● سوره انعام آیه 70 - بازی دنیا
سلام
چطور میتوان افراد به بازیگیرندهی دین را از غرور زندگی دنیا دور کرد؟
قالب : اخلاقی |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : سلام علیک
وظیفه فقط انذار است و نتیجه در دست خداوند است. خداوند به پیامبرش در آیه 80 سوره نمل می فرماید: تو نمىتوانى مردگان را شنوا سازى و آواز خود را به گوش کرانى که از تو روى مىگردانند برسانى. و در سوره اعراف آیه 188 می فرماید: پیامبر فقط بیم دهنده و بشارت دهنده است.
وقتی وظیفه پیامبر این باشد، وظیفه ما که بیشتر از ایشان نیست.
2)
نصیری خلیلی : سلام و ممنون از پاسخگویی
خیلی سخته دور و بریهات رو ببینی که دارن راه رو اشتباه میرن و فقط بتونی انذار و تبشیرشون کنی و کار دیگهای ازت برنیاد.
تحمل بیراهه رفتن دوستان و آشنایان و فامیل و یا حتی غریبهها، برامون سخته
خدا خودش، مصلح آخر رو بیاره
یا علی
3)
رجبی : باسلام
1. وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا [عنکبوت69].
2. (ای پیامبر) تو نمیتوانی کسی را که بخواهی هدایت ارمغان داری ولی این تنها خداست که هر که را بخواهد هدایت عطاء مینماید [قصص56].
از این دو آیه می توان نتیجه گرفت هدایت توفیقی است مخصوص طالبان هدایت و بدون همت و خواست ایشان به آنان عرضه نخواهد شد
و تنها سلاح به نظر می رسد دعاست که خداوند عنایت فرماید...
● سوره نساء آیه 56 - عذاب دایمی
سلام
آیا این آیه اشاره به دایمی بودن عذاب برای کافران و خلود آنان در دوزخ دارد؟
قالب : تفسیری |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
این آیه هیچ گونه دلالتی بر خلود کفار در دوزخ ندارد.
اینکه گفته است: «کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ» ربطی به خلود ندارد بلکه می فرماید: تا زمانیکه کفار در آتش هستند چه بطور خلود و یا موقت، هرگاه پوستشان بسوزد، پوستی دیگر می آید تا عذابشان را بچشند.
البته خلود کفار در جهنم از آیات دیگر قرآن استفاده می شود مانند آیه 257 بقره.
موفق باشید
2)
: سلام.این تشبیه محسوس به معقول است.چون درجهان آخرت شرایط مادی مانندشرایط دنیوی برای حیات لازم نسیت.قرآن می فرماید:لایموت فیهاولایحیی.این آیه دلالت برخلوددرجهنم نداردولی برکیفیت عذاب دلالت داردیعنی عذاب درجهنم هرلحظه نووتازه می شودواصولاقوانین دنیوی درآخرت منسوخ می شودوماننددنیانیست که اگرپوست بسوزدوضخیم شودانسان دیگرآتش یادرد راکمترحس کندبلکه درآخرت همیشه انسان عذاب رابه همان کیفیت ثابت دائماً می چشد.شایدهمین فردمعذب زمانی ازعذاب رهایی یابد.قرآن کریم دراین باره می فرماید:لابثین فیهااحقابا.یعنی سالهادرجهنم می مانند(سپس باتزکیه شدن ازگناه آزادمی شوند).ظاهرادوگروه مخلد درآتش جهنمند:1-مشرکان وکفار.2- قاتلین عمدی مومن بیگناه.ربناوقنامن کل عذابک.
● سوره نساء آیه 3 - عدالت مردان!!
با سلام
فکر نکنم مردی پیدا بشه که ادعا کنه، میتونه بین همسرانش عدل رو مراعات کنه
منظور از عدل در اینجا دقیقاً چیست؟
قالب : تفسیری |
گوینده : فاطمه نصیری خلیلی |
منبع : 3 |
موضوع اصلی : عدالت- انصاف- قسط |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : و کلمه : (( عدل )) به معناى حد وسط در بین افراط و تفریط است و تشخیص این حد وسط از امور صعب و بسیار دشوار است و مخصوصا از این جهت که ارتباط با دلها دارد، چون رعایت دوستى عادلانه در بین زنان و اینکه یک مرد به اندازه مساوى زنان خود را دوست بدارد، امرى ناشدنى است ، چون بطور دائم از حیطه اختیار آدمى بیرون است .
لذا خداى تعالى بیان مى کند که رعایت عدالت به معناى حقیقى آن در بین زنان و اینکه یک مرد حد وسط حقیقى دوستى را در بین زنان خود رعایت کند چیزى است که هیچ انسانى قادر بر آن نیست ، هر قدر هم که در تحقق دادن آن حرص بورزد، پس آنچه در این باب بر مرد واجب است این است که یکسره از حد وسط به یکى از دو طرف افراط و تفریط منحرف نشود و تا آنجا که برایش ممکن است رعایت عدالت را بکند و مخصوصا مراقب باشد که به طرف تفریط یعنى کوتاهى در اداى حق همسر خود منحرف نگردد و زن خود را بلاتکلیف و مانند زن بى شوهر نگذارد که نه شوهر داشته باشد و از شوهرش بهره مند شود و نه نداشته باشد تا بتواند همسرى دیگر اختیار نموده ، و یا پى کار خود برود.
پس ، از عدالت در بین زنان آن مقدارى که بر مردان واجب است این است که در عمل و سلوک بین آنان مساوات و برابرى را حفظ کند، اگر حق یکى را مى دهد حق دیگرى را نیز بدهد و دوستى و علاقمندى به یکى از آنان وادارش نکند که حقوق دیگران را ضایع بگذارد، این آن مقدار واجب از عدالت است و اما مستحب از عدالت این است که به همه آنان احسان و نیکى کند و از معاشرت با هیچ یک از آنان اظهار کراهت و بى میلى نکند و به هیچ یک بد اخلاقى روا ندارد، همچنانکه سیره و رفتار رسول خدا (صلى الله علیه وآله و سلم ) با همسرانش اینطور بود.
2)
احمدی فقیه : سلام و درود
عدالت را هرگز نمی تواند برقرار کند. تنها با گذشت است که عدالت مرتفع می شود. در این زمینه بحث فراوان است. متاسفانه بسیاری از مسایل اخلاقی آن عنوان نشده است.
در سنت و سیره پیامبر، صلی الله علیه و آله و سلم، و حضرت علی، علیه السلام، است که تا زمانی که همسر اول و اصلی در قید حیات بوده اند، آن ها همسری دیگر برنگزیده اند. بعد از رحلت آن ها، گزینش همسران دیگر با اصرار و یا پیشنهاد و یا به علل مختلف اجتماعی و سرپرستی بوده است و متاسفانه در این زمینه اطلاع رسانی درست نشده است و در مواردی برداشت های غلط شده و ارزش و مقام والای زن نادیده گرفته شده است.