shiva
خدا غضب می کند یعنی چه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : غضب و محبت خداوند به معنای تغیر حال در خداوند نیست. خداوند هیچ تغییری ندارد. اما معنای آن این است که با آنگه گناه کرده با عذاب و سختی ها مواجه می شود و او را از رحمت خود دور می کند و آثار گناهش را به او می چشاند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
آیا واقعا برای هر انسانی راهی برای خداست؟
راه واقعی رسیدن به خدا کدام است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند با ارسال انبیا و همچنین از طریق فطرت و عقل موجود در درون انسان ها آنها را به سوی خودش راهنمایی کرده است. اگر کسی به فرمان های عقل و فطرت و به دستورات انبیا و ائمه گوش دهد و آنها را عمل کند، به خدا خواهد رسید و از رحمت بیکرانش برخوردار می شود. جایی که هیچ خوف و حزنی در آنجا نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
شما یک حدیث یا روایت بیاورید که معصوم گفته باشد ما از هر خطا و گناهی مبرا هستیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مهمترین دلیل نقلی بر وجود عصمت پیامبر و ائمه، آیه تطهیر است. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً، خداوند اراده کرده که هرگونه رجس و پلیدی، (هر گناه و عمل و فکر ظلمانی) را از شما از اهل بیت پیامبر دور کند و کاملاً پاک گرداند.
البته در روایات نیز چنین تعابیری هست اما آیه قرآن از جهت سندی هیچ شبهه ای ندارد.
همچنین آیاتی که اطاعت از پیامبر و اولوالامر را مساوی اطاعت از خدا قرار داده نشان می دهد که هیچ گناه و خطایی برای ایشان نیست.
همچنین حدیپ متواتر ثقلین نیز قرآن و عترت را تا قیامت همراه و همدوش هم قرار می دهد و قرآن معصوم با چیزی غیر معصوم همراه نمی شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
(الله یعلم ما تحمل کل انثی)؛ «(تنها) خدا میداند آن چه را هر مادهای (در رحم) میگیرد.» (و یعلم ما فی الارحام)؛ «(و خدا) آنچه را که در رحمهاست میداند».
قرآن از یک طرف آگاهی از رحم را به خداوند نسبت میدهد و از طرف دیگر بشر توانسته است به ماهیت جنین، حتی قبل از شکلگیری و در موقع لقاح، دست یابد.
این شبهه را چگونه می توان جواب داد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آیه شریفه می فرماید که: َ خدا مىداند آنچه را که هر مادهاى [در رحم] بار مىگیرد و ابداً نافی این نیست که کس دیگری نمی داند. علاوه بر اینکه دانستن دیگران نیز به واسطه خداوند است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کوثر مافی
سلام
در خواندن قرآن سهل انگاری می کنم.لطفا مرا بیشتر راهنمایی کنید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
بهتر است که در تقسیم بندی اوقات زندگی تغییراتی بدیهی به گونه ای که مثلاً حتماً ده دقیقه یا یک ربع را قبل از خواب یا بعد از هر یک از نمازهای روزانه برای خواندن قرآن قرار دهید.
حتی می توان برای اجرایی شدن آن نیز برای خود شرط بگذارید. مثلاً اگر یک روز ترک شد حتماً یکی از نافله های نمازهای یومیه را به جا آورید.
با توسل به اهل بیت و توکل به خدا کم کم شروع کنید و بدون سخت گیری اضافی خودتان را عادت دهید.
1)
نصیری خلیلی : با سلام
در بخش مقالات، مقالهای با عنوان «انس بیشتر با قرآن» را ثبت کردهام، به آن مراجعه کنید، مطالب خوبی در آن وجود دارد.
انشاءالله به زودی تأیید میشود. امروز 31فروردین
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره بارونی پور
چنانچه شخصی ورقهایی از ادعیه ( مانند زیارت عاشورا ویا چهار قل ) را دور بیاندازد و بعد بفهمد کهاین ورقها حاوی چه مطالبی هستند چکار باید انجام بدهد.آیا باید کفاره بدهد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر بداند که کجا افتاده و امکان برداشتن آن باشد، باید بردارد و اگر کیفیت آن برای استفاده از بین رفته، به جوی آب انداز یا محتوای آن را پاک کند.
اگر امکان بازگرداند آن نیست اگر قصد اهانت داشه باید استغفار کند اگر قصد اهانت نداشته نیز باز هم استغفار مطلوب است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن رحیم زاده
آیا فقط مغضوب شدگان و ضالین که در سوره حمد اشاره شده از صراط مستقیم به دور هستند؟ مصادیق این افراد در جامعه امروزی چه کسانی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از ظاهر آیه چنین بر می آید.
مصادیق آن زیاد است. مانند اهل کتاب.
می شود گفت که همه کسانی که غیر از انبیا، گواهان، صدیقین، صالحین باشند و در راه آنها نباشند، در نهایت مغضوب یا گمراه خواهند بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا محمدی تبار
معجزه بودن قرآن به چه دلیل است؟ نگویید فصاحت و بلاغت، که نهج البلاغه ی علی ع هم در کمال فصاحت و بلاغت است. همچنین از این دلایل کلیشه ای که هر یک با مناظری رد می شوند عنوان نکنید. بلکه دلیلی تام را بفرمائید:
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
برادر عزیز، فصاحت و بلاغت قرآن یکی از دلالیل اعجاز قرآن است و حتی نهج البلاغه هم نمی تواند در این زمینه به گرد پای قرآن برسد. این مطلب را هر فردی که آشنایی زیادی با اسلوب کلام عرب دارد متوجه می شود.
در ضمن دوست دارم دلایلی را که شما فرمودید به راحتی قابل اشکال هستند را بشنوم (همراه با سندشان).
در پاسخ به جواب شما بهتر است به قرآن مراجعه کنیم و ببینیم که آیا خود قرآن نظری درباره اعجازش دارد. در این رابطه آیه 23 سوره بقره بسیار مفید است.
علامه طباطبایی در جلد اول تفسیر المیزان می فرماید: «این نکته را باید دانست که این آیه و نظائر آن دلالت دارد بر اینکه قرآن کریم همه اش معجزه است حتى کوچکترین سوره اش مانند سوره کوثر و سوره عصر» در این آیه خداوند مردم را دعوت به تحدی می کند یعنی اگر کسی می تواند مانند قرآن را بیاورد.
علامه می فرمایند: «قرآن از هر جهتی که ممکن است مورد برتری قرار گیرد، برتر است (نه یک جهت و دو جهت) و به همین دلیل تحدی قران عمومی است و همه جهات و همه افراد چه جن و انس و همه اعصار را شامل می شود» علامه درباره انواع تحدی قرآن می فرمایند: «قرآن کریم نسبت به انسان ها از چند جهت تحدی کرده است: 1. در سراپای قرآن اختلافی وجود ندارد، هم از نظر اسلوب و نظم کلام و هم از نظر معارف. 2. تحدی به شخص رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآله) که این شخص امّی و درس نخوانده کتابی را آورده است که هم الفاظش معجزه است و هم معانیش. 3. تحدی با خبرهای غیبی خود، مثل داستان های انبیای گذشته و امت های ایشان، یا حوادث آینده و امور غیبی دیگر. 4. تحدی به وسیله بلاغت قرآن. 5. تحدی به وسیله علم و معرفت: کتابی که از نظر علم و معرفت در حد قرآن باشد وجود ندارد»
در صورت نیاز به توضیحات درباره مطالب مذکور می توانید به تفسیر المیزان مراجعه کنید. در متن المیزان انواع کلام هایی که از انسان در معارضه با قرآن آورده است ذکر و بررسی شده است. همچنین آیات و روایات زیادی نیز که بر این مطلب دلالت دارند ذکر شده اند.
توجه شود که جدای از همه اینها، از نظر عقلی نیز قرآن معجزه است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا محمدی تبار
چون در آیه ذکر کرده من نسائکم، آیا مقصودش این است که خودتان به صورت ریش سفیدی و طایفه ای مساله را حل کنید(مثل برخی اقوام و ملل که این مساله کاملا داخلی حل می شود) و یا اینکه حکومت باید در آن دخالت کند(مثل وضعیت کنونی و حاکم در جامعه)؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : من نسائکم اصلاً به حل ریش سفیدی اشاره ای ندارد. آیه می گوید زنانی که مرتکب زنا می شوند در صورتی که چهار شاهد بر زنای آنها شهادت دهند، حکمشان این است که در خانه حبس شوند تا زمان مرگشان برسد و یا حکم دیگری را خدا نازل کند. البته حکم دیگر نیز نازل شد (سوره مبارکه نور) و جزای آنها در صورتی که زنای غیرمحصنه کرده باشند، تازیادنه خواهد بود.
اجرای حکم در صورت اثبات آن با حاکم شرع یا همان حاکم حکومت اسلامی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی رضا بلوری
مستند ظهور بسیار نزدیک است چقدرصحت دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این مورد مجامع تخصصی مانند حوزه علمیه قم نظر داده اند. اجمالاً باید گفت ک اولاً برخی از رویات مورد استناد از صحت کافی برخوردار نیستند. همچنین تطبیق دادن و مصداق یافتن برای روایات معمولاً نادرست و بی دلیل قطعی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.