● سوره کهف آیه 36 - رُجِعْتُ رُدِدْتُ
رُجِعْتُ در آیه 50 سوره مبارکه فصلت و رُدِدْتُ در اینجا چه فرقی میکند؟
قالب : لغوی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : قرآن |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : اصل الواحد در ماده «رجع»، به معنای برگشت به صورتی است که در گذشته بوده است، به عبارتی بازگشت به مطلق چیزی است که بر آن بوده؛ خواه مکان باشد یا غیر آن.
اصل الواحد در ماده «ردّ»، به معنای مطلق منع به پشت سر است. و منع؛ در مقابل فعل و ایجاد است، یعنی ایجاد چیزی که فاعل را در انجام عمل با دشواری مواجه میکند.
2)
جعفری : یعنی بازگشت به سوی خدا رو با مسخره کردن بیان کرده که یعنی بر فرض محال هم که برگردم به سوی خدا ؟
● سوره نحل آیه 61 - ها: زمین یا ...
در عَلَیْها بعضیها چطور به زمین رسیدن؟
قالب : قواعد عربی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : خودم |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : ضمیر در" علیها" به" ارض" بر مىگردد و اگر نفرمود:" على الارض" براى این بوده که کلمه" انسان" بر آن دلالت مىکرد، و حاجتى به ذکر صریح آن نبوده است.
● سوره رعد آیه 2 - ستاره ها و اقمار
آیا ال در"الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ" ال جمع است؟
آیا منظور همه ستاره ها و همه اقمار و سیارات است و کُلٌّ به همه اینها برمیگردد؟!
قالب : قواعد عربی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : آسمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : الف ولام در «الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ» الف ولام تعریف است.
اینکه مرجع «کُلٌّ» چیست، بر طبق نظر علامه طباطبایی؛ ممکن است، بلکه رجحان هم دارد که بگوییم: ضمیرى که حذف شده ضمیر جمع است که به همه آسمانها و شمس و قمر بر مىگردد، زیرا حکم جریان و سیر، حکمى است عمومى که همه این اجسام محکوم به آن هستند.
● سوره کهف آیه 33 - تضاد ترجمان
تا این آیه مثلی که آمده هر دو باغ یکسانی دارند!
پس چطور در آیه بعدی همه چیز تغییر میکند!؟
چرا ترجمه به این صورت است که گویی یکی اموالش بیشتر از آن دیگریست؟!
قالب : تفسیری |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : سنتهای خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : خداوند در آیه 32 میفرماید: «براى آنان مثالى بزن: آن دو مرد، که براى یکى از آنها دو باغ ...» یعنی یکی از آن دو نفر، صاحب دو باغ بوده است.
● سوره اسراء آیه 78 - الی
منظور از الی اینست که از ظهر تا غروب نماز را بپادار یا اینکه ظهر نماز بخون بعد غروب نماز بخون؟
قالب : قواعد عربی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : آیه شریفه از اول ظهر تا نصف شب را شامل مىشود، و نمازهاى واجب یومیه که در این قسمت از شبانه روز باید خوانده شود چهار نماز است، ظهر و عصر و مغرب و عشاء، و با انضمام نماز صبح که جمله:" و قُرْآنَ الْفَجْرِ" دلالت بر آن دارد نمازهاى پنجگانه یومیه کامل مىشود.
● سوره انبیاء آیه 34 - عمر
حضرت عیسی و حضرت خضر مگر عمر جاودان ندارند؟
قالب : اعتقادی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : حیات- زندگی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : «خلد» به معنای جاودانگی و زندگی ابدی است و این ویژگی از اختصاصات آخرت و سرای بعد از دنیا است.
● سوره مجادلة آیه 11 - مجالس
آیا ایمان اولی با ایمان دومی در آیه چه فرقی دارد؟
آیا ایمان دومی بر این فرمایش خداست که در آیه آمده که مجلس را وسعت بخشید؟
یعنی کسانی که تلاش میکنند مجلس را چه با مالشان چه با حرکتشان وسعت بخشند حالا مجالس علمی اعم از کلاس درس مدرسه و دانشگاه ها و حوزه ها ؟
اینجا هم گسترندگان مجالس علمی و هم دانشمندان مورد عنایتند
ایمان اولی در چه حدیست؟
ایمان بخدا کفایت میکند یا چگونه است کیفیت این ایمان؟
آیا دانشمندان سایر ادیان الهی و گسترندگان مجالس در آنها هم مورد خطابند؟
قالب : تفسیری |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : خرد- عقل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : این آیه شریفه ادبى از آداب معاشرت را بیان مىکند و مربوط به ادب حضور در مجلس است.
● سوره ص آیه 30 - إِنَّهُ أَوَّابٌ
إِنَّهُ أَوَّابٌ = ه به حضرت داوود برمیگردد یا به حضرت سلیمان؟
قالب : قواعد عربی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : شیوه ی برداشت از قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : مرجع ضمیر در عبارت «إِنَّهُ»، «سلیمان» است.
2)
عطار : به هر دو بر میگرده. وکلا "أوّاب" صفت "عباد الله الصالحین" میباشد.
این از بلاغت وفصاحت" قرآن بلاغت" میباشد که به حواشی نمی پردازد.
● سوره حدید آیه 15 - هِیَ مَوْلاکُمْ
هی به نار برمیگردد؟
چرا از ضمیر مونث استفاده شده؟
آیا به خاطر این ضمیر مونث استفاده شده که مفعول بودن آن آتش را نشان دهد که از اعمال شخص است؟
قالب : قواعد عربی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر شخصی |
موضوع اصلی : کفر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره قصص آیه 86 - پشتیبان
چرا خداوند میفرماید برای کافرین پشتیبان مباش مگر رسول او امکان کج روی دارد؟
آیا منظور این است که جوری عمل نکنی که کافرین به مانند الهه به تو تمسک جویند؟ و یگانگی خدا را کفر کنند!
قالب : فلسفی |
گوینده : سید محمد جعفری |
منبع : تدبر |
موضوع اصلی : اولواالعزم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : قالب: تفسیری
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه میفرمایند: احتمال قریب به ذهن هست که در این جمله نوعى محاذات با کلام موسى (ع)- آنجا که قبطى را کشت- به کار رفته باشد، چون او هم گفت:" رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ- پروردگارا به خاطر این نعمتها که به من ارزانى داشتى هرگز تا زندهام کمککار مجرمان نمىشوم"، و بنا بر این در جمله مورد بحث نهى از یارى کردن کفار اشاره است به اینکه القاء کتاب به سوى خاتم الانبیاء (ص) نعمتى است که خدا به وى ارزانى داشته، تا بوسیله آن به سوى حق هدایت کند، و به توحید دعوت نماید، پس بر او لازم است که هیچ کافرى را بر کفرش اعانت نکند، و در برابر جلوگیریهاى آنان از آیات خدا بعد از آنکه به وى نازل شده تسلیم نگردد، هم چنان که موسى (ع) با پروردگارش عهد بست که در برابر نعمتهایى که بر او انعام کرد، یعنى نعمت حکمت و علم، هیچ وقت پشتیبان مجرمین نشود. و دو آیه بعد از این آیه، در مقام شرح است براى جمله" فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ".