نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : ختم قرآن
احادیثی از رسولالله صلّی الله علیه و آله وائمه (ع) در باره ختم قران
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : سجده
در هر حال شما باید به خداوند متعال ایمان داشته باشید و بدانید هرآنچه برای او انجام می دهید بهترین برای شماست!
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : عزیر
عُزَیر در تاریخ یهود داراى موقعیت خاصّى است.
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : دحوالارض
"دحوالارض" چه روزی است؟
نويسنده : محمدرضا رحیمی
کلید واژه :
حقیقت توسعه هستی امری بدیهی گشته است که فقط انسان جاهل می تواند به آن شک کند.. و این چیزی است که قرآن به آن تاکید داشته است و منکران در برابر آن معانده و انکار می نمودند
نويسنده : سعیده اکبری نژاد
کلید واژه : دلایل ازدواج های پیامبر(ص) -نقش و جایگاه زن در جامعه عرب
بررسی ابعاد و شرایط زندگی در جزیره العرب کمک خوبی است برای درک بهتر دلایل ازدواج های پیامبر که متاسفانه گروهی این موضوع را دستاویز کرده اند تا بر ساحت پاک و مقدس ایشان بتازند و خرده گیری هایی بی بنیان را در افکار جامعه رواج دهند.
نويسنده : محمدامین احمدی فقیه
کلید واژه : ترجمه قرآن، آسیب شناسی ترجمه، آسیب شناسى علمى، آسیب شناسى فنى، آسیب شناسى اخلاقى، ترجمه هاى مستشرقان.
این نوشتار در پى آسیب شناسى ترجمه هاى قرآن است. نویسنده آغاز به روش شناسى نقد ترجمه ها پرداخته و از دو روش نام مى برد: ۱ـ نقد و بررسى خاص، نقد و بررسى عام، آنگاه از تاریخچه نقد ترجمه سخن گفته و به کتاب ها و مقالاتى که در زمینه نقد، نگارش یافته است اشاره مى کند. سپس آسیب هاى ترجمه قرآن را مورد بررسى قرار داده و آنها را به پنج نوع تقسیم مى کند: آسیب هاى علمى، آسیب هاى فنى، آسیب هاى مبنایى، آسیب هاى اخلاقى، آسیب هاى ترجمه مستشرقان. در ادامه، به توضیح هر یک از عناوین فوق با بیان موارد و مصادیق آنها مى پردازد.
نويسنده : غلامرضا تاجری
کلید واژه : دعا ، استجابت ، احادیث دعا ،زمان دعا،جماعت ،عوامل اجابت، موانع اجابت
: آداب دعا :
دعائی که با بسم الله الرّحمن الرّحیم شروع شود ردّ نمی شود رسول اکرم (ص)
رعایت زمان دعا :
امام صادق (ع) فرمودند: سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است
۱.بعد از نماز واجب
۲.هنگام آمدن باران
۳.هنگام ظاهر شدن نشانه ای از طرف خدا برای بندگان خود
اسباب و عوامل اجابت
دسته جمعی دعا کردن
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
«هرگاه امری پدرم (امام باقر ـ علیه السلام ـ ) را محزون می کرد، زنان و کودکان را جمع نموده، دعا می کردند و آنها آمین می گفتند
موانع اجابت دعا
همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی نیز مانع اجابت دعا می گردند
از حضرت علی ـ علیه السلام ـ سؤال شد: فَاََیُّ دَعْوَةٍ اَضَلُّ؟ قالَ: الدّاعی بِما لا یَکُونُ
کدام دعا گمراهی است؟ فرمود: دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیر ممکن
شرایط دعا کردن
صلوات بر محمد و آل محمد قبل وبعد از دعا
نويسنده : شکوه صفاشاد
کلید واژه :
نام من «الرحمن» است پنجاه و پنجمین سوره از صد و چهارده سوره قرآن کریم. نام من بر گرفته از صفت بخشندگی خداوند باریتعالی که آیه اول از هفتاد و هشت آیه من است می باشد. از هفتاد و هشت آیه من در سی و یک آیه این جمله تکرار شده است «فبای آلاء ربکما تکذبان :: و کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید» که بیشترین تکرار را در کل قرآن کریم دارد و جالب است بدانید این آیه من هم انسان ها را مورد خطاب قرار می دهد و هم جنیان را. من سوره ای هستم که با رحمت الهی شروع می شوم و با اکرام الهی پایان می پذیرم. «الرحمن ... ذی الجلال و الاکرام».
من سراسر بیانگر نعمات و رحمات و برکات الهی ام که بر بندگان نازل گشته است و آنها را غرق در آن ساخته است تا جایی که می توان نام مرا «سوره رحمت» و یا «سوره نعمت» هم گذارد.
دوست دارم بدانید تکرار آیه «فبای آلاء ربکما تکذبان» آن هم در مقاطع کوتاه جاذبه خیره کننده ای به من بخشیده است تا آنجا که رسول گرامی اسلام فرمودند «برای هر چیزی عروسی است و عروس قرآن الرحمن است».
نويسنده : سمیه قانع پور
کلید واژه : : اثرات، حدیث ، حیاء ، مذموم ، ممدوح
روایت «الحیاءُ علی وجهین» به معرفی دو شاخه اصلی حیاء می پردازد. که نوع اول آن ممدوح و مورد تأئید ائمه اطهار است و اثر باز دارندگی فایده بخشی خواهد داشت .معنای لغوی حیاء ناظر به همین حیاء ممدوح است و اهل سنت هم قائل به معنای حیاء در این قسم اند. این قسم از حیاء، جزء جدائی ناپذیر اسلام و ایمان است. اما نوع دوم که ما آن را حیاء مذموم شمرده ایم عامل نقص و ضعف شخصیت فرد است و این همان است که گاهی به شکل خجالت از امور پسندیده بروز می کند. در روایات این قسم، حیاء حمق معرفی شده و عامل آن را جهل دانسته اند. نویسنده با جستجویی در روایات دریافت که بسیاری از روایات موضوع حیاء، به معرفی مصادیق این دو شاخه اصلی پرداخته اند ودر تعدادی هم به اثرات وجود حیاء و پیامدهای حذف آن از شخصیت افراد پرداخته شده است.