مهدیه روشنی
باتوجه به اینکه معجزات پیامبران نسبت به علم وفهم مردم زمان خودشان میباشد،و اژدها شدن عصای حضرت موسی به خاطر رواج جادوگری در زمان ایشان بوده، معجزهء ید بیضا برای ایشان چه رجحان وخصوصیتی داشته و چگونه خارق العاده بوده یا چه شگفتی میتوانسته داشته باشد که از مهمترین معجزات ایشان به حساب میآید؟ چون یک دست نورانی به خودی خود آنقدر جالب به نظر نمی آید که معجزه به نظر آید. (سوره اعراف ،آیه 108 )
حسین عالمی (داور) : باسلام
معجزه همیشه معجزه است و ربطی به دوره خاص ندارد چرا که مردم در تمام اعصار از آوردن مثل آن ناتوانند
ید بیضا یا هر معجزه دیگر در این حد که بتواند برای فرعون یا مردم ثابت کند که موسی اولا ساحر نیست و ثانیا از طرف رب العالمین آمده است کارگشایی کرده است
این معجزه امروز هم در مقام اثبات ادعای امثال موسی برای حکومت بر امثال بنی اسراییل مفید است چرا که او را مورد تایید خداوند معرفی میکند
1)
: باید توجه داشت که :
1- آیات الهی در زمان و مکان نمیگنجند .
2- آیات الهی چون با فرمولهای بطنی و اصولی بشر سر و کار دارند هرگز کهنه نمیشوند و نیازی به آپ دیت ندارند .
3- باید دانست جهان و انسانها از این منظر هرگز تغییری نکرده و نمیکند
جهان همان جهان است - انسانها نیز همان - وقایع همان ... فقط فکر میکنیم مسئله ها تغییر کرده است .
4- انسان همانطور عاشق میشود که چند صد سال قبل می شد
همانطور ظلم میکند که چند هزار سال قبل میکرد
مثل قرون قبل محبت میورزد و ...
5- اینکه گفته شود حضرت ابرایهم سوار یک الاغ می شد و بشر امروز سوار شاتل فضایی می شو این ترقی هست نه پیشرفت .
انسان امروز پیشرفته تر از انسان زمان حضرت ابراهیم نیست
هنوز پس از گذشت چند هزار سال باز قله ابراهیم در تارک جوامع بشری از دور می درخشد .
مسائل فرمولیزه انسانی با گذشت زمان لایتغسر است
و برای همین است که قرآن پیوسته تا انتهای زمان بشریت آپ دیت و بروز است .
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حامد متبحری
با سلام ، اینکه خداوند در آیه 2 سوره مومنون می فرمایند در باغهای انگور و خرما میوه های فراوان برای شما قرار دادیم . آیا منظور از لحاظ کثرت میوه های انگور و خرما می باشد و یا اینکه به غیر از انگور و خرما میوه های دیگری هم در این باغها وجود داشته؟اگر چنین است چرا نام نبرده ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مظور همان وجود این میوه ها البته به شکل بهشتی آن است. میوه های دیگری نیز در بهشت هست که در قرآن از بعضی از آنها ذکر شده مانند انار و موز و برخی دیگر نیز هست که از باب هرچه نفس انسان ها بخواهد موجود است، در بهشت هست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حامد متبحری
با سلام ،معنی کلمات «راعون» و «موفون» چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به قولی رعایت اعم از وفا کردن است. انسان مومن همواره نسبت به عهد و پیمان های خود در حال مراعات و دقت است. اما وفای به عهد یعنی آنکه به تمام مفاد پیمان عمل کند. ممکن است که رعایت عهد به واسطه مشکلاتی به وفای کامل منجر نشود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
با سلام
در هیچ قسمتی از سایت برنامه کلاسهای مجازی آقای عالمی درج نشده است . لطفا اطلاع رسانی فرمایید .
بااحترام
حسین عالمی (داور) : باسلام
بخش دانلود گوشه ای از کلاس های گذشته را در بر دارد
ادامه کلاس های حضوری نیز در سایت اطلاع رسانی خواهد شد احتمالا از ابتدای مهر ماه
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
راهی
به آقای عالمی جه جوری میشه دسترسی پیدا کرد؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
وبلاگ من به نام طلبه ای در عصر انتظار و البته همین سایت دو محل دسترسی و تبادل نظرات است
کلاس های حضوری هم البته مناسب است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عصمت زارع بیدکی
سلام ایا ایمان وتقوا باهم تفاوتی دارد
حسین عالمی (داور) : باسلام
بله
ایمان عملی برای قلب است نسبت به اعتقادات و به کسی که این عمل قلبی را انجام میدهد مومن میگویند
و تقوی به معنی حفظ و نگهداری است در مقابل امری با عظمت مثل پروردگار یا روز قیامت که در سوره مزمل به آن اشاره شده
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عصمت زارع بیدکی
سلام ایا کلمه جهنم از گل واژها مباشد ومی توانیم از کار برد داشته باشیم چون این کلمه در چند جای قران بکار رفته است ومعمولا درکلمات عامیانه فارسی هم از ان استفاده می شود
فاطمه کیلانی (داور) : با سلام
گل واژه یک عبارت قرآنی است با توضیحی که داده شده. بنابراین یک کلمه به تنهایی گلواژه نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا حسین میرزایی
ایا اینکه این آیه (ایة الکرسی) برای پیامبر مایه فخرو مباهات بوده صحیح است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چنین حدیثی پیدا نکردم. حدیثی وجود دارد که احتمالاً منشأ این مطلب شده است:
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم روایت کرده و می فرماید:« یَا عَلِیُّ سَیِّدُ البَشَرِ آدَمَ وَ سَیِّدُ العَرَبِ مُحَمَّدٌ وَ لَا فَخرَ وَ سَیِّدُ الفُرسِ سَلمَانُ وَ سَیِّدُ الرُّومِ صُهَیبُ وَ سَیِّدُ الحَبَشَةِ بِلَالِ وَ سَیِّدُ الجِبَالِ الطُّورُ وَ سَیِّدُ الاَیَّامِ یَومُ الجُمعَةِ وَ سَیِّدُ الکَلَامِ اَلقُرآنِ وَ سَیِّدُ القُرآنِ البَقَرَةُ وَ سَیِّدُ البَقَرَةِ آیَةُ الکُرسِی». یعنی ای علی! سرور انسانها حضرت آدم و سرور عرب حضرت محمد علیه السلام است، من از روی فخر این را نمی گویم و سید فارس سلمان فارسی و سرور روم صهیب رومی است و سرور حبشه بلال و سید کوه ها، کوه طور است و سید ایام روز جمعه و سرور سخن، قرآن مجید است و سید قرآن سوره بقره و سرور بقره آیة الکرسی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهرناز هاشمی
شان نزول آیه148 سوره نسا چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در تفاسیر شأن نزول خاصی پیدا نکردم اما روایاتی آمده است:
در مجمع البیان در ذیل آیه : (( لا یحب الله ... )) مى گوید: خداى تعالى دوست نمى دارد که کسى در مقام انتقام ناسزا بگوید، مگر آنکه به راستى مظلوم واقع شده باشد که در این صورت جائز است از ظالم خود به نحوى که شرع اجازه داده انتقام بگیرد، آنگاه اضافه کرده که این معنا که ما براى آیه کردیم از امام باقر (علیه السلام ) روایت شده .
و در تفسیر عیاشى از ابى الجارود از امام صادق (علیه السلام ) روایت آمده که فرمود: (( الجهر بالسوء من القول )) این است که عیب هائى که در دشمنت هست بر ملا کنى (نه عیب هائى که در او نیست ).
و در تفسیر قمى آمده که در حدیثى دیگر در تفسیر این آیه آمده که اگر کسى نزد تو آمد و در باره تو مدح و ثنائى گفت و اعمال خیر و صالحى برایت برشمرد که در تو نیست ، از او قبول مکن و او را تکذیب کن که به تو ظلم کرده است .
و عیاشى در تفسیرش به سند خود از فضل بن ابى قرة از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که در تفسیر آیه : (( لا یحب الله ... )) فرموده : هر کس قومى را میهمان کند و بد پذیرائى کند، او از کسانى است که ظلم کرده ، پس بر میهمانان حرجى نیست که در باره او چیزى بگویند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد حسینی
با سلام ایه مربوط به حجاب در قران
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در دو سوره از سور قرآن ، بحث حدود پوشش ظاهری بانوان به طور کامل و مبسوط بیان گردیده است.( سوره نور آیه 31 و سوره احزاب آیه 59)
بررسی آیه 31 سوره نور درمورد حدود و حجاب:
((و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن .... ولایضرین بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایه المؤمنون لعلکم تفلحون))
((ای پیامبر به زنان مؤمنه بگو که چشم ها یشان را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند مگر آن زینت هایی که آشکار است و باید که سرپوش های خود را بر گریبانها و سینه هایشان بیندازند و زینت خود را جز برای شوهرانشان و ... ظاهر نسازند و پاهایشان را به نحوی برزمین نزنند که زینت مخفی شان آشکار شود. و ای جماعت مؤمنین همگی به سوی خدا باز گردید و به درگاه او توبه کنید باشد که رستگار شوید. ))
جالب توجه است که قبل از آن که خداوند حدود پوشش زنان را معین فرماید، در آیه قبل به مردان امر می کند که «غض بصر»ـ فروهشتن دیدگان ـ نمایند که این برای پاکیزگی قلب و روح آنها بهتر است.
پس از آن زنان را امر به« غض بصر» نموده و سپس حدود پوشش را بیان می فرماید.
((«غضّ بصر» به معنای« مهار کردن و کاهش دادن نگاه» است نه «غمض» که معنای بستن می دهد.)) (4)
در واقع این آیه زن و مردرا از نگاه خیره و تند شهوانی که همراه با ریبه است،نهی می نماید. (5)
استاد مطهری گفته اند:
«در اینجا متعلَّق« غضّ بصر» قطعاً چهره است. نگاه به غیر چهره و شاید دو دست حتی با غض بصر هم جایز نیست.(6)
شیخ طبرسی در تفسیر" لایبدین زینتهن" می گوید:
"منظور از اینکه می گوید زینت خود را آشکار نکنند این است که مواضع زینت را همراه زینت برای غیر محرم ظاهر و آشکار ننمایند و ابزار و وسایل زینت مورد نظر نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.