مهدی علیزاده
قرآن در آیهی 40 سورهی نمل، به کدام جنبهی ثروت و مال، اشاره میکند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جنبه امتحانی آن
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
elecgozar elecgozar
اساسا امکان تحلیل بدون پیش فرض وجود دارد یا خیر؟
در این جهان کسی بدون پیش فرض یافت میشود یا خیر ؟
در این مورد بنده به مثالی برخوردم که : حضرت عیسی ( درود بر افکار او) در لحظه تولد زبان گشوده و ادامه داستان.
از اینجا مشخص میشود که حتی انسان در بدو تولد امکان داشتن پیش فرض را داراست.
نداشتن پیش فرض یعنی اینکه اساسا هیچ تقیدی به آن چه وجود دارد نداشته باشی و پس از مجادله با آن چه میبینی یا میخوانی نظری را اعلام کنی.در این بین حتی مکتب ها هم برای خود پیش فرض دارند و بر اساس آن ها نظریه پردازی میکنند اعم از آسمانی یا ... .
در تفسیر المیزان آن جناب میفرمایند : در تفسیر نباید با پیش فرض ها وارد شد و ... ( نقل به مضمون ) آیا اساسا امکان دارد انسان بدون پیش فرض بتواند موضوعی را تحلیل کند؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
سوال شما بسیار دقیق و عالمانه است
علم هرمنوتیک امروزه به این سوال پاسخ میدهد
در فلسفه اسلامی در مباحث معرفت شناسی نیز همین طور
شک گرایان غربی اصرار دارند که بگویند انسان با پیش فرض به سراغ متون میرود پس یک متن یک معنی مشخص ندارد و در نتیجه یک متن به تعداد خوانندگان معنی پیدا میکند
این نظر به معنی کندن ریشه دین و دیانت است
قرآن بر خلاف این نظر مراد خود را بیان میکند و همه را به فهمیدن همان مراد دعوت میکند و البته پیامبر را به عنوان مفسر معرفی میکند یعنی اگر تفسیر ها زاید شد کلام او را بشنو و بس
بحث ما تمام نشد
پنجشنبه ها در کلاس تدبر آماده ادامه بحث با شما هستم چرا که قدر زر زرگر شناسد
منتظرم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
خدا از چیست؟وکیست؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
کتاب توحید در قران استاد عزیزم علامه جوادی آملی را حتما مطالعه کنید
1)
قلخانی فرد : باسمه تعالی
سعید قلخانی: آیه ۳۵ سوره نور با نام آیه نور شناخته میشود:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
(ترجمه: خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى و آن چراغ در شیشهاى است آن شیشه گویى اخترى درخشان است که از درخت خجسته زیتونى که نه شرقى است و نه غربى افروخته مىشود نزدیک است که روغنش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مىکند و این مثلها را خدا براى مردم مىزند و خدا به هر چیزى داناست)[نور–۳۵]
در برخی از تفاسیر با توجه به روایات وارده، این آیه بر اهل بیت پیامبر علیهم السلام تطبیق شده است. به عنوان نمونه، در تفسیر شبر آمده است: گفته شده است که مشکات سینۀ محمد(ص)، زجاجه قلب او، مصباح نبوت، و شجره مبارکه شجرۀ نبوت است که نه غربی و نصرانی است که قبلۀ آن مشرق باشد و نه شرقی و یهودی است که قبلۀ آن مغرب باشد... و از امام رضا(ع) روایت شده است که فرمود ما مشکاتی هستیم که چراغ محمد در آن قرار دارد و خداوند با ولایت ما هر که را بخواهد هدایت میکند.[۲] یا در تفسیر المیزان آمده است: در توحید است که از امام صادق علیه السلام روایت شده که از آیه الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح[نور–۳۵] نوره سوال شد، حضرت فرمود: این مثلی است که خدا برای ما اهل بیت زده که پیغمبر و ائمه از ادله خدا و آیات اویند، آیاتی که مردم به وسیله آن به سوی توحید و مصالح دین و شرایع اسلام و سنن و فرائض هدایت میشوند و لا قوة الا بالله العلی العظیم.[۳]
علامه طباطبائی در توضیح این برداشت چنین نوشته است: این روایت از قبیل اشاره به بعضی مصادیق است و آن افضل مصادیق است که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلّم و طاهرین از اهل بیت آن جنابند، و گرنه آیه شریفه به ظاهرش شامل غیر ایشان نیز میشود و انبیاء و اوصیاء و اولیاء همه را شامل میگردد.[۴]
کتاب مشکاة الانوار غزالی و نیز تفسیر آیه نور توسط ملاصدرا از جمله کتابهایی هستند که به شرح و تفسیر آیه نور اختصاص یافتهاند.
1- ترجمه تفسیر المیزان، ص۱۶۶ - ۱۷۱
2- تفسیر شبر، ص۳۴۲
3- ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۱۹۵
4- همان
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
انسان از کجا اومده ،حالا که اومده باید چیکار کنه،وبه کجا میره؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : روح انسان (که حقیقت ماست) از جنس عالم دیگری است و عالم ماده برای او بسیار کوچک است. روح انسان تمایل دارد که که به لذت بینهایت، شادی بینهایت و آرامش مطلق برسد. آنچه او میخواهد در دنیا یافت نمیشود و همه خواستههای او همراه با محدودیتهای فراوان وجود دارد و در واقع شمهای از لذت و آرامش اصلی است.
هدف خلقت ما این است که با حرکت روح به فراتر از ماده و دنیا، به مبدأ همه کمالات نزدیک شویم. در مسیر این کمال نیز حجابها و موانع بسیاری وجود دارد و انسان با استفاده از ظرفیت و تواناییهای فکری، روحی و جسمی خود باید قواعد حرکت به سمت مبدأ و سرچشمه کمال را بشناسد و طبق آن قواعد عمل کند تا به مرور حجابها و موانع از روی روح او برداشته شود و انسان بتواند به ادارک عالیترین حقائق هستی نائل شود.
عالم دنیا مرتبه نازله عوالم دیگر است و کمترین بهرهها را ا کمالات دارد. به بیان دیگر از هر کمالی که فکر بکنیم شمهای در اینجا هست اما پر از نواقصی که آن را دربرگرفتهاند. مثلاً لذت خوردن در این عالم قابل قیاس با همین لذت در عوالم بالاتر (برزخ و قیامت) نیست و تنها شباهت اندکی به آن دارد.
روح مخلوقی است که فطرتاً به دنبال کمال است و پی در پی از این شاخه به آن شاخه میپرد تا به مطلوب خود دست یابد.مهمترین قاعده برای آنکه روح انسان از این عوالم عبور کند آن است که: با بازداشتن روح از نواقص، روح قوی میشود و میل به کمالاتی با درجه بالاتر در آن ایجاد میشود. هر چه قدر این تمرین درستتر، دقیقتر و مستمرتر باشد روح در مسیر صحیح، قوت بیشتری میگیرد و لذت، آرامش، سرور و نورانیت بیشتری را در خود مییابد. اما اگر توجه خود را به عالم ماده جلب کند در دام ظلمتها گرفتار میشود و به کمالاتی آمیخته با نواقص عادت میکند اما آرام نمیشود.
با بالا رفتن در مراتب کمال و قوت یافتن روح انسان، کم کم حقائق عوالم بالا برای او مکشوف میشود. این همان سیری است که خداوند برای انسان قرار داده و همه خواسته یا ناخواسته در پی آن هستند. اما غالب انسان در تشخیص مصداقِ «کمال نهایی» راه به بیراهه میبرند و عمر، در طلب مطلوبات دنیوی از دست میرود.
راه رسیدن به این کمال نهایی که همان «رحمت مطلق خداوند» است، «عبادت» خداست. روح انسان ذاتاً به دنبال مطلوبی است که به آن معرفت پیدا کند و آن کمال نهایی را با قویترین ابزارهای شناخت (عقل و قلب) بشناسد و در نتیجه این معرفت و شناخت، شیدا و عاشق آن شود و در کمالات آن غرق گردد و به آرامش و لذت مطلق برسد. روح باید از همه تعلقات غیر الهی خالی شود تا بتواند تنها متوجه یک مقصود باشد. این همان بندگی خدا و توحید خداست. در این مسیر باید تمامی ابعاد وجودی انسان به کار بیافتد و وظیفه خود را برای این قطع تعلق از غیر انجام دهد. مثلاً آثار جسمی عبادت - به اقتضای عالم ماده و طبیعت- رفتارهایی است که باید اعضا و جوارح ما انجام دهد یا فکر و ذهن ما باید تمرین کند تا تمامی اوقات زندگی به یاد خدا باشد و توجه به عالم ماده (پول، زن، فرزند، دوستان، مقام و ...) در راستای توجه به خدا باشد.
بعد از مرگ نیز انسان باتدا به عالم برزخ می رود و سپس با آغاز قیامت نزد پروردگار حاضر شده و پاسخگوی اعمال خود خواهد بود. مومنین به بهشت و کافران و منافقان به جهنم خواهند رفت.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
انسان از چی ساخته شده؟کامل توضیح بدهید؟ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جسم انسان مانند جسم حیوانات از خاک ساخته شده. مواد برگرفته از خاک از طریف غذا به ماده منی تبدیل می شود. مایع منی نیز طی تطوراتی که در قرآن کریم (سوره مومنون آیه 14) ذکر شده، ابتدا به لخته خون بعد بع پاره گوشت بعد رویش استخوان ها و تکمیل بدن تبدیل می شود. آنگاه حقیقت انسان که روح او باشد به این جسم تعلق می گیرد. روح انسان مادی نیست و از شرافت الهی برخوردار است. این روح قابلیت کمال دارد و مِی تواند به بالاترین درجه ادارکات روحانی برسد.
1)
قلخانی فرد : باسمه تعالی
سعید قلخانی فرد :
از آیات کریمه قرآن استفاده میشود که انسان از دو چیز مختلف آفریده شده است که یکی در حد اعلای عظمت و دیگری ظاهراًَ در حد ادنی از نظر ارزش قرار دارد. جنبه مادی انسان را، گل بدبوی تیره رنگ میسازد ولی جنبه معنوی او را چیزی به عنوان روح تشکیل میدهد. بنابراین آدم از دو بعد تشکیل شده؛ جسم و روح. خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح شریفی در او دمید و به صورت کامل او را زنده ساخت.
از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی که درباره چگونگی آفرینش انسان آمده استفاده میشود که انسان در آغاز، خاک بوده است(حج/5)، سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است (انعام/2)، و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده (حجر/28)، سپس حالت چسبندگی پیدا کرده (صافات/11)، سپس به حالت خشکیده درآمده و هم چون سفال گردیده است (الرحمن/14). فاصله زمانی این مراحل که چند سال طول کشیده، روشن نیست. این قسمت نشان دهنده مراحل تشکیل جسم آدم است، که همچنان تکمیل شد تا به صورت یک جسد کامل درآمد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
انتظار ولی عصر از ما چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انتظار حضرت ولی عصر (عج) همان انتظار دین اسلام از ماست. دین اسلام از ما می خواهد که تنها بنده خدا باشیم و عبادت کس دیری را نکنیم. لازمه این بندگی اطاعات کامل از پیامبر و ائمه علیهم السلام است. یعنی انجام واجبات و ترک محرمات در مرحله اول، انجام مستحبات و ترک مکروهات و همیشه به یاد خدا بودن. به طور خاص نیز ما در عصر غیبت وطیفه داریم، اولاً خود را مطابق دستورات دینی بسازیم و ایمان و عمل صالح و تقوا را در خود تقویت کرده و معرف خود را نسبت به قرآن، امام و خداوند بالا ببریم. آنگاه برای زمینه سازی ظهور آن حضرت نیز همواره دعا کنیم، سعی در اصلاح جامعه بنماییم و انسان ها را هر چه بیشتر با آن حضرت آشنا کنیم و تلاش کنیم که دین در جامعه پیاده شود. کارهای دیگر مانند صدقه برای سلامتی حضرت، نماز و زیارت به نیابت از ایشان، کمک به نائب آن حضرت (ولی فقیه) در امر حکومت و ... از دیگر وظایف ماست در حد توان.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
چرا توبه شیطان پذیرفته نشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شیطان کی توبه کرد؟!
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا مزروعی
خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «لا إکراه فی الدین» یعنی اجباری در دین نیست. در صورتی که در احکام شرعی ما اگر کسی از دین اسلام روی گردان شد و خود را مسلمان ندانست مرتد شمرده شده و قوانین جزایی سختی در انتظارش است. حال چگونه می توان این دو موضوع رابا هم جمع کرد ؟!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لا اکراه فی الدین به معنای آن است که اساساً دین امری قلبی است و قابل اجبار کرد نیست. اگر کسی بخواهد هم نمی تواند دیگری را به قبول دین ملتزم کند.
اما بحث ارتداد به معنای آن است که اگر کسی مسلمان به دنیا آمده باشد و بعداً از دین برگردد و این را اعلام کند (تبلیغ کفر کند) مجازات قتل دارد. این دو متنافر نیستند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا روحانی
سلام عدد 255 که سال تولد امام زمان عج است را با هم جمع کنید می شود 12 و امام زمان نیز دوازدهمین امام ما شیعیان است آیا این معجزه ی عددی نیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از این موارد زیاد وجود دارد و دلیلی بر حقانیت یا بطلان یک مطلب نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تکتم فرقانی
چگونه می توان با حضور قلب نماز خواند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : توجه و ذکر خداوند در طول روز عامل بسیار مهم برای توجه و حضور قلب انسان در طول نماز است. همچنین سعی کنید در اول وقت نماز را به جماعت و در مسجد بخوانید. قلب از نماز سعی کنید ذهن خود را از خاطرات و افکار پراکده خالی کنید و مدتی به نعمت های خداوند به شما فکر کنید. در ابتدای نماز از امام عصر (عج) بخواهید که شما را در حضور قلب کمک کنند. در طول نماز هر گاه به طور غیر اختیاری حواستان پرت شد، به محض توجه به نماز برگردید. بعد از نماز حتماً تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را با توجه بگویید. هر چه قدر از تعقیبات نماز را که حال داشتید به جا آورید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.