سجاد کرمی
با عرض سلام وخسته نباشید:
خداوند متعال در ایات متعددی از جاودانگی افراد در سخن گفته است و فرموده که جایگاه گنهکاران در جهنم می باشد و تا ابد در انجا می مانند و عذاب میکشند ولی در جاهای دیگری نبز می فرماید هر شخصی به فراخور گناهانی که انجام داده است عذاب میکشد ودر اخر از عذاب رهانیده میگردد حال برای من این سوال پیش می اید که اگر جهنم یک مقوله ثابت وپایدار است و ساکنان ان به صورت دائم در ان زندگی می کنند پس این تضاد چگونه است .
سوالات بنده از کارشناس محترم :
1- باتوجه به اینکه هر شخصی بعد از اتمام دوره مجازات خود از جهنم خلاص میشود پس چرا جهنم وساکنان ان را جاودان می خوانند
2-پس با توجه به این موضوع شیطان نیز بعد از اتمام مجازات خود وارد بهشت میگردد در حالی که خداوند او را رانده شده تا ابد خوانده است
3- اگر تمام کسانی که در جهنم هستند بعد از اتمام مجازات خود از ان خارج شوند دیگر جهنم کارایی نداشته و بدون استفاده میماند و این با حکمت و عالمیت خداوند در تضاد است.
4- اگر جهنم و ساکنان ان جاویدان نیستند پس چرا خداوند در قران از ان به عنوان مکانی جاوید سخن گفته است.
با تشکر وسپاس .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : برخی گناهان مجازات شان ابدی است. هر چند در ظاهر برای مدت کوتاهی انجام شده باشند.
مثلا کسی که چشم کسی را کور می کند گناه او در زمانی بسیار کوتاه انجام می شود اما تبعات این تجاوز، برای فرد مصدوم بسیار زیاد است. اولاً سال های سال او کور است ثانیاً از ده ها بلکه صدها و هزاران امکان رشد و پیشرفت فرد مصدوم جلوگیری کرده است ثالثا چه فشارها و ظلم هایی که به واسطه این کوری به دیگران از اطرافیان او وارد شده زن و فرزند او در فشارهایی قرار گرفته اند و یا اجامعه ای از برکات علم و توان او محرم شده است و اگر دادگاه عادلی تشکیل شود فرد متجاوز باید تک تک ضربه های روحی و جسمی فرد مصدوم و تمام فرصت هایی که او از دست داده را تاوان دهد و این معادل ده ها و بلکه صدها سال عذاب است.
حال اگر یک متجاوز نه یک چشم که زندگی صدها و بلکه میلیون ها نفر را نابود کرده باشد چه میزان محازاتی دارد؟
بالاتر از اینها تجاوز به حریم الهی است. کسی که حریم توحید را نقض کرده و خود را شریک الوهیت و ربوبیت خداوند قرار داده و خود را در تمام مراتب به جای بندگی خدا، شریک خدا قرار داده است و راه هدایت انسان هایی را بسته است یعنی راه سعادت ابدی آنها را بسته است و آنها را از نعمت های ابدی الهی بی بهره کرده است مستحق چه عذابی است؟
آن کسی که تا آخرین لحظات زندگی توبه نمی کند و عزم و قصد دارد که اگر عمر ابدی هم پیدا می کرد مسیر کفر و سبتن راه سعادت دیگران را تا ابد بپیماید و این عزم را تغییر نداده چه عذابی دارد؟ دنیا ظرفیت به فعلیت رساندن آن نیت پلید و زشت را نداشته است اما عالم هستی محدود به دنیا نیست و کسی که توبه نمی کند عزم آن کفر را تا ابد دارد عذاب ابدی را هم دارد.
به این ترتیب علی رغم آنکه بسیاری افراد پس از تحمل مجازات خود در جهنم به بهشت راه می یابند اما برخی از افراد لجوج ومعاند و ضد حق و ضد سعادت بشری و ضد توحید تا ابد در آتش باقی می مانند همانند ابلیس و سران کفر.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وحید سلیمی
با سلام و احترام
چرا در این آیه اسلام ابتدا دعوت به جنگ نموده قبل از اینکه حمله ای آغاز گردد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این آیه تهدیدی است برای کسانی که از زیر بار جنگ در رفتند و از فرمان جهاد سرپیچی کردند. آنها را هشدار می دهد که به زودی به جنگ با کافرانی فرستاده خواهند شد که زورمندند و باید با آنها بجنگند یا اینکه آن کافران مسلمان شوند. روشن است که اگر کافران مسلمان شوند نیازی به جنگ نیست.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام. آیا بر اساس ترتیبی که در این آیه آمده است . حق الناس ارجح است بر نماز خواندن . چون موارد نخست اشاره به نیکی و کمک به محرومان دارد و بعد از آن نماز و دادن زکات؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
حق الناس در مواردی ارجح است مثلاً زمانی که طلبکار طلب خودر ا می خواهد و زمان آن فرارسیده و انسان در نماز است. اگر وقت نماز توسعه دارد و می تواند بعد از پرداخت طلب دوباره نماز بخواند واجب است نماز را بشکند و طلب را بدهد.
این حکم همیشگی نیست و مورد به مورد فرق می کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
در همه جا اکثرا معنی آیه رو گذاشتن ولی تفسیری انجام نشده اینکه در سوره آل عمران آیه 85 به صراحت گفته دینی جز اسلام پذیرفته نخواهد شد ولی در تفسیرش میگن دینی بعد دین اسلام پذیرفته نخواهد شد و این تفسیر با ترجمه آیه با عقل جور در نمییاد جواب قابل تاملی دارین که شبهه رو از بین ببره تشکر.
لطفا حتما جوابو ایمیل کنید برام نیازه خیلی ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : متوجه اشکالتان نشدم. آیه می گوید دینی غیر از اسلام پذیرفته نیست. قبل از نزول دین اسلام به معنای خاص آن یعنی دینی که کتاب آسمانی اش قرآن و پیامبر اش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، سایر ادیان توحیدی دین اسلام بودند یعنی تسلیم در برابر خداوند.
پس از نزول قرآن سایر ادیان نسخ شده اند و دیگر تبعیت از آنها تسلیم در برابر خدا به حساب نمی آید چرا که خداوند پس از نزول قرآن تبعیت از این دین را به دلیل کامل بودن و برتر بودن آن پسندیده است. و تبعیت از دینی که مورد رضایت خدا نیست تسلیم در برابر خدا نخواهد بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضادانشجو
منظور الا ان تکون چیست؟ یعنی اموال را بخورید مفهوم مخالف قسمت اول آیه است.استنثناء ومستثنا من در این جا کدامند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : استثنا در اینجا استثنا مفرغ است. یعنی مستثنا منه ذکر نشده است.
یعنی اموالتان را بر اساس معاملات باطل مصرف نکنید. بلکه بر اساس تجارت عن تراض مصرف کنید. لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل (و لاتأکلوا اموالکم) الا ان تکون تجاره عن تراض.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسلم ازادبخت
باتوجه به سوره اسرا ایه هشتادوچهارم ایا این ایه باعث ناامیدی مبلغان دین نمیشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عمل بر طبق شاکله نفی کننده اختیار انسان ها نیست وگرنه اصل نزول آیات و فرستادن پیامبران توجیه عقلانی نداشت.
1)
سلیمانی : 84) بگو: هر کسى براساس ساختار روانى خود عمل مى کند، پس پروردگار شما بهتر مى داند که چه کسى راه یافته تر است. اسراء
به نظر بنده حقیر تنافی ندارد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی شهبازی
با سلام به فعالان قرآنی
سوال من اینجاست مگر نمی گوییم قرآنی کتابی است تحریف نشدنی؟ پس چرا در آیه 75 سوره مبارکه بقره توسط یهودیان که بعد از مطالعه تحریف میکردن؟آیا منظور از تحریف تحریف بیانی است؟منظور از تحریف چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
منظور تحریفات آنها از کتاب های خودشان است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
کدام آیه در قران کریمبه بحث کنترل کیفیت در بخش صنعت اشاره دارد.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تمام آیاتی که به تقوا و رعایت حقوق مردم و حقوق خداوند اشاره می کنند می توانند تذکری برای رعایت کیفیت در کار نیز باشند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا معتمدی
سوره مسد برای این زمان کاربرد یا پیام دارد چرا مسلمانان باید این سوره را بخوانند چرا گفته ابولهب نارا ذات لهب. تاثیر آهنگ این سوره در ابولهب
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ابولهب عموی پیغمبر بوده است و با این همه نزدیکی فامیلی به ایشان اما باز هم مسیر انکار و کفر را در پیش گرفت. این نشان می دهد که هر قدر هم کسی به اولیای دین نزدیکی داشته باشد باز هم باعث دوری از جهنم نمی شود مگر آنکه ایمان آورد و تقوا پیشه کند.
همین امروز هم سردمداران کفر و نفاق ممکن است از میان افراد به ظاهر موجه و پولدار و از فامیل های بسیار برجسته باشند و انسان مومن باید همیشه هوشیار باشد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا کفار و مشرکین سعی داشتند ثابت کنند خداوند فرزند دارد ؟ به چه اهدافی می رسیدند ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از نظر آنها بت ها یا ملائک فرزندان خدا بودند. دختران خدا! لذا پیش خداوند دارای آبرو و چایگاه بودند و مشرکان آنها را می پرستیدند و معتقد بودند آنها کارهای عالم را اداره می کنند نه خدا.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.