پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
ضمن تشکر و قدردانی از زحمات همه همکاران در تهیه و ارائه وب سایت موجود آیا سوره توبه دارای بسم ا... الرحمن الرحیم می باشد ؟؟؟ ( صفحه 187 وب سایت )
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
خیر، سوره توبه بسم الله الرحمن الرحیم ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ظهیری : باسلام
سوره توبه بسم الله ندارد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
خداوند در آیه 19 سوره اعراف می‌فرماید :
وَیا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلَا مِنْ حَیثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ«19»
و ای آدم! تو و همسرت در بهشت ساکن شوید! و از هر جا که خواستید، بخورید! اما به این درخت نزدیک نشوید، که از ستمکاران خواهید بود!»
پس چطور می‌گویند حضرت آدم علیه السلام گناه نکرده بلکه ترک اولی کرده در حالی که خداوند در آیه می‌فرماید در صورتی که این خطا را انجام دهی از ستمکاران خواهی بود و ستم کردن معصیت است نه ترک اولی ؟
با آرزوی توفیق الهی
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : بسمه تعالی
علیک سلام
برای بحث مبسوط در این زمینه می توانید به تفسیر المیزان ذیل آیات 35 تا 38 مراجعه کنید.
خلاصه جواب:
1-نهی در این آیه از نوع نهى تنزیهى و ارشادى و خلاصه خیرخواهانه بوده است نه نهى مولوى که نافرمانیش عذاب داشته باشد.
2-اولین تشریعی که در دنیا واقع شد بعد از امر به هبوط و فرود آمدن در زمین بوده است و در نتیجه هنگام مخالفت حضرت آدم (علیه السلام) با نهی خداوند هنوز نه دینی تشریع شده بود و نه تکلیف ولایی در کار بود و معصیت و گناه معنی نداشت.
3-این اتفاق در بهشت افتاده است و در آنجا تکلیفی که سرپیچی از آن گناه باشد وجود ندارد.
4-تعبیر ظلم حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش در سوره (طه) مبدل به تعبیر شقاوت شده است. در اینجا فرموده است: «فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ» و در آنجا فرموده است: «فَلا یُخْرِجَنَّکُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقى» و شقا به معناى تعب است، همچنانکه خود قرآن آن را تفسیر نموده و تفصیل داد به اینکه «إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیها وَ لا تَعْرى، وَ أَنَّکَ لا تَظْمَؤُا فِیها وَ لا تَضْحى» الخ (طه/119) که ترجمه ‏اش گذشت. از اینجا به خوبى روشن مى ‏گردد که وبال ظلم نامبرده همان واقع شدن در تعب زندگى در دنیا، از گرسنگى و تشنگى و عریانى و خستگى بوده است. بنابراین ظلم حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش ظلم به نفس خود بود نه نافرمانى خداوند، چون اصطلاحا وقتى این کلمه گفته می شود معصیت و نافرمانى و ظلم به خداى سبحان به ذهن مى ‏رسد. در نتیجه این نیز روشن مى‏ گردد که پس نهى نامبرده یعنى (نزدیک این درخت نشوید) نهى تنزیهى و ارشادى و خلاصه خیرخواهانه بوده است نه نهى مولوى که تا نافرمانیش عذاب داشته باشد. (مثل اینکه شما به فرزند خود بگویى) پا برهنه راه نرو، چون ممکن است میخ پاى تو را سوراخ کند) و مخالفت چنین نهیى را معصیت نمی گویند. پس حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش به نفس خود ظلم کردند و خود را از بهشت محروم ساختند نه اینکه نافرمانى خداوند را کرده و به اصطلاح گناهى مرتکب شده باشند.
5-از این هم که بگذریم اگر نهى خداوند تکلیفى و مولوى بود، باید بعد از آنکه مرتکبش توبه کرد و توبه ‏اش قبول هم شد، کیفرش نیز برداشته شود و ما مى ‏بینیم در مورد حضرت آدم (علیه السلام) این کیفر برداشته نشد. چون توبه کردند و توبه ‏شان هم قبول شد ولى به بهشت برنگشتند و وضعى را که در آنجا داشتند به دست نیاوردند. ولی اگر نهى و تکلیف خداوند ارشادى نبود، باید غیر از اثر وضعى و تکوینى اثر دیگرى شرعى نداشته باشد، چون توبه اثر شرعى گناه را از بین مى ‏برد و باید در مورد حضرت آدم (علیه السلام) و همسرش نیز اثر شرعى گناه را از بین مى ‏برد و دوباره به بهشت برمى ‏گشتند و مقام قرب را به دست مى ‏آوردند، ولى نیاوردند. پس مى ‏فهمیم که نهى خداوند مولوى نبود و تنها ارشاد حضرت آدم (علیه السلام) و خیر خواهى او بوده است.
شاید بگویید که اگر نهی خداوند مولوی نبوده و حضرت آدم (علیه السلام) گناه نکرده، پس چرا از بهشت رانده شد.
در جواب می گوییم که اولا علت بیرون شدن از بهشت و زمینى شدن حضرت آدم (علیه السلام) آن خطیئه نبود بلکه علت این بود که به وسیله آن خطیئه عیب آن دو ظاهر گشت و این به وسیله وسوسه شیطان لعین صورت گرفت. ثانیا ظهور عیب در زندگى زمینى برای حضرت آدم (علیه السلام) به وسیله خوردن از آن درخت، یکى از قضاهاى حتمى خداوند بود که باید می شد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و احترام ، لطفا به تمام این سوالات به طور کامل پاسخ دهید :
اثرات لعنت کردن چیست ؟
مثلا خداوند می‌فرماید فلان کس را لعنت کردیم یعنی چه ؟
چه اتفاقی برای لعنت شده می‌افتد
با آرزوی توفیق الهی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
لعنت به معنای طلب دور شدن فرد از رحمت الهی است. تمامی خیر و برکت ناشی از رحمت خداوند است پس کسی که لعنت شود از خیر محروم می شود. اساساً عذاب الهی و جهنم معنایی جز دوری از رحمت خدا ندارد و بهشت نیز همان استغراق در رحمت خداوند است.
کسی که لعن می شود اگر استحقاق آن را داشته باشد -که موارد آن در آیات و رویات ذکر شده مانند کتمان حق، کتمان آیات خدا، و..- آثار لعن بر او بار می شود.
کسی که مورد لعن قرار گیرد احتمال بسیار اندکی دارد که عاقبت به خیر شود و به احتمال یاد جهنمی خوهد بود مگر آنکه در حالاتی نادر دوباره توبه کند و رحمت الهی شامل حال او شود.
بی جهت کسی را لعن کردن نیز آثار سوئی برای لعن کننده دارد و طبق حدیثی اثر لعن به خود او برمی گردد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوثر مافی
فرشتگانی که نامشان در قرآن ذکر شده است؛کدام است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جبرئیل‌؛ 2. میکاییل‌(بقره‌، 98.) 3. هاروت‌؛ 4. ماروت‌؛(بقره‌، 102.) 5. مالک (خازن جهنم‌)؛(زخرف‌، 77.)
6. ملک‌الموت‌؛(سجده‌، 11.) (در سنت و عرف‌، ملک‌الموت یعنی فرشته مأمور قبض روح انسان‌ها که عزرائیل نام دارد؛ ولی نام عزرائیل در قرآن نیامده است‌.)(ر.ک‌:الاتقان فی علوم القرآن‌، سیوطی‌، ج 2، نوع 69، ص 305، دارالکتب العلمیه‌.)
البته به جز موارد یاد شده که به مَلک بودن آن‌ها در قرآن و روایات تصریح شده است ممکن است در روایات برخی از الفاظ و تعبیرات قرآن بر ملائکه تطبیق شده باشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی ارژنگی طرقی
با سلام وصلوات برمحمد(ص) وآل محمد(ص) با توجه به این که به حسا ب آمدن درخاندان پیامبر بزرگ اسلام افتخار بزرگی است ومادر بزرگ مادر من ازسادات بوده اند
حالا باتوجه به نظر مقام معظم رهبری ؛ آیا بنده میتوانم خود راازاولاد حضرت فاطمه زهرا و آقا امیرالمومنین بنامم و آیا سید به حساب می آیم یا خیر
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
گرچه منتسبین به پیامبر اکرم از طرف مادر هم از اولاد رسول اکرم محسوب می شوند ولی ملاک مترتب شدن آثار شرعی سیادت (مانند خمس و ...) انتساب از طرف پدر است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صغری فضلی
با سلام وتشکر من هر چه سعی میکنم نمیتوانم نماز صبح بیدار شوم شما چه راه کاری توصیه میکنبد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام. سعی کنید برنامه روزانه زندگی خود را تغییر دهید. شب ها زودتر بخوابید. اگر با ساعت بیدار می شوید، ساعت بگذارید، یا به اهل خانواده بسپارید بیدارتان کنند.
می توانید اندکی (مثلاً نیم ساعت) را در میانه روز، ترجیحاً قبل از طهر بخوابید.
می توانید برای خودتان تشویق و تنیه هایی را برای خودتان در نظر بگیرید.
حتماً سعی کنید قبل از نماز ظهر همان روز، قضای نماز صبح را بخوانید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) نصیری خلیلی : با سلام
متأسفانه یکی از مشکلات امروزه، دیر خوابیدن است.
بهترین ساعت برای استراحت مغز بین 10 تا 2 نیمه‌شب هست. اگر سعی کنید حداکثر 11 بخوابید، و ذکر خدا بگید و ازش بخواهید که بیدارتان کند، مفید خواهد بود.
خواندن آیه آخر سوره کهف هم خیلی خوبه
موفق باشید
یا علی
2) مستعلی : سعی کنید نمازشب بیدار شید!
چون که صد آمد نود هم پیش ماست!
اگه سعی کنید حداقل اگه نمازشبتون قضاء شه لااقل نمازصبح راحت بیدار میشین...
3) مزروعی :


توصیه هایی برای سحر خیزی
برای سحرخیزی و صبح زود بیدار شدن توصیه های مختلفی شده است، که به بعضی از آنها اشاره می شود:
1- وضو گرفتن در موقع خواب، اگرچه بهتر است انسان همیشه با وضو باشد. همانطوری که پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «کسی که در حال وضو بمیرد پاداش شهید را دارد»(وسائل الشیعه،ج 1/ ص 269)
2- در شب با شکم پر نخوابیدن، و لازمه این کار آن است که انسان کمتر غذا بخورد و به محض غذا خوردن به بستر نرود. شکم پر انسان را از خداوند دور، و به شیطان نزدیک می کند.
3- در وقت خواب ذکر خداوند را گفتن، مثل تلاوت سوره فاتحه، حمد، آیة الکرسی، چهار قل، آیه آخر سوره کهف، و دیگر ذکرهائی که در کتاب مفاتیح الجنان به آنها اشاره شده است.
4- زودتر خوابیدن در شب نیز یکی از عوامل زود بیدار شدن در صبح و سحر خیزی است، و یا اینکه در روز کمی استراحت نموده تا در شب بتوان راحت تر بیدار شد.
5- رو به قبله خوابیدن و سعی بر ترک خوابیدن به رو.
6- سعی بر ترک گناه، زیرا گناه کردن و با افراد گنهکار نشست و برخاست نمودن انسان را امور خیر، از جمله نماز شب و سحرخیزی محروم می کند.
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: « کسی که مرتکب گناه شود از نماز شب محروم می گردد، و به درستی که عمل به گناه، اثرش سریعتر است در شخص گنهکار از اثر چاقویی که در گوشت به جای می ماند»( میزان الحکمة، ج 5 ، ص 422)
7- تفکر و مطالعه در معانی و آثار و فوائد نماز، تا به قلب باورانده شود که اصل، عبودیت خدا و حفظ معنویت است، و این که امور دنیوی اگر چه از نعمتهای خداوند متعال است، ولی موقعی برای انسان با ارزش و مفید هستند که در راه آخرت از آنها استفاده شود. دیدن اثر نماز در روح و جان موجب آن می شود که انسان بدان آنچنان عشق بورزد که انجام آن را بر هر کار دیگری ترجیح دهد.
در پایان شایان ذکر است که آدمی با مراقبت می تواند به جایی برسد که واقعا عاشق نماز شود و آن را از ته دل دوست بدارد، به طوری که قبل از اذان منتظر ارتباط با معشوق باشد و به محض شنیدن اذان، دیگر طاقت و حوصله هیچ کاری را نداشته باشد، همانگونه که بعضی افراد به شوق رفتن به مسافرت و یا انجام کار مهمی که در پیش دارند چندین بار در شب بیدار می شود تا ساعت موعود فرا رسد.
انشاءالله، اگر کسی این موارد را رعایت نماید و توکل بر خداوند نموده و از خود خدا طلب کمک و یاری کند، به طور حتم هر ساعتی که اراده کند فرشتگان الهی او را بیدار خواهند کرد.
اگر این کارها را انجام دادید، دیگر شما به وظیفه عمل کرده اید. نگران نباشید؛ همین که می خواهید و تلاش می کنید در مسیر کمالید، و محبوب درگاه خدا.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوثر مافی
ریاض قرآن به چه سوره هایی اطلاق می شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : چنین اصطلاحی را در علوم قرآنی ندیدم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟ یعنی وقتی ما می گوئیم: «اللهم صل علی محمد و آل محمد»، از خداوند خواسته ایم که چه کاری بکند؟ مگر آنها در کمال مطلق نیستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه ((صلوه (( در اصل به معناى انعطاف بوده ، و صلات خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است ، به وسیله رحمتش ، البته انعطافى مطلق ، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدى نکرده ، و همچنین صلات ملائکه او بر آن جناب ، انعطاف ایشان است بر وى ، به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند، و صلات مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت براى او.
علامه طباطبایی می فرمایند:
صلوات فرستادن بر پیامبر برای ترفیع درجه ماست چرا که ایشان اشرف موجودات است. لذا اعطای کمال جدیدی به ایشان که دارای آن نباشد متصور نمی باشد. صلوات ما نوعی تعظیم و تکریم است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
آیا بین نفس اماره و شیطان تفاوتی هست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شیطان مخلوقی است از گروه جنیان که وجودی مستقل از انسان ها دارد و از طریق وسوسه و القای نیت ها افکار و اعمال زشت سعی می کند که انسان را به گناه و خطا بیاندازد. اما نفس انسان دارای ابعاد مختلفی است که گاه به سمت خیر و خوبی ها کشش دارد و گاه به سمت بدی ها و شر. نفس اماره به بدی ها امر می کند و اگر نفس اماره بر انسان مسلط باشد وسوسه های بیرونی شیطان نیز اثر می کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوثر مافی
طواسین به چه سوره هایی گفته می شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : «حوامیم» یعنی سوره هایی که با «حم» (حامیم) شروع می شود که عبارتند از سوره های: مؤمن ( غافر)، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف.

«طواسین» یعنی سوره هایی که با «طس» آغاز شده است که عبارتند از سوره های: شعراء، نمل و قصص.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>