آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : ابراهیم چراغی
 کلید واژه :
 این کوثر چه چیزی می تواند باشد؟ قصّه چیست؟ همه اینها خیر کثیر است ولی هیچکدام کوثر نیست. چرا؟ برای اینکه اگر بخواهد بگوید که ما به تو کوثر داده ایم یعنی تو را پیغمبر کرده ایم ، در قرآن در چند جای دیگر هم داریم که می گوید ما تو را پیغمبر کردیم.
 نويسنده : ابراهیم چراغی
 کلید واژه :
 به نظر ابلیس جنس انسان از ماده بی ارزشی آفریده شده (لجن و گل بدبو)؛ بنابراین قابلیت آن را ندارد که مورد اطاعت و سجده قرار گیرد: «قالَ یا إِبْلیسُ ما لَکَ أَلاّ تَکُونَ مَعَ السّاجِدینَ * قالَ لَمْ أَکُنْ ِلأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ»؛ «(خداوند) فرمود: ای ابلیس! چرا با سجده ‏کنندگان نیستی؟ گفت: من هرگز برای بشری که او را از گل خشکیده ‏ای که از گل بدبویی گرفته شده است آفریده ‏ای، سجده نخواهم کرد.»(1)
 نويسنده : حافظ سنی
 کلید واژه : دانستنی های قرآنی
 نام های محمد،احمد،عبدالله،رسول،یاسین(یس) نام های پیامبراند که در قرآن آمده است.

3.امام حسن العسکری در منزل خودش دفن شد.



4.بنا به فرموده پیامبر دیوان های ،نعمت ها،حسنات،گناهان 3 دیوانی هستند که در روز قیامت از آن ها حساب میکنند.
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 10 - ... یکون اعلم الناس ، و احکم الناس و اتقى الناس و احلم الناس ، و اسخى الناس ، و اعبد الناس ... و تنام عیناه و لا ینام قلبه ، و یکون محدثا... و یکون دعاؤ ه مستجابا حتى انه دعا على صخره لا نشقت بنصفین .(975)
او داناترین ، حکیم ترین پرهیزکارترین ، بردبارترین بخشنده ترین و عابدترین مردمان است ، دیدگانش در خواب فرو مى رود ولى دلش همیشه بیدار است و فرشتگان با او سخن گویند... دعایش همواره به اجابت مى رسد. اگر در مورد سنگى نفرین کند از وسط به دو نیم مى شود.
11 - دلالته فى خصلتین ، فى العلم و استجابة الدعوة .(976)
مهدى (عجل الله تعالى فرجه شریف ) دو نشانه بارز دارد که با آنها شناخته مى شود یکى دانش بیکران و دیگرى استجابت دعا.
12 - اکثر کم علما و ارحمکم رحما.(977)
دانش او از همه افزون تر و مرحمتش از همه گسترده تر است .
13 - فوالله ما لباسه الا الغیظ و لا طعامه الا الجشب (978)
به خدا سوگند که لباس مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف جز پوشاکى درشت و خوراک او جز غذایى سخت و بى خورش نیست .
14 - و یشترط على نفسه لهم ، ان یمشى حیث یمشون و یلبس کما یلبسون و یرکب کما یرکبون و یکون من حیث یریدون و یرضى بالقلیل و یملأ الارض بعون الله عدلا کما ملئت جورا، یعبد الله حق عبادته و لا یأخذ حاجبا و لا بوابا(979)
او نیز در حق خود تعهد مى کند که از راه آنها برود جامه اى مثل جامه آنها بپوشد مرکبى همانند مرکب آن ها سوار شود آن گونه که مردم مى خواهند و به کم راضى و قانع شود زمین را به یارى خداوند پز از عدالت کند چنان که پر از ستم شده باشد خدا را آن طور که شایسته است بپرستد و براى خود دربان و نگهبان اختیار نکند.
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 فصل 9 : سیرت و آثار امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )

ختامه مسک
درباره (( سیرت )) و (( آثار )) امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف )، مطالب متعددى دست ما رسیده است در پایان و به عنوان ((ختامه مسک )) به برخى از آنها اشاره اى کوتاه داشته باشیم .

سیرت
روش ، رفتار و سیرت امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) از دو جهت قابل بررسى است ؛ یکى در ((عصر غیبت )) و دیگرى در ((دوران ظهور)) . از آنجا که این سیرت ها مى تواند براى ما نمونه ها و سرمشق هاى خوبى باشد، مناسب است در این مقام درباره برخى از این سیرت ها به اشاره سخنى بیاوریم .
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 7 - الرجل الجبلى
فردى به نام ((عبدلله )) یا ((قرطیاوس ))در ((جبل ))، سال (717 ه -/ 1317 م ) ادعاى ((مهدویت )) نمود و از طایفه ((نصریه )) حدود سه هزار نفر با او بیعت کردند.(877)

8 - ملا عرشى کاشانى
در سال (850 ه -/ 1446 م ) فردى به نام ((ملاعرشى کاشانى ))در ((اصفهان ))ادعاى ((مهدویت )) نمود و بعد ادعاى ((نبوت ))کرد و در سال (880 ه -) کشته شد. جسد او را پس از کشته شدن سوزاندند.(878)

9 - میرزاى بلخى
یکى از علماى ((بلخ ))معروف به ((میرزاى بلخى ))در سال (890 ه -/ 1485 م ) ادعاى ((مهدویت ))کرد و بعد کشته شد.(879)

10 - شیخ عبدالقدیر بخارائى
در سال (900 ه -/ 1494 م ) در ((بخارا)) فردى به نام ((شیخ عبدالقدیر بخارایى ))ادعاى ((مهدویت ))نمود و امیر ((بخارا))او را به قتل رساند.(880)
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 ج - دوره هاى مرجعیت دینى (علمى و سیاسى ) شیعه در عصر غیبت کبرى

1 - نهاد مرجعیت و تداوم خط امامت و رسالت
اسلام ، دینى است جامع ، کامل ، جهانى و ابدى (860) . جامعیت اسلام به معناى توجه به تمام ابعاد وجودى انسان در تمام مراحل زندگى است . پس ‍ در این نگرش ، جامعه نیز، چون فرد مورد توجه است و دنیا همچون آخرت . بنابراین ، بهترین برنامه مناسب را براى انسان به ارمغان آورده و کمال بشریت را به مبارزه و تحدى طلبیده است .
جهانى بودن و جاودانگى (ابدیت اسلام ) نیز مسأله رهبرى را حیاتى ترین بخش از نظام اسلام قرار مى دهد.
با توجه به پیش بینى هاى پیامبر صلى الله علیه و آله از آینده جامعه اسلامى و ایمان آوردن آیندگان به آرمان هاى والاى اسلام و توجه دادن به امامت 12 امام پس از او، و غیبت طولانى دوازدهمین امام ، ناچار براى تضمین تداوم رهبرى اسلامى که باید حافظ و پاسدار تمام ارزشهاى انقلاب باشد - در عصر غیبت کبرى - باید براى امام غایب جایگزین و قائم مقامى باشد تا کمال ، جامعیت و جاودانگى اسلام مورد مخاطره قرار نگیرد.
بنابراین ، ((رهبرى ))در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام اصلى منطقى و معقول ، و نهادى عقلائى و بسیار ضرورى و هماهنگ با اصول اولیه اسلام است .
انکار چنین نهادى در متن دین و شریعت ، انکار کمال ، جامعیت و توانائى شریعت در اداره امور زندگى جوامع بشرى است .
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 ب - مبارزات فکرى و سیاسى علماى شیعه در عصر غیبت کبرى
اسلام دین تفکر،(837) تعقل (838) و تکامل علمى (839) و معنوى (840) است .
سراسر آیات قرآن و احادیث پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و جانشینان راستین آن حضرت ، علم و معرفت و راهنمائى و راهگشائى است .
دین مبین اسلام رابطه صحیح انسان با خدا و خود و جامعه و طبیعت را تبیین و ترسیم مى کند و براى تضمین رشد و تعالى معنوى انسان بهترین نظام آموزشى ، تربیتى ، اجتماعى و سیاسى را به انسان معرفى نموده ، تمام زمینه هاى رشد را از راه آگاهى و گواهى در انسان بارور مى کند و تمام موانع رشد را چه در درون وجود انسان و چه خارج از وجود او به او مى شناساند و، تمام امکانات او را در جهت رفع این موانع بسیج مى کند.
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 فصل 8 : مرورى بر برخى از مهمترین مسائل عصر غیبت کبرى
با صدور توقیعى از جانب امام مهدى (عج الله تعالى فرجه الشریف ) به آخرین سفیر خود، و پس در گذشت او به عنوان آخرین نفر از ((نواب اربعه )) ، عصر (( غیبت کبرا)) ى امام دوازدهم (عج الله تعالى فرجه الشریف ) فرا مى رسد. در این باره با پشت سر گذاشتن ((غیبت صغرى )) ، مرحله جدیدى از تاریخ شیعه آغاز مى شود.
در فصل پیشین ،از این ((توقیع )) و تحلیل آن سخن گفتیم . در این فصل به عنوان مهم ترین مباحث این دوره ، مرورى خلاصه خواهیم داشت به چهار بحث ذیل :
الف - تاریخ شیعه ،نهضت ها و دولت هاى شیعى در عصر غیبت کبرى .
ب - مبارزات فکرى و سیاسى علماى شیعه در این عصر.
ج - دوره هاى مرجعیت دینى و سیاسى در این عصر.
د - مدعیان مهدویت در عصر غیبت صغرى و کبرى .
 نويسنده : رضا رضائی
 کلید واژه :
 9 - وضعیت فکرى و سیاسى - اجتماعى شیعه در عصر غیبت صغرى .
الف - وضعیت فکرى
در عصر (( غیبت صغرى ))از نظر پایگاه فکرى ، شیعه در وضعیت بهترى قرار داشت . شیعیان توانستند در این دوره علماى بزرگى در رشته هاى مختلف فکرى و علمى اسلامى ، به جهان اسلام تحویل دهند؛ چرا که شیعیان با غیبت امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) مواجه شدند و در یافتند که بیش از دوره هاى گذشته به حفظ و حراست از میراث فرهنگى و روایات پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت نیازمندند. به همین جهت در این دوره 70 ساله ((غیبت صغرى )) کتابهاى پر ارزشى را به نگارش در آوردند.
در این عصر ((قم ))و ((کوفه ))دو مرکز مهم علم و حدیث شیعى بود. عالمان بزرگ شیعى ؛ مانند ((اشعرى )) ها، ((حمیرى )) ها، ((ابن بابویه )) ها، ((فرات بن ابراهیم ))و ((احمد بن محمد خالد برقى )) ، در این دو شهر دانش اندوختند و کتاب هاى با ارزش متعددى نوشتند.
اینک به طور مختصر به یادآورى برخى از نویسندگان شیعى این دوره و کتاب هاى آنان مى پردازیم :
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 179
  • >
  • >>