لیست سوال های مرتضي حاجي احمدي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره نبا آیه 22 - تاملی در معنای "محل بازگشت" برای واژه "مَاب"
🌱ماب را بیشتر اهل لغت به معنای "محل بازگشت"؛ معنی کرده اند.
🌱بر فرض صحت این معنا؛ با توجه با اینکه، آنچه از کلمه "بازگشت" استنباط می شود، بازگشتن به محلی است که سابقه سکنی و یا حداقل عبور و گذر در آن وجود داشته است؛ موضوع بازگشت انسان به جهنم چگونه توجیه می شود؟
🌱آیا دلیلی بر این امر وجود دارد که انسان قبلاً؛ جهنم را تجربه کرده و بعد از وقوع قیامت، مجدداً به آنجا بر می گردد؟
توجیهی هم برای این سئوال با این بیان که خود انسان سبب روشن شدن آتشى است که به آن بازگشته‏ است و منزلى است که خود بنا کرده و برگزیده است" ذکر شده (تفسیر هدایت) که علاوه بر آنکه سئوال تجربه سکنی یا گذر از محلی در معنای بازگشت را بدون پاسخ می گذارد، تحلیلی ذوقی و بدون مرجع می باشد.
توضیح : 🔺 پیشنهاد:
#ماب_بمعنی_جایگاه
اگر پاسخ به سئوال صدرالاشاره؛ منفی باشد، باید در معنی کردن "ماب" به "محل بازگشت"، تجدید نظر کرد.
🌱پیشنهاد می شود،برای معنای واژه "مَآب" حداقل در ایمن محل ، از "جایگاه و منزلگاه" به مفهوم "محل استقرار" استفاده شود.
میتوان "مَآب" را کلمه ای چند معنایی معرفی کرد که در آیه شریفه 22 سوره مبارکه نباء؛ معنای "جایگاه" برای آن متناسب تر است. والله اعلم🌷
🌿از دوستانی که نظرات خود را ارسال می کنند بیشتر ممنون خواهیم بود.
قالب : تفسیری گوینده : مرتضی حاجی احمدی
منبع : آیه روز؛مرتضی حاجی احمدی؛کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran موضوع اصلی : اثبات معاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : در این آیه آمده است که "لِلطَّاغِینَ مَآباً" و در تفسیر المیزان بیان شده است که: طاغیان کسانى هستند که متصف به طغیان باشند، و خروج از حد، کار همیشگى آنان باشد، و کلمه" ماب" اسم مکان از ماده" أوب" است، که به معناى رجوع است، و اگر جهنم را محل برگشت طاغیان خوانده، به این عنایت بوده که خود طاغیان در همان دنیا، جهنم را ماواى خود کردند، پس صحیح است بگوییم به جهنم بر مى‏گردند.
2) حاجی احمدی : با سلام و احترام
توجیهی که برای سئوال طرح شده بصورت ؛
- خود انسان سبب روشن شدن آتشى است که به آن بازگشته‏ است و منزلى است که خود بنا کرده و برگزیده است"
بیان می شود (تفسیر هدایت و المیزان) ؛علاوه بر آنکه سئوال تجربه سکنی یا گذر از محلی در معنای "بازگشت" را بدون پاسخ می گذارد، تحلیلی ذوقی و بدون مرجع می باشد. والله اعلم
رمضانی (داور) : سلام علیکم
طاغیان در همین دنیا در جهنم به سر می‌برند ولی چون چشمشان اکنون بینا نیست، آن را نمی‌بینند و در قیامت که چشمها تیزبین می‌شود و پرده ها کنار می‌رود، جهنم را به عیان می‌بینند، بنابراین در قیامت به جایی می‌روند که قبلا نیز در آن به سر می‌بردند.
مرجع این مطلب آیات قرآن است.