احمد زارع محمودی
زمان امتحان ورودی و شروع کلاسها چه تاریخی می باشد؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : 6 آبان ماه.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آرش زارع
آنچه در قرآن کریم آمده، واجب بودن حفظ حجاب برای زنان است، اما آیا مقدار پوشش و حجاب نیز مشخص شده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در دو سوره از سور قرآن ، بحث حدود پوشش ظاهری بانوان به طور کامل و مبسوط بیان گردیده است.( سوره نور آیه 31 و سوره احزاب آیه 59)
بررسی آیه 31 سوره نور درمورد حدود و حجاب:
((و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن .... ولایضرین بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایه المؤمنون لعلکم تفلحون))
((ای پیامبر به زنان مؤمنه بگو که چشم ها یشان را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند مگر آن زینت هایی که آشکار است و باید که سرپوش های خود را بر گریبانها و سینه هایشان بیندازند و زینت خود را جز برای شوهرانشان و ... ظاهر نسازند و پاهایشان را به نحوی برزمین نزنند که زینت مخفی شان آشکار شود. و ای جماعت مؤمنین همگی به سوی خدا باز گردید و به درگاه او توبه کنید باشد که رستگار شوید. ))
جالب توجه است که قبل از آن که خداوند حدود پوشش زنان را معین فرماید، در آیه قبل به مردان امر می کند که «غض بصر»ـ فروهشتن دیدگان ـ نمایند که این برای پاکیزگی قلب و روح آنها بهتر است.
پس از آن زنان را امر به« غض بصر» نموده و سپس حدود پوشش را بیان می فرماید.
((«غضّ بصر» به معنای« مهار کردن و کاهش دادن نگاه» است نه «غمض» که معنای بستن می دهد.)) (4)
در واقع این آیه زن و مردرا از نگاه خیره و تند شهوانی که همراه با ریبه است،نهی می نماید. (5)
استاد مطهری گفته اند:
«در اینجا متعلَّق« غضّ بصر» قطعاً چهره است. نگاه به غیر چهره و شاید دو دست حتی با غض بصر هم جایز نیست.(6)
شیخ طبرسی در تفسیر" لایبدین زینتهن" می گوید:
"منظور از اینکه می گوید زینت خود را آشکار نکنند این است که مواضع زینت را همراه زینت برای غیر محرم ظاهر و آشکار ننمایند و ابزار و وسایل زینت مورد نظر نیست.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حامد متبحری
با سلام ، چرا در آیه 1 سوره مومنون زمان ماضی آمده در صورتیکه نتیجه اعمال را در آینده و یا حال می گیرند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در بسیاری از موارد قرآن کریم مواردی که در آینده روی می دهد اما وقوع آنها حتمی است با فعل ماضی می آورد مانند آیاتی که درباره قیامت و اوصاف آن است.
ضمن اینکه ایمان آوردن خود موجب رستگاری است و این رستگاری در همین دنیا نیز آثار مهمی دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نرگس قاضی زاده
کدام یک از آیات زیر حاوی یکی از مفردات کلماتی که فقط یک بار در قران آمده است؟
الف-45 فصلت
ب- 53 فصلت
ج- 31 شوری
د- 25 شوری
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در سوره فصلت واژه آفاق آمده که یک بار در قرآن ذکر شده است
سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ (53)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در آیه 15 سوره ی حج در عبارت ((ثُمَّ لْیَقْطَعْ)) حرف لام ساکن است
دلیل شما درست ولی نمونه های دیگر قرآنی ؟!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتیقِ (حج، 29)
وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِن (نور، 31)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه اسدی
جامع ترین آیه قرآن کدام آیه است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در چه زمینه ای جامع باشد؟
گفته شده که جامع ترین آیه اخلاقی آیه «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْوفِ وَ أَعْرِض عَنِ الجَْاهِلِینَ»1 ؛ با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روى بگردان (و با آنها ستیزه مکن ) است.
آیه توحیدی قرآن آیه الکرسی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چشم زخم در قرآن چه جایگاهی دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. قرآن کریم در سورهی قلم آیهی 51 میفرماید:
«وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ»؛ و مسلماً نزدیک بود کسانی که کفر ورزیدند هنگامی که آگاه کننده (= قرآن) را شنیدند با چشمانشان تو را بلغزانند و میگویند: «قطعاً او دیوانه است.»
شأن نزول آیهی شریفه
الف. برخی مفسران در شان نزول این آیه نقل کردهاند که در مورد گفتار برخی مخالفان ولایت علی(ع) در روز غدیر خُم بود که به پیامبر(ص) (در هنگامی که دست علی(ع) را برای امامت بالا برد) نگاه کردند و گفتند: به چشمان او نگاه کنید مثل چشم دیوانگان میچرخد. پس جبرئیل آمد و آیهی فوق نازل شد.
ب. بعضی مفسران نقل کردهاند که در قبیلهی بنی اسد افرادی بودند که قدرت چشم زخم داشتند و برخی از آنها میخواستند پیامبر(ص) را چشم زخم بزنند که آیهی فوق به این مناسبت نازل شد.(تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج 5، ص 215 )
2. در سوره یوسف آیهی 67 میفرماید:
«وَقَالَ یَا بَنِیَّ لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ...»
در آیه شریفه آمده که حضرت یعقوب(ع) از فرزندش میخواهد که از یک در وارد نشوند بلکه از چند در وارد شوند علت این امر چیست؟
«گروهی از مفسران گفتهاند: علت این بوده که برادران یوسف از جمال کافی بهرهمند بودند (اگر چه یوسف نبودند ولی برادران او بودند) و هم قامتهای رشید داشتند، و پدر نگران بود که جمعیت یازده نفری که قیافههای آنان نشان میداد از یک کشور به مصر آمدهاند، توجه مردم را به خود جلب کنند، او نمیخواست از این راه چشم زخمی به آنها برسد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه اسدی
آخرین آیه ای که برپیامبر نازل شد کدام آیه است؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
بر طبق روایاتی آخرین آیه، آیه 281 سوره بقره می باشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهنام .م
کدام سوره ی قرآن ثواب خواندن یک چهارم قرآن را دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نقل شده که نبی اکرم ( ص ) فرمودند : کسی که این سوره ( زلزال ) رابخواند مثل آن است که سوره بقره را خوانده باشد و بدو اجر خواندن همان سوره را بدهد ( پاداش خواندن یک چهارم قرآن ) .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهنام .م
از نظرقران جانشینان خداوند روی زمین چه ویژگی دارند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جانشین خداوند یعنی کسی که صفات و افعال خداوند در او متجلی باشد. هر چه تخلق به اخلاق الهی بالاتر باشد و روح انسان به خدا نزدیکتر و از شهوات و مادیات و وهمیات دورتر باشد مقام خلافت او بالاتر است تا جایی که به مقام خلافت تامه می رسد که مخصوص انبیا و ائمه است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.