میثم رحیمی
[ همه پیام ها ] پیام های ميثم رحيمي (2 مورد)
  سوره انبیاء آیه 37 - انسان از نگاه ما و از نگاه خدا
جالب است که قرآن هر وقت می‌خواهد بدی ها و نقاط ضعف انسان ها را بگوید، از عبارت «انسان» استفاده می‌کند در حالیکه ما وقتی می‌خواهیم کسی را احترام کنیم می‌گوییم انسان باش!
  سوره کهف آیه 98 - دنیا را با توجه به آخرت باید ساخت
باید دنیا را به بهترین وجه ساخت اما نباید به آن دل بست. مانند ذوالقرنین که بهترین سد را ساخت ولی از قیامت غافل نشد.
[ همه نکته ها ] نکته های ميثم رحيمي (1 مورد)
  سوره شعراء آیه 83 - چند معنا برای کلمه حکم در آیه
نکته ها

کلمه‏ى «حُکم» مى‏تواند به معناى حکومت و سرپرستى و تدبیر امور باشد و یا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُکم» معنایى برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُکم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است.
[ همه سوال ها ] سوال های ميثم رحيمي (1 مورد)
  سوره مریم آیه 25 - غذا خوردن از درخت سوخته
چرا خدا به حضرت مریم می‌گوید درخت سوخته را تکان بده. اگر قرار است معجزه شود، دیگر تکان دادن درخت برای چیست و اگر معجزه ای نیست چرا از درخت سوخته بایدغذا بخورد؟

توضیح : شیخ بهائى رحمه الله در کشکول فرماید: براى صاحبان نفوس قدسیه است تصرف در اجرام ارضیه و سماویه به سبب تأییدات الهیه، چنانچه
تصرف حضرت ابراهیم علیه السّلام در آتش: «یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً» «3»،
و حضرت‏ موسى علیه السّلام در آب و زمین: «فاوحینا الى موسى ان اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً»«1»،
و حضرت سلیمان علیه السّلام در هوا: «وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ» «2»،
و حضرت داود علیه السّلام در معدن «وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ» «3»،
و حضرت مریم علیه السّلام در نبات «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا»«4»،
و حضرت عیسى علیه السّلام در حیوان «کُونُوا قِرَدَةً خاسِئِینَ» «5»،
و حضرت پیغمبر ما صلّى اللّه علیه و آله در سماوات «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ» «6».
تکمله: منقول است بحثى میان شیخ ابو سعید ابو الخیر، و شیخ ابو على سینا واقع شد.
ابو سعید گفت: تو به طبایع و تأثیرات قائلى؟
گفت: بلى. ابو سعید گفت: سنگ به طبیعت چه تأثیر مى‏کند؟
ابن سینا گفت: میل به سفل دارد.
ابو سعید سنگى به هوا انداخت، در هوا توقف کرد،
گفت: چه شد تأثیر طبیعت؟
ابن سینا گفت: اى شیخ نفس قوى تو مانع است و نمى‏گذارد طبیعت اثر خود را ظاهر کند.
پس اگر از صاحبان نفس قوى این قبیل آثار به ظهور رسید از برکت اسلام و شرع مقدس نبوى صلّى اللّه علیه و آله، پس چه استبعادى از نفس قدسى محمدى صلى اللّه علیه و آله که خواست او خواست خدا بود، هرگاه اراده انشقاق قمر نماید طبیعت قمرى در جنب اراده نبوى مضمحل و تابع خواست آن سرور گردد.
تفسیر اثنا عشری، ج‏12، ص: 369