مسعود مستعلی
سلام.
اگر قرآن کریم تبیانا لکل شی است باید تمام نکات ضروری را گفته باشد. مثلا دربعضی موارد بطور جزیی وارد شده و بطور اخص اشاره کرده مثل پسر خواندگی و بعضی مسائل زنان و طلاق و ازدواج و بعضی مسائل کلی بیان شده مثل زکات و ولایت و... و اخص اشاره نکرده. این دلیل آن نمیشود که چیزهایی که به صراحت بیان نشده الزامی نداشته و در آنها محتوا مهم است نه قالب ظاهری که ما درست کرده ایم و به آن معتقدیم؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
خیر.
اگر قرآن مطلبی را بطور خاص بیان نکرده دلیل نمی شود که آن قضیه بی اهمیت باشد بلکه قرآن کلیات واصول و محوریت دین و احکام آن را بیان کرده است و این وظیفه پیامبر (ص) و امام است تا آنها را تبیین کرده و استخراج کند و بطور جزیی به مردم برساند.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسعود مستعلی
سلام
با توجه به این آیه صریح قرآن "واستغفر لذنبک و لذنب المومنین والمومنات" یا "لیغفرلک ماتقدم من ذنبک و ما یتاخر" که به پیامبر میگوید از گناهت توبه کن و یا تا بیامرزد خدا گناهان گذشته و آینده را... در حالیکه ذنب به معاصی اطلاق میشود و به کاری که عاقبت شوم و وخیمی دارد. ما چگونه عصمت پیامبر را توجیه میکنیم؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
در تفسیر نمونه آمده است: اینگونه تعبیرها یا اشاره به مساله" ترک اولى" و" حسنات الأبرار سیئات المقربین" است، و یا سرمشقى است براى مسلمانان.
در حدیثى آمده است که" حذیفة یمان" مىگوید:" من مرد تندزبانى بودم و نسبت به خانوادهام تندى مىنمودم، عرض کردم اى رسول خدا! مىترسم عاقبت زبانم مرا دوزخى کند!" پیامبر ص فرمود:
فاین انت من الاستغفار؟ انى لاستغفر اللَّه فى الیوم مائة مرة!:
" از استغفار غفلت مکن، حتى خود من هر روز یکصد مرتبه استغفار مىکنم"! (در بعضى از روایات نیز هفتاد مرتبه آمده است).
اگر دیگران از گناهان و معاصى خود استغفار مىکنند پیغمبر اکرم (ص) از آن لحظهاى که از یاد خدا غافل مانده و یا کار خوبترى را رها کرده و به سراغ خوب رفته است.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه نصیری خلیلی
با سلام
چطور میتوان تدبر واقعی و خالصانه داشت؟
یا علی
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
تدبر یک شرط لازم دارد ویک شرط کافی
شرط لازم: آگاهی از زبان قرآن و معارف دینی.
شرط کافی: تقوا. خداوند می فرماید: واتقوا الله و یعلمکم الله؛ تقوا پیشه کنید تا خداوند به شما علم دهد. نیز داریم که لا یمسّه الّا المطهرون؛ فقط افرادی که طهارت دارند می توانند از قرآن استفاده کنند و بهره مند شوند.
سلام علیکم
برای تدبر به شما روش زیر را پیشنهاد می کنم.
ابتدا برای تدبر خود آیاتی را انتخاب کنید. بعد به سراغ تفاسیر موجود بروید و سعی کنید تا آنها را دقیق مطالعه کنید. همچنین به روایات موجود در ذیل آن آیات توجه کنید. در تفاسیر معمولا روایات مربوط به هر آیه آمده است. در گام بعد سعی کنید که در خود آیه فکر کنید و سوالاتی را درباره آیه مطرح کنید و به دنبال پاسخ آنها از خود آیه و یا آیات دیگر باشید. سعی کنید از روش هایی که مفسران در تفسیر خود استفاده می کنند استفاده نمایید. مثلا چطور از کلمات در آیه استفاده می کنند یا چگونه صدر و ذیل آیه را به هم ارتباط می دهند و ... . همچنین سعی کنید تا نکاتتان مخالفتی با سخنان مفسران و عقاید دینی نداشته باشد. همچنین سعی کنید نکات تدبری خود را به یک فرد خبره در تفسیر ارجاع دهید تا ایشان صحت و سقم نکات شما را بررسی کنند.
اگر در این روش به سوالی برخورد کردید که با مطالب مفسرین مخالفت دارد و یا با عقاید دینی تطبیق ندارد، سوال خود را به فرد خبره ای در تفسیر و دین ارجاع دهید تا پاسخ صحیحی را دریافت نمایید.
به نظر بنده اگر این کار را انجام دهید هم تدبر را یاد می گیرید و هم با تفسیر آشنا می شوید و هم از تفسیر به رای دور خواهید ماند.
موفق باشید
موفق باشید
1)
احمدی فقیه : سلام و درود
به شرط های گفته شده، توفیق و عنایت خداوند متعال و لطف ائمه معصومین، علیهم السلام، نیز اضافه کنید.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، با توجه به آیات زیر بفرمایید :
1. چرا حضرت لوط سلام الله علیه مامور شد که به پشت سرش نگاه نکند مگر نگاه میکرد چه میشد ؟
2. در آیه 72 منظور خدا چه کسی است و قسم به جان چه کسی میخورد ؟
فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّیلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا یلْتَفِتْ مِنْکُمْ أَحَدٌ وَامْضُوا حَیثُ تُؤْمَرُونَ«حجر 65»
پس، خانوادهات را در اواخر شب با خود بردار، و از اینجا ببر؛ و خودت به دنبال آنها حرکت کن؛ و کسی از شما به پشت سر خویش ننگرد؛ مأمور هستید بروید!»
لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ«72»
به جان تو سوگند، اینها در مستی خود سرگردانند (و عقل و شعور خود را از دست دادهاند)!
با آرزوی توفیق الهی
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیک
1- در تفسیر نمونه آمده است:
در تفسیر جمله" لا یَلْتَفِتْ مِنْکُمْ أَحَدٌ" مفسران چند احتمال دادهاند:
نخست اینکه هیچکس به پشت سر نگاه نکند.
دیگر اینکه به فکر مال و وسائل زندگى خود در شهر نباشید تنها خود را از این مهلکه بیرون ببرید.
دیگر اینکه هیچیک از شما خانواده از این قافله کوچک عقب نماند.
چهارم اینکه به هنگام خروج شما زمین لرزه و مقدمات عذاب شروع خواهد شد به پشت سر خود نگاه نکنید و به سرعت دور شوید.
ولى هیچ مانعى ندارد که همه این احتمالات در مفهوم آیه جمع باشد.
2- علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرمایند:
خطاب در" لعمرک" خطاب به رسول (ص) اسلام است، یعنى به بقاى تو سوگند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. ملائکه حامل عرش یعنی چه مگر عرش را هم جابجا میکنند ؟
2. مخذول و مطرود یعنی چه ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
عرش یکی از مخلوق است ولی به نسبت دیگر مخلوقات یک مخلوق بسیار عظیم است و طبق نقل قرآنی به دست عده ای از ملایکه حمل میشود
و یحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیه (سوره حاقه)
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
در روایات مختلف میبینیم که اشاره شده که بهترین اعمال فلان است ،بهترین اعمال فلان است ،بهترین اعمال فلان است و این نوع گویش در روایات مختلف بسیار است بالاخره کدامیک از این بهترینها واقعا بهترین است و بالعکس آن نیز هست یعنی بدترین اعمال فلان است و.... بازهم بالاخره کدامیک بدترین است ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
1- روایات هم مثل آیات قرآن نیاز به تحلیل و برسی دارند
2- روایات هم مثل قرآن عام و خاص دارند و مطلق و مقید دارند
3- روایات برای افراد مختلف صادر میشوند و گاهی نسخه برای فردی خاص هستند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که مادر داشتند چرا باتوجه به اهمیت شیر مادر ایشان را به دایه دادند ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
1- اشراف بچه را در آن زمان به دایه میدادند و این عرف خانواده های مطرح بوده
2- از ترس یهودیان و توطئه قتل حضرت ، ایشان را به دایه دادند تا در فضایی دور از شهر به امنیت رشد کنند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عطیه صفاری
در کدام آیه "پل صراط" آورده شده است؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
چنین تعبیری در قرآن به یاد ندارم
جسر یاهمان پل در روایات آمده است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عطیه صفاری
خدا جهان را در شش روز خلق کرد, بعد عرش را آفرید. عرش چه بود و این که بر آب قرارگرفت , یعنى چه ؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیک
معنای عرش: در عالم وجود با همه اختلافى که در مراحل آن است مرحلهاى وجود دارد که زمام جمیع حوادث و اسباب که علت وجود آن حوادثند و ترتیب و ردیف کردن سلسله علل و اسباب منتهى به آنجا مىباشد و نام آن مرحله و مقام،" عرش" است. (برای مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر المیزان ذیل آیه 54 سوره اعراف مراجعه کنید)
در سوال شما اشکالی وجود دارد و اینکه خداوند عرش را نیفرید بلکه بر عرش استوا پیدا کرد.
در خلقت 6 روزه جهان، خداوند 2 روز را صرف خلقت آسمانها و 2 روز را صرف خلقت زمین و 2 روز آخر را صرف تقدیر ارزاق و یا به عبارتى به حرکت در آوردن زمین به دور خورشید کرد، به نحوى که در اثر دور و نزدیک شدنش از خورشید و نیز در اثر میل به سوى شمال و جنوب، چهار قسم هوا در زمین پیدا شد: هواى بهارى، تابستانى، پاییزى و زمستانى و در نتیجه زمین آماده گردید براى اینکه ارزاق روزى خواران، از آن بروید. در نتیجه اینکه می گوییم عرش خداوند بر آب بوده است یعنی اینکه خداوند در مقام الوهیت و ربوبیتش، بوسیله آب ارزاق موجودات زمینی را تقدیر کرده است. (برای مطالعه بیشتر در این باره می توانید به تفسیر المیزان ذیل آیه 7 سوره هود مراجعه کنید)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. شنیدن احادیث درباره یک موضوع سبب میشود نیت های ما عوض شود و شکل دیگری به خود بگیرد مثلا نماز شب میخوانیم و حدیثی میشنویم که نماز شب برای شب اول قبر خوبست یا صدقه سبب دفع بلاها و بیماریها است و اینگونه احادیث نیت های ما را عوض میکند و سبب میشود به خاطر آن فواید مادی یا معنوی آن عمل ، آن فعل را انجام دهیم آیا این موضوع سبب بطلان آن عمل یا کمتر شدن ثواب آن عمل نمیشود؟
نحوه پاسخگویی شما پاسخگویان ارجمند مناسب نیست خیلی خلاصه و کلی گویی است و گاهی به خود سوال پرسیدم شده پاسخ نمیدهید بلکه مساله کلی را میگویید لطفا در پاسخهایتان جزیی تر و شکافته تر سوالها را پاسخ دهید
با آرزوی توفیق الهی
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : علیک سلام
حتما این حدیث امام علی (علیه السلام) را شنیده اید که می فرمایند: عبادت سه گونه است: عبادت ترسویان، عبادت تجّار و عبادت احرار.
هماطور که خواندید عبادت از ترس عذاب خداوند و عبادت برای نعمات الهی، نیز عبادت است اما مراتب پایین عبادت را دارند؛ توجه کنید که این گونه عبادت اشکال ندارد اما باید سعی کنیم تا با گذشتن از این مراحل به مرتبه عبادت احرار برسیم.
در ضمن مخاطب احادیث ائمه (علیه السلام) قشر عادی جامعه است که معرقت بسیار بالایی ندارند و نمی توانند عبادت احرار را انجام دهند به همین دلیل با بیان مزایا و نعمات اعمال نیک، مردم را به آن عمل تشویق می کنند. اما در سطح اولیاء الله و افرادی که معرفت بسیار بالایی به خداوند دارند نیازی به اینگونه روایات ندارند بلکه عبادتشان عبادت احرار است.
موفق باشید
اجرکم عند الله
1)
نصیری خلیلی : سلام
عبادت حتی اگر به طمع ثواب باشد، خوب است و از مکر شیطان است که زمانی که به ثواب عبادتی پی بردیم، با خود میگوییم« آن را انجام نمیدهم چون به طمع بهشت و یا ترس از جهنم نمیخواهم عملی انجام دهم»
در کل باید در طول مسیر زندگی، هر روز و هر لحظهمان به فکر پیشرفت و رشد معنوی باشیم و مراتبمان را بالا ببریم، اگر چه با وساوس شیطانی همراه شویم بر ترک عمل
و باید در عین انجام اعمال، نیتمان را نیز خالص کنیم، تا به عبادت احرار نزدیکتر شویم
یا علی
2)
مستعلی : نکته همینست که اهل بیت براساس ایمان مخاطبین و مصالح دیگر با افراد تکلم میکردند و حال که ما از فیض حضور محرومیم روایاتی را میخوانیم که شاید در سطح ایمان ما نباشد پایینتر یا بالاتر باشد. و با این حال هم چاره ای هم نیست جز خواندن و پندگرفتن.
ضمنا این جاذبه ها باعث تضمین تداوم عمل میشود و کسی که بر عملی نیک تداوم داشته باشد کم کم این نیات غش آلود ازبین میرود انشالله...
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.