[ همه نکته ها ]
نکته های رضا عبد (1 مورد)
● سوره توبة آیه 40 - نداشتن فضیلت برای ابوبکر
عده ای از اهل سنت تمام تلاش را میکنند که از این آیه یک فضیلتی بسازند ولی آیا واژه ان الله معنا فضیلتی برای ابوبکر دارد....؟؟ من جواب را از طریق خود قرآن به استنعانت خداوند بزرگ میاورم تا ببیند جواب خیر است....اولا آقایون چون میبینند قرآن گفته ان الله مع المتقین یا غیره خیال میکنند تا قیامت این معیت هست ولی اگر کمی فکر کنند میبینند که اگر کسی که گفته میشود او فرد با تقوا و صابر و محسن هست این معیت تا زمانی هست که بنده دارای تقوا یا صبر یا احسان باشد ولی به محض اینکه از این صفات خارج شود چون جبری در کار نیست پس معیت هم نخواهد بود به این مثالهای قرانی توجه کنید:
1-وَلَقَدْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَآئِیلَ وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیبًا وَقَالَ اللّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَیْتُمُ الزَّکَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِی وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُکَفِّرَنَّ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَلأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ فَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ مِنکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ
2-فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَن یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ
ببینید در مثال اول خداوند سبحان فرموده قال الله انی معکم قَالَ اللّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ در اینجا خداوند تاکید کرده که معیت خداوند در صورت اقامه نماز و پرداخت زکات و ایمان به پیامبران و یاریشان و قرض الحسنه میباشد و اگر بنی اسرائیل اینها را رعایت نکند از ان الله معکم خبری نیست...حالا شما حساب کنید یهودیان بیان با این آیه حقانیت خود را ثابت کنند...
و در مثال دوم خداوند متعال گفته است والله معکم و این شامل تمامی مسلمان میشود پس اگر اینطور باشد خداوند هم با یزید هست هم با امام حسین علیه السلام و هم با معاویه هست و هم با امام علی علیه السلام و هم با زبیر هست و هم با امام علی علیه السلام و هم با امام رضا هست و هم با هارون الرشید و مامون چون تمامی این افراد مسلمان بوده اند و این معیت با آنهاست و همچنین چون در این آیه مخاطب عام مسلمانان میباشد و عده ای مرتد شده اند پس خدا هم با مرتدین هست هم با مسلمانان و بطلان این سخن آشکار است. ولی هیچ آدم منصفی این رو قبول نمیکند زیرا خدا با یکی از اینها باشد ...پس معلوم شد که خداوند متعال تا زمانی با انسان با تقوا و صابر و محسن هست که او هم در مقابل از خط مستقیم خارج نشده باشد....
و اما نکته آخر این که ممکن است این ان الله معنا به معیت برنگرده بلکه به حضور خداوند در همه حال باشد مثل آیه:
هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
و هو معکم این ما کنتم
و اینجا مخاطب آیه کافر و مسلمان میباشد...و این نشان میدهد که پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم دارد ابوبکر را توبیخ میکند که خدا با ماست از لحاظ حضوری چرا غمگینی لا تحزن یعنی دارد حضور خداوند رو به او که از حضور خدا غافل شده گوشزد میکند...از خداوند مهربان هدایت ما و شما را خواستارم