آنها نازل نشده و پیامبرى نداشته اند؟ على (علیه السلام) فرمود: آرى اى اشعث قد انزل الله الیهم کتابا و بعث الیهم نبیا: ((خداوند کتابى بر آنها نازل کرده و پیامبرى مبعوث نموده است)).
و در حدیثى از امام سجاد على بن الحسین (علیه السلام) مى خوانیم که پیامبر فرمود: سنوا بهم سنة اهل الکتاب ، یعنى المجوس : ((با آنها طبق سنت اهل کتاب رفتار کنید، منظور پیامبر اسلام مجوس بود)).
ضمنا باید توجه داشت که واژه ((مجوس)) جمع است و مفرد آن ((مجوسى)) است .
قالب : تفسیری گوینده : امیرعباس حسامی
منبع : تفسیر نمونه موضوع اصلی : اهل کتاب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : زردشتیان به نبوت از زردشت اعتقاد دارند و کتاب اوستا را از او می‌دانند. بنابر روایات و اخبار خودشان زردشت در قرن ششم پیش از میلاد مسیح در شرق و یا در غرب ایران تولد یافته و در 30 سالگی از جانب اهورا مزدا به پیغمبری برگزیده شده و آیین خود را در آن عصر انتشار داده است[
ما برحسب اعتقادات اسلامی که درباره مجوس دارم می‌توانم دین زردشت را در اصل یک شریعت توحیدی بدانیم، زیرا بر حسب عقیده اکثر علمای اسلام زردشتیان از اهل کتاب محسوب می‌گردند، محققین از مورخین نیز همین عقیده را تأیید می‌کنند و می‌گویند: نفوذ ثنویت در آیین زردشت، از ناحیه سوابق عقیده دو خدایی در نزد آریا قبل از زردشت بوده است.
  سوره انبیاء آیه 98 - سوزاندن بتها در دوزخ
از ریختن بت هاى بى جان به دوزخ، چه سودى تصور مى گردد و فلسفه این کار چیست؟
توضیح : در پاسخ این پرسش باید گفت: این کار براى آن است که شرک گرایان از تماشاى سوخته شدن بت ها حسرت بخورند و رنج بکشند واین نوعى عذاب براى آنان است.
افزون بر آن، این سخت ترین تحقیر و سرزنش براى آنان است که با چشم خود بنگرند و ببینند خدایان دروغین آنان که عمرى ذلّت پرستش آنان را به جان خریدند اینک هیزم دوزخ شده اند.
قالب : تفسیری گوینده : امیرعباس حسامی
منبع : تفسیر مجمع البیان موضوع اصلی : عذاب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : مى گوید: شما و آنچه جز خدا مى پرستید، هیزم یا آتش گیره هاى جهنم هستند. (1142) بنابراین، مراد از حجاره مزبور همان اصنام و اوثان تراشیده از سنگ است که اعلام به وقود بودن آن اثر تبلیغى در اجتناب از آن دارد و در انذار موثر است ؛ زیرا اگر انسان بداند آنچه را در دنیا مى پرستد و امید به شفاعت آن دارد، در قیامت به صورت اخگرى سوزنده ظهور مى کند، باعث افزایش رنج و عذاب روحى او خواهد بود.
2) عالمی (داور) : باسلام
به علاوه ریختن آنها به دوزخ نشانه این است که آنها اختیاری از خود ندارد
نمبتوانند خود را از بدی ها حفظ کنند
به طریق اولی برای شماهم نفعی نخواهند داشت
و ضرری را از شما رد نمیکنند
  سوره انبیاء آیه 98 - عذاب یا عدم عذاب مسیحیان
در آیه اى که گذشت قرآن مى فرماید: شرک گرایان و ظالمان و آنچه جز خدا مى پرستیدند، همه هیزم دوزخ خواهند بود، اینک جاى این پرسش است که سرنوشت مسیح علیه السلام و فرشتگان در این مورد چگونه خواهد بود، چرا که آنان را نیز گروهى به جاى خدا به پرستش و عبادت گرفتند.
توضیح : پاسخ این پرسش آن است که آیه شریفه ناظر به بت هاى بى جان مردم «مکّه» است و روى سخن با آنان است دلیل آن هم «ما» مى باشد که براى بیان آنها آمده است.
افزون بر این، فرشتگان و حضرت مسیح هماره به یکتاپرستى و توحیدگرایى دعوت کردند و از شرک و بیداد اظهار تنفّر و انزجار نمودند، از این رو گناه شرک و بیداد شرک گرایان متوجّه خود آنان است و خود هیزم دوزخ مى گردند نه منادیان توحید و تقوا.
قالب : تفسیری گوینده : امیرعباس حسامی
منبع : تفسیر مجمع البیان موضوع اصلی : مسیحیت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : معلوم است که پیامبر خدا از شمول آیه خارج است. البته آیه بعد که لایسمعون حسیسها را بیان می کند باز هم بر این مطلب تأکید دارد