● سوره طه آیه 46 - وحی
چگونه خداوند با حضرت هارون سخن گفته است؟
لا تخافا نهی هردو (مخاطب)است.آیا به حضرت هارون هم وحی صورت گرفته است.
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا سلیمانی |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : حضرت هارون علیهالسلام از پیامبران بودهاند و قرآن کریم به پیامبر بودن هارون تصریح نموده مى فرماید: «وَ وَهَبْنَا لَهُو مِن رَّحْمَتِنَآ أَخَاهُ هَـرُونَ نَبِیًّا»;( ما از رحمت خود، برادرش هارون را، که پیامبر بود، به او بخشیدیم. سوره مبارکه مریم/آیه 53).
● سوره طه آیه 67 - ترس حضرت موسی
در این آیه حضرت ترسی احساس کردند.
خب مگر آیه46 همین سوره نفرموده که "لا تخافا اننی معکما اسمع واری"
پس چطوری می شود که حضرت موسی ترس از شکست وغلبه فرعونیان داشته باشند ویا ترس از گمراهی مردم پیدا کنند.
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا سلیمانی |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : برای درک معنی خوف در این آیه، ابتدا باید معنای اوجس بررسی شود. راغب در مفردات مىگوید: ماده:" وجس" به معناى صداى آهسته است، و" ایجاس"، احساس آن صدا در دل است.
پس بنا به گفته راغب: ایجاس خیفه در نفس، احساس آن است، البته آن احساسى که خفیف و پنهانى باشد، یعنى آثارش در رنگ پوست آدمى بروز نکند، و اینکه مىبینیم کلمه "خیفه" را نکره آورده به این معنا اشاره دارد، گویا فرموده: در نفس خود نوعى ترس احساس نمود که خیلى قابل اعتناء نبود.
بنا بر قول علامه طباطبایی در المیزان، معلوم شد خیفهاى که موسى در نفس خود احساس کرد، ترسى بود آنى و زودگذر، نظیر خاطرهاى که بعد از ترس به دل مىافتد، در دل موسى (ع) هم عظمت سحر آنان خطور کرد، و چنین تصور کرد که سحر ایشان هم دست کمى از معجزه او ندارد و به خاطر همین خطور، احساس ترس کرد، اما ترسى که مانند خود خاطرهاش اثرى نداشت.
پس این خیفه، ترس از ایمان نیاوردن مردم و به شک افتادن آنها نبوده چون این معنا با اطمینانى که او به خدا و وثوقى که به امر او داشت منافات دارد، چرا که خداى تعالى قبل از این به او فرموده بود: "بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ" «بسبب آیات ما شما و پیروانتان غالبید. سوره قصص، آیه 35».
همچنین ترس حضرت، ترس از غلبه فرعونیان نبوده چون اگر ترسش از این بود، هرگز راضى نمىشد که ابتدا آنها سحر خود را ارائه دهند، علاوه بر این، این وجه با تقویتى که خداى تعالى از دل او کرد و فرمود: " قُلْنا لا تَخَفْ إِنَّکَ أَنْتَ الْأَعْلى" (طه/68) جور در نمىآید.
● سوره طه آیه 83 - دانستن زمانی که خدا پرسش نموده
آیات 83 و85که علت عجله را بررسی می کند در چه زمانی بوده بعد 30روز که خدا 10 روز به آن افزوده است.
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا سلیمانی |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : اینکه سؤال خداى تعالى چه وقت صورت گرفته در ابتداى حضور موسى در میعاد طور یا در اواخر آن؟ آیه شریفه با هر دو مىسازد، و همین که احتمال دادیم سؤال در ابتداى ورود موسى به طور نبوده باشد این احتمال هم موجه مىشود که با در نظر گرفتن اینکه گمراه شدن بنى اسرائیل به وسیله سامرى به خاطر دیر کردن موسى بوده، جمله "فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ" (طه/85) در اواخر روزهاى میقات به موسى ابلاغ شده است.