جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. جهل یعنی چه ؟
2. کدامیک از موارد زیر جز جهل محسوب میشود ؟
• کسی که درکش کمتر است چرا هریک از ما نسبت به دیگری درک کمتری داریم همه که نمیتوانند ابو علی سینا یا آیت الله بهجت و شیخ طوسی و ..... شوند یکی بهره هوشی اش بیشتر یکی کمتر آیا آنکه بهره هوشی اش کمتر است جاهل است ؟
• کسی که به حق بودن مطلبی واقف است ولی به هر دلیلی حق را قبول نمیکند
• آن کسی که در کسب علوم مختلف مذهبی پزشکی فنی و... قاصر است یا مقصر کدام جاهل است ، چون بسیاری از افراد چه مسلمان چه غیرمسلمان در فکر یادگیری علوم مختلف نبودند و روال عادی زندگی را که همان درس خواندن بزرگ شدن ازدواج و تشکیل خانواده و فرزند دار شدن ووو را گذراندند تا مرگشان رسیده مانند خیلی از غیرمسلمانان خارجی ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
1- جهل همان نادانی است و نداشتن اطلاعاتی که در نجات انسان مفید است
2- بهره هوشی به جهل ربطی ندارد
3- این فرد را احمق میدانند نه جاهل چون داناست
4- جاهل دوقسم است اول کسی که تلاش کرده ولی علم را نیافته دوم کسی که به دنبال علم نرفته
قسم دوم است که گناه کار است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. با توجه به آیات زیر ما هم که مسلمان هستیم میتوانیم شامل آیات زیر شویم و خدای ناخواسته جز کافران شویم چرا که گاهی اعمالی که از ما سر میزند مصداق آیات زیر است مثلا زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهیم و (مردم را) از راه خدا باز میداریم و یا خواسته و ناخواسته راه حق را منحرف میکنیم
2. آیا اگر ما جز این نوع کافرانی که خداوند در این آیات اشاره کرده باشیم یعنی تا ابد جهنم میمانیم و هیچگاه وارد بهشت نمیشویم و مصداق خالدین فیها می شویم ؟
اللَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَوَیلٌ لِلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ«ابراهیم 2»
همان خدایی که آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ وای بر کافران از مجازات شدید (الهی)!
الَّذِینَ یسْتَحِبُّونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا عَلَى الْآخِرَةِ وَیصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَیبْغُونَهَا عِوَجًا أُولَئِکَ فِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ«ابراهیم 3»
همانها که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح میدهند؛ و (مردم را) از راه خدا باز میدارند؛ و میخواهند راه حق را منحرف سازند؛ آنها در گمراهی دوری هستند!
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
مسلمانی یک مفهوم زنده و در حال رشداست
مسلمان از ان جهت که مسلمان است گرفتار این امور نمیشود
ما باید در اسلام مان شک کنیم
آیا ما مسلمان هستیم؟
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
در اینگونه آیات نظیر آیه زیر منظور از کافر چه کسانی اند چون همیشه درباره این آیات برایم سوال پیش میآید که آیا منظور از کافران در این آیات :
1. مسلمانان را نیز شامل میشود ؟
2. منظور مسلمانانی که گناه میکنند مانند افرادی نظیر من که گناهان مختلفی از ما سر میزند ؟
3. منظور مسلما است که از دین برگشته یعنی یا مسیحی یا یهودی یا زرتشتی شده یا اصلا هیچکدام از آنها بلکه اصلا از خدا برگشته و دیگر خدا و پیامبر و معاد را قبول ندارد ؟
مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یوْمٍ عَاصِفٍ لَا یقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُوا عَلَى شَیءٍ ذَلِکَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِیدُ«ابراهیم 18»
اعمال کسانی که به پروردگارشان کافر شدند، همچون خاکستری است در برابر تندباد در یک روز طوفانی! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را انجام دادهاند، به دست آورند؛ و این همان گمراهی دور و دراز است!
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
آیه برای کفر است و کسانی که کفر میورزند
اما مسلمان دو دسته است مسلمان مومن و مسلمان فاسق و گنه کار
هر دو دسته مسلمانند اما گناه فرق آنان است
آیه در مورد کسی است که به امور اعتقادی کافر است که مسلمان را شامل نمیشود
مسلمان اگر چه نماز نخواند اما به نماز معتقد است: مسلمان فاسق
اما کافر به نماز معتقد نیست و البته ان را انجام نمیدهد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
حضرت علی علیه السلام در سخنانی میفرماید : لاترى الجاهل الا مُفرِطاً او مُفرِّطاً نمى بینى جاهل را مگر اینکه یا راه افراط و زیاد ه روى را می پیماید و یا راه تفریط و کوتاهى از حد اعتدال را.
حالا وظیفه ما چیست و از کجا به یقین برسیم که در اعتدالیم شاید فکر کنیم در اعتدالیم ولی حقیقت امر اینست که یا در افراطیم یا در تفریطیم لذا تشخیص اعتدال سخت است چه باید کرد؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
معیار اهل بیت هستند
باید خود را با ایشان مقایسه کنیم
معیار علی است
او معتدل است در همه امور
او چون جاهل نیست از افراط و تفریط هم به دور است
و چون حقیقت علم است عین اعتدال و حقیقت است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
طبق برخى از روایات می گویند درخت «طوبى» درختى است که در بهشت مى روید و ریشه آن در خانه رسول خداست و شاخه هایى درخانه هاى مؤمنان دارد و هر چیزى را که بهشتیان میل داشته باشند آن شاخه ها برایشان فراهم مى سازند (بحارالانوار، جلد 8، صفحه 117 - 118) و درخت «زقّوم» بنا بر تصریح قرآن کریم (سوره صافّات، آیه 62 - 66) درختى است که ریشه اش در دوزخ است و خداوند آن را براى ظالمان و ستمگران قرار داده است.
حال سوال من اینست که اینکه میگویند ریشه این درخت در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده منظور خانه دنیایی ایشان که در مدینه یا مکه بوده یا اینکه منظور خانه آخرتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
مسلما منظور خانه ایشان در بهشت است
چرا که فرمودند
انا مدینه الجنه
من شهر بهشتم
باطن حقیقت ایشان است که بهشت است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عماد علی اکبری
روشنفکرهاچه کسانی هستند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جریانات روشنفکری نخستین بار در زمان به وقوع پیوستن انقلاب فرانسه تلاش نمودند تا اندیشههای خود را در جامعه اشاعه دهند. این قشر که برآمده از جریان آزادیهای سیاسی آن دوره بودند تلاش نمودند انسانمداری، افکار لائیک و لیبرالیسم را در جامعه رواج دهند.
اساساً روشنفکری به خلاف معنای مثبت فارسی این لغت، به معنی حاکمیت عقل د همه چیز و بی نیازی از وحی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
پاسخ سوال شما از مشاوران سایت تدبر - Tadabbor.org
مسابقه شماره 13
ضمن خسته نباشید خدمت شما.از نظر شما پاسخ درست سوال یک از مسابقه تدبر شماره 13 کدام گزینه است؟
پاسخ سوال شما
سلام علیکم
با توجه به گزینه های سوال، گزینه اول از بقیه گزینه ها صحیح تر است.
اگر گزینه چهارم همه موارد بود گزینه چهار صحیح می شد ولی الان که همچین گزینه ای وجود ندارد، گزینه اول صحی تر است.
موفق باشید
محمد سجاد ابراهیمی
***************************************************************
پاسخ بالا بای من ارسال شده است من نیز همین گزینه یک را به عنوان جواب صحیح انتخاب نموده ام منتها بای من غلط ارزیابی شده است .لطفا تصحیح کنید.
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
با توجه به عبارت «فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُون» ستمکاران آیات خدا را تکذیب میکنند نه خود خدا را. بنا بر این جواب 4 (هیچ کدام) صحیح است. البته از این که داوران جواب متفاوت میدهند عذر میخواهیم. حق بدهید که ممکن است یک داور به نکتهای توجه بکند که داور دیگر از آن غفلت نموده است.
باتشکر
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
1. با توجه به حدیث زیر آیا ما باید خود را جز جهنمیان بدانیم چون اگر ترس از عذاب و آخرت نبود و میدانستیم همیشه دنیایی هستیم گناه میکردیم ولی چون میدانیم حساب و کتابی هست کمی رعایت میکنیم ؟
امام صادق علیه السلام فرمود:
دوزخیان از این رو جاودانه در دوزخ مى مانند که نیت داشتند اگر همیشه در دنیا مى ماندند همواره خدا را نافرمانى کنند. و بهشتیان از این رو جاودانه در بهشت مى مانند که نیت داشتند اگر همیشه در دنیا می ماندند همواره از خدا اطاعت نمایند. بنابراین هر دو دسته بخاطر نیتشان جاودانى شدند.
2. درباره قوه وهمیه کمی توضیح ملموس دهید ؟
با آرزوی توفیق الهی
حسین عالمی (داور) : باسلام
من در مورد فرد خاصی نظر نمیدهم
اما ملاک ورود به بهشت ایمان و عمل صالح است
و ملاک جهنم کفرو شرک و کناه
با این ملاک ما جهنمی نیستیم چرا که ایمان داریم
و جهنم رفتن ما کوتاه است به لطف خداوند چرا که طبق آیه سوره مریم همگی وارد جهنم خواهیم شد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد بهلول وند
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
آیا باتوجه به اینکه میگویند انکار آنچه را که خداوند دستور داده، و دشمنى با اولیاى خدا، از بزرگترین گناهان کبیره می باشد
1. آیا اینکه ما رفتارهای برخی از علما و مراجع را قبول نداریم و آنها را در برخی از مشکلات و اختلافات و کوتاهی های مختلف مقصر میدانیم مصداق دشمنی با اولیای خداست ؟
2. چرا باید رهبر و مراجع را از اولیای خدا بدانیم ؟
3. ملاک تشخیص اولیای خدا که در دین دشمنی با ایشان گناه کبیره شناخته شده چیست ؟
با آرزوی توفیق الهی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
1. خیر.
2. اولیای خدا بودن معیارهایی دارد که برخی از آنها برای ما قابل کشف است و احتمال آنکه فردی ناشناخته ولی خدا باشد وجود دارد. لذا باید در مراوده با انسان ها احتیاط کرد. از ویژگی های اولیای خدا تقوای بسیار بالا و انجام اعمال برای خدا و دوری از گناهان است. علمای دین را باید احترام کرد مگر آنکه فسق علنی و مخالفت بااسلام داشته باشند. چه ولی خدا باشند و چه نباشند.
3. انتقاد غیر از دشمنی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عماد علی اکبری
شکافات دینی چیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چنین اصطلاحی در جایی دیده نشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.