نويسنده : رضا رضائی
کلید واژه :
شنیدن توصیه از مردان خدا اثری دوچندان در مقایسه با دیگران دارد حال اگر این توصیه ها از زبان مردی باشد که به حق او را احیاگر قرآن در عصر حاضر خوانده اند و با آیات وحی در ارتباط باشد این اثر چندین برابر می شود که رشد جهشی عمل به قرآن در 3 دهه عمر پر برکت انقلاب اسلامی خود شاهدی بر این مدعا است چراکه "بر دل نشیند سخنی که از دل برآید".
نويسنده : ابوالقاسم کارگر
کلید واژه :
اشاره: این مقاله که برای اولین بار در نت منتشر میشود، شامل مباحث دقیق است و تمرکز لازم خواننده را طلب میکند.
در قمر در عقرب 1 اشاره شد که طبق حدیثی که در کتب مشهور ما (مثل من لا یحضر و عیون و …) آمده،
تزویج (بطور عام؛ چه دائم و چه موقت) در وقتی قمر در عقرب است، موجب پیشامدهای ناگوار است
و توضیح داده شد که این یک امر خرافی نیست و اثر ماه بر جزر و مد دریا و روحیات انسانها و … نیز از نظر پزشکی و سایر علوم روز اثبات شده.
در قمر در عقرب 2 نیز به روشهای تعیین آن اشاره شد. هرچند اخیرا لینکی که در آن مطلب به سایت nojumi.org برای تعیین روزهای قمر در عقرب داده شده بود، غیرفعال شده است، اما بک روش جدید در انتهای همین مطلب برای تعیین آن ارائه میشود.
در این مطلب به «چیستی قمر در عقرب» میپردازیم.
ماه (قمر، moon) در طول یک ماه قمری، که حدود 29.5 روز هست، یک بار بطور کامل دور زمین میچرخد!
این یک دور کامل، به دوازده قسمت مساوی تقسیم شده (12 تا 30 درجه) و برجهایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی
هر یک از این نامهای دوازدهگانه، متناسب با صورت فلکی ستاره های دوردستی بود که ماه در مقابل آنها بود.
قمر (ماه) در هر یک از این صورتهای دوازدهگانه، یک دوازدهم طول ماه قمری صبر میکند. (که میشه حدود 2 روز و 10 ساعت و 48 دقیقه)
به عنوان مثال، در هر ماه قمری، قمر(ماه) حدود دو روز و نیم در برج و صورتفلکی عقرب میباشد.
پس از گذشت صدها سال، صورت فلکی، از برج (که در واقع موقعیت و پوزیشن های 30 درجه ای از پیش تعیین شده بود) کمی فاصله گرفت. در حال حاضر، حدود 28 درجه (دقیقش میشه 27.96 درجه) بین «برج» و «صورت فلکی» اختلاف وجود دارد. یعنی حدود یک برج!
لذا اگر مثلا حدود 2.5 روز قمر در برج عقرب باشد، 2.5 روز بعدش قمر در صورت فلکی عقرب هست. البته همانطور که گفته شد، این اختلاف 28 درجه است نه سی درجه، لذا کمی همپوشانی دارند. (تصویر فوق، گویای همه چیز است)
مثلا در مورد قمردرعقرب آتی داریم:
قمر از ساعت 7:53 صبح 10 تیر 88 به برج عقرب وارد میشود و 17:45 روز 12 تیر از آن خارج میشود.
اما ساعت 13:53 روز 12 تیر به صورت فلکی عقرب وارد میشود تا 1:40 روز 15 تیر
- - - - - - - - - - - -
بعضی مراجع و علماء نهی حدیث مذکور را ناظر به قمر در برج عقرب
و برخی ناظر به قمر در صورت عقرب دانسته اند.
مثلا سیدعلی سیستانی از مراجع فعلی و مرحوم فاضل هندی از علمای قدیم، این نهی را صریحا مربوط به نوع اول (برج) دانسته اند و علامه مجلسی از دسته دوم است.
برخی مراجع مثل آقای خوئی و تبریزی نیز احتیاطا احتراز از هر دو را قائل شده اند.
طبیعتا با توجه به ابهام حدیث مذکور در نوع پیشامدهای بد و شدت آن، اجتناب از وقوع عقد در این 5 روز از ماه بنظر کار سختی نمیرسد. خصوصا برای کسی که میخواهد یکبار در عمرش عقد دائم کند! (و الا کسی که باید در عقود! موقت هم مواظب باشند، کارش بمراتب سخت تر است!!!)
* این نکته رو هم لازمه یادآوری کنم که این نهی، مربوط به وقوع عقد شرعی است نه مراسم عروسی و …
برای تعیین قمر در عقرب، قبلا یک سایت معرفی کردم که از کار افتاده. اما همانطور که گفتم، شما میتوانید یک عدد تقویم نجومی بخرید یا از سایتی مثل مصباح زاده، بخش «تقویم سنتی» آن، همان تقویمهای نجومی فروشی را دانلود کنید. دقت کنید که آقای مصباح زاده در این تقویم قمر در برج عقرب را لحاظ کرده و کسی که میخواهد قمر در صورت فلکی عقرب را هم لحاظ کند باید 2.5 روز دیگر هم صبر کند.
ابهامات و سوالات خود پیرامون این مساله را در نظرات مربوط به همین مطلب بفرمایید.
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه : بشارتهای خداوند به اهل تقوی در قرآن
قالَ عَلی بْنُ اَبی طالِبٍ رَضِی اَللهُ عَنْهُ: «اَلتَّقْوی الخَوفُ مِنَ اْلجَلیلِ وَ اَلعَمَلُ بِالتَّنزیلِ وَ الرِضاءُ بِاْلقَلیلِ واْلاِسْتِعْدادُ لِیوْمِ الرَّحیلِ» تقوی عبارت است از: ترس از خداوند بلند مرتبه و عمل به قرآن و راضی بودن به اندک از مال دنیا و آماده بودن برای مرگ.
بشارتهای خداوند به اهل تقوی در قرآن به صورت مختصر عبارتند از:
1ـ معیت و همراهی مخصوص خداوند با متقین؛ «إِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقوْا...» نحل/128
2ـ برخورداری از علم و حکمت و فرقان؛ «یا ایها الَّذینَ آمَنُوا إنْ تتَّقُوا اللهَ یجْعَلْ لَکُم
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه : چگونه ایمان را بر مبنای قرآن افزایش دهیم؟
گاهی کسی می گوید: من بسیار قرآن می خوانم اما هیچ تغییری در خود احساس نمی کنم یا آن حلاوت ایمانی را که از آن سخن می گویی نمی چشم.
آری، این اتفاق برای ما روی می دهد زیرا ما بدین خاطر قرآن را می خوانیم که (تعداد حروف بیشتری خوانده، در نتیجه) ثواب بیشتری از آن بدست آوریم اما در آن تأمل و تدبر نکرده و با آن زندگی نمی کنیم، اما در مقابل تغییر جهت و قصد دادن به اعتبار کسب بهره از این معجزه و افزایش ایمان از آن، باید اولین مقصود و مطلوب از قرائت قرآن باشد، کاری که محتاج تلاش، صبر، استقامت و پافشاری، آن هم به خصوص در ابتدای این تغییر است آن هم به این اعتبار که این روش (یعنی تدبر در قرآن و زندگی با آن) هرگز از اجر و ثواب آن نکاسته بلکه به
نويسنده : مریم ریاحی
کلید واژه :
به ایام اعتکاف نزدیک می شویم. خوشا مشتاقانش.
البته در بین کسانی که به اعتکاف اشتیاق دارند افرادی هستند که به هر دلیل از این ضیافت الهی محروم هستند در این مقاله ی کوتاه به تعدادی از روایات اشاره می شود که در آنها عباداتی که جایگزین اعتکاف هستند معرفی شده اند
با هم بخوانیم:
الف) حل مشکلات و برآورده کردن حاجات دیگران
روایت فضیلت خدمت به دیگران را از اعتکاف بالاتر دانسته است .
امام صادق (ع) فرمود : اگر کسی در برآوردن حاجت برادر دنیی خود تلاش کند خداوند ثواب یک حج و عمره و اعتکاف دو ماه در مسجد الحرام و روزه های آنرا برای او می نویسد .(اصول کافی ج 2 ص198 )
سیره ائمه (ع) هم در این گونه موارد بر این بود که برای رفع حاجت مومن از مسجد خارج
می شدند و این کار را بالاتر از اعتکاف دانسته اند .
راوی می گوید ، امام حسن مجتبی(ع) در حال اعتکاف در مسجد الحرام بود ، مردی نزد او آمد و عرض کرد فلان شخص طلبی از من دارد و چون توان پرداخت را ندارم می خواهد مرا به زندان بیندازد ، حضرت فرمود : بخدا سوگند مالی ندارم که بتوانم دَِین تو را پرداخت کنم عرض کرد پس حداقل با او صحبت کنید و مهلتی بخواهید ، پس آن حضرت کفش های خود را پوشید و آماده رفتن شد راوی می گوید ، گفتم یابن رسول الله آیا اعتکاف را فراموش کردی ، فرمود نه اما از پدرم شنیدم که از رسول خدا (ص) روایت نمود :من سعی فی حاجه اخیه المسلم فکانّما عبدالله عز و جل تسعه الاف سنه صائما نهاره و قائما لیله(وسائل الشیعه ج7 ص409)
هر کس برای رفع نیاز برادر مسلمانش تلاش کند چنان است که گویا نه هزار سال به عبادت خدا پرداخته است . در حالیکه همه روزها را روزه و همه شبها به نماز ایستاده است .
امام رضا (ع) هم در یک بیان نورانی فرمود : من قضی لمومن حاجه کان افضل من صیامه و اعتکافه فی المسجد الحرام(بحارالانوار ج74 ص233)
هر کس یک حاجت مومنی را بر آورده سازد برتر از روزه داری و اعتکاف در مسجد الحرام است .
ب) نگاه به چهره ی عالم
قالَ الاْمامُ علی - علیه السلام - : جُلُوسُ ساعَة عِنْدَ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ عِبادَةِ ألْفِ سَنَة، وَ النَّظَرُ إلَی الْعالِمِ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِنْ إعْتِکافِ سَنَة فی بَیْتِ اللّهِ، وَ زیارَةُ الْعُلَماءِ أحَبُّ إلَی اللّهِ تَعالی مِنْ سَبْعینَ طَوافاً حَوْلَ الْبَیْتِ، وَ أفْضَلُ مِنْ سَبْعینَ حَجَّة وَ عُمْرَة مَبْرُورَة مَقْبُولَة، وَ رَفَعَ اللّهُ تَعالی لَهُ سَبْعینَ دَرَجَةً، وَ أنْزَلَ اللّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَةَ، وَ شَهِدَتْ لَهُ الْمَلائِکَةُ: أنَّ الْجَنَّةَ وَ جَبَتْ لَهُ.
«بحارالأنوار، ج 1، ص 205، ح 33»
امام علی - علیه السلام - فرمود: یک ساعت در محضر علماء نشستن ـ که انسان را به مبدأ و معاد آشنا سازند ـ از هزار سال عبادت نزد خداوند محبوب تر خواهد بود. توجّه و نگاه به عالِم از إعتکاف و یک سال عبادت ـ مستحبّی ـ در خانه خدا بهتر است. زیارت و دیدار علماء، نزد خداوند از هفتاد مرتبه طواف اطراف کعبه محبوب تر خواهد بود، و نیز افضل از هفتاد حجّ و عمره قبول شده می باشد. همچنین خداوند او را هفتاد مرحله ترفیعِ درجه می دهد و رحمت و برکت خود را بر او نازل می گرداند، و ملائکه شهادت می دهند به این که او اهل بهشت است.
ج) زیارت حضرت سید الشهدا
أبی عبد الله علیه السلام:... قال تعدل حجة و عمرة- و اعتکاف شهرین فی المسجد الحرام و صیامهما؛
ام سعید احمسیه مى گوید که: به خدمت امام صادق علیه السلام شرفیاب شده بودم که کنیز من آمد و گفت: چهارپا را آماده کردم. حضرت فرمود: اى ام سعید! بگو داستان این چهارپا چیست؟! و مى خواهى به کجا بروى؟ عرض کردم: مى خواهم به زیارت قبور شهدا بروم. فرمود: به من بگو که چرا کار شما مردم عراق این گونه شگفت انگیز شده است که از راههاى دور و طولانى به زیارت شهدا مى آیید، ولى زیارت قبر سالار شهیدان را (که به شما بسى نزدیک است) ترک مى کنید و به زیارتش نمى روید؟ این زن مى گوید که: عرض کردم: سالار شهیدان کیست؟ فرمود: حسین بن على علیه السلام، عرض کردم: من یک زن هستم! فرمود: هیچ باکى بر تو نیست که رفته و او را زیارت کنى. عرض کردم: چه ثوابى از زیارت او نصیب ما مى شود؟ فرمود: (ثواب) زیارت او با (ثواب) یک حج و یک عمره و اعتکاف دو ماه در مسجد الحرام و روزه آن دو ماه برابرى مى کند».
د) نگاه مهربانانه به برادر دینی
نظر الرجل الی اخیه عن شوق خیر من اعتکاف سنة فی مسجدی هذا
نگاهی مشتاقانه به برادر دینی از یکسال اعتکاف در مسجد من بهتر است.
کنزالاعمال ج3ص415ح7211
البته معنای این روایات کم بودن ارزش اعتکاف نیست بلکه به این معنی است که اسلام فقط دین عزلت گزینی و گوشه گیری افراد نیست بلکه ضمن تاکید بر عبادت فردی ، به مسئولیت اجتماعی هم توجه ویژه دارد .
التماس دعا از همه ی مشتاقان قرب الهی
صلوات
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
با داشتن قرآن و عترت فقری و کمبودی نداریم. سزاوار است با گرسنگی و صبر با خرده نان هم شده قرآن کریم را تحصیل و تدریس نمائیم و به معارف آن آگاهی پیدا کنیم که (لا تفنی عجائبه) شگفتیهای موجود در آن پایان ناپذیر است. تمسک به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) حیات است، تمسک به امور دیگر حیات انسان را میگیرد و تمسک به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) حیات است.
نويسنده : محمد حسین شاه آبادی
کلید واژه : اینترنت اسلامی- اینترنت ملی- نظام ولایی- طاغوت
طرح اصلاح فضای سایبر، بر اساس آموزههای قرآنی
ما وقتی میتوانیم ساز و کار صحیح جامعه مجازی را در نظام ولایت الهی به دست آوریم که در جامعه حقیقی آن را حل کرده باشیم. از آن جا که معتقدیم راه حلهای اسلامی در همه شرایط زمانی و مکانی پاسخگو است، باید این راه حلها را ابتدا در جامعه حقیقی و سپس در جامعه مجازی پیاده کنیم. در این مقاله ضمن بر شمردن این راه حلها، مبانی قرآنی آن نیز بررسی میشود.
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
نوع کمالاتى را که قرآن کریم براى زن ذکر مىکند، براى آن است که هرجا قرآن یک خطرى را احساس بکند، بیش از پیش روى آن تکیه مىکند .مثلا: هنگام ظهور قرآن که توحید در خطر بود وشرک رواج داشت، براى تثبیت توحید وسرکوب شرک، آیات فراوانى نازل شد به همین جهت چون در ایام نزول قرآن حرمت زن محفوظ نبود، لذا بیش از حد توقع وانتظار بر مساله حرمت زن تکیه نموده ودر تمام شؤون براى او سهمى قائل شده وتصریح به یگانگى او با مردم در مقام انسانیت نموده است.
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه : ضرورت،شناخت،قرآن
ضرورت شناخت شأن و مقام قرآن
نويسنده : ابراهیم چراغی
کلید واژه :
در آیه ۲۳ سوره «فجر» آمده، خداوند متعال مى فرماید: «و در آن روز جهنم را حاضر کنند و در آن روز انسان متذکر مى شود، اما چه فایده که این تذکر براى او سودى ندارد» (وَ جِیءَ یَوْمَئِذ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذ یَتَذَکَّرُ الاِْنْسانُ وَ أَنّى لَهُ الذِّکْرى).