نويسنده : فاطمه پورمحمدی
کلید واژه : تشابه، قرآن، انواع
طبق آیات قرآن کریم برخی آیات قرآن محکم و برخی دیگر متشابه است که همین آیات متشابه باعث پیدایش فرق فاسدی مثل مجبره، مجسمه شده است.
نويسنده : فاطمه پورمحمدی
کلید واژه : قرآن، اوصاف
قرآن آخرین کتاب الهی و معجزه خاتم انبیا می باشد. برای این کتاب شریف در تعدادی از آیات آن و در کلام معصومین(ع) اوصافی آمده است کهدر این مجال به تعدادی از این اوصاف قرآن پرداخته می شود.
نويسنده : فاطمه پورمحمدی
کلید واژه : صبر، آثار
صبر در لغت به معناى حبس و بازداشتن است. صبر را در معناى عام آن مىتوان این گونه تعریف کرد: باز داشتن خود را از عملى که مانع رسیدن به هدف و یا موجب تأخیر در رسیدن به هدف مىشود که در آیات قرآن مجید به آن توجه خاصی شده است و به بیان آثار صبر و نتایج عجله کردن در امور می پردازد، در احادیث نیز به این مسئله پرداخته شده است و صر را به سه دسته کلی با عنوان صبر بر طاعت و صبر بر مصیبت و صبر بر معصیت تقسیم شده است.
نويسنده : فاطمه پورمحمدی
کلید واژه : رجعت، ،فلسفه رجعت، ، شبهات رجعت
از باورهای ویژة شیعیان، اعتقاد به رجعت و حیات مجدد افراد و گروههای خاص در پایان تاریخ و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. رجعت، باوری است که مخالفان، با پرسشها و شبههها فراوانی درصدد مخدوش جلوه دادن آن بر آمدهاند؛ از این رو برای اثبات و تقویت باورداشت رجعت و نیز برای پاسخگویی به شبههها و سؤالات مخالفان، پژوهش دربارة رجعت ضروری است.
نويسنده : فاطمه پورمحمدی
کلید واژه : تفسیر، مفسر
برای واژه تفسیر از نظر لغوی معانی چون بیان، شرح و بیان، واضح کردن و بسیاری معانی دیگر ذکر کردند، در اصطلاح گروهی از مفسران برای این کلمه تعریفی ارائه نداده و گروه دیگر تعاریفی را بیان داشتند که در تعدادی از این تعاریف تفسیر را عنوان علم بیان کردند و در تعدادی دیگر بیان معنا و مدلول ظاهری آیات و کشف مراد خدای متعال بیان شده است و اولین مفسر قرآن کریم حضرت محمد (ص) می باشند و پس از ایشان حضرت علی (ع) و شاگردان ایشان و البته هر یک از فرق اسلامی نیز تفاسیری دارند.
نويسنده : فرزانه طاهونی
کلید واژه : یهود، بنی اسراییل
فصل اول
«تاریچه» ، اسراییل و یهود به چه معنااند؟ ، خاستگاه ، هجرت ، دلیل ذلت یهود چیست؟ ، ویرانی بیت المقدس ، 12 پیمان خدا با بنی اسراییل
فصل دوم
«اعتقادات» ، ما فرزند خدا هستیم ، نژاد پرستی ، تلاوت تورات ، محرمات، تعطیلی روز شنبه، پنج سفر تورات، نفاق افکنان، سازشکاران، خلقت آسمان در شش روز
فصل سوم
«یهود امروز»، تشکیل حزب صهیونیسم، چرا فلسطین؟؟، کمک مسیحی ها به اسراییل
نويسنده : ریحانه فرحمند
کلید واژه : قوم یهود
با توجه به این که این آیه در زمان پیامبرصلى الله علیه وآله نازل شده و با صیغه مخاطب آمده، به نظر مىرسد که فقط شامل بنىاسراییل زمان حضرت موسى نباشد؟
(یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعالَمِینَ)بقره (2)، آیه 47.{V؛ «اى فرزندان اسراییل! از نعمتهایم که بر شما ارزانى داشتم و (-(از)-) این که من شما را بر جهانیان برترى دادم، یاد کنید».
در وجه فضیلت بنىاسراییل بر عالمین، با این که مسلم است که پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله افضل انبیا و اوصیا و کتاب و دین او افضل کتابها و ادیان و امت او، افضل امتها مىباشد، چند وجه زیر گفته شده است......
نويسنده : ریحانه فرحمند
کلید واژه : شفاعت
اگر بخواهیم به نتیجهاى درست در مورد شفاعت از دیدگاه قرآن کریم برسیم، باید مجموع آیات مربوط به آن را بررسى کنیم. استناد به بعضى آیات و نادیده گرفتن برخى دیگر، منجر به فهم نادرست و برداشت غیرقابل اعتماد است. که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم....
نويسنده : ریحانه فرحمند
کلید واژه : سجده نکردن ابلیس
در پاسخ به این پرسش به صورت خلاصه به چند نکته اشاره می شود:
اولا، گرچه ابلیس در جرگه ملائکه به عبادت می پرداخت لکن از جنس فرشتگان نبود قرآن کریم در این باره می فرماید: انه کان من الجن ففسق عن امر ربه
ثانیا، دستور خداوند مبنی بر سجده بر انسان هیچ منافاتی با عدالت خداوند ندارد. زیرا این فرمان آزمایش و آزمونی بود برای محک زدن عبودیت و بندگی آنها. سجده در برابر آدم(ع) در واقع سجده و کرنش در برابر امر الهی بود نه حضرت آدم. فرشتگان در برابر این آزمون پیروز بیرون آمدند ولی ابلیس دچار استکبار و غرور شد و به خود جرأت داد در مقابل امر خداوند نافرمانی کند.
ثالثا، خداوند در قبال سالیان زیادی که ابلیس عبادت کرده بود، درخواست او مبنی بر مهلت برای اغوای بنی آدم تا روز قیامت را پذیرفت. بنا بر این خداوند عبادت های ابلیس را بی پاداش نگذاشت.
نويسنده : علی اصغر تجری
کلید واژه : رفتار، شالکه، کلمه طیّب، صدّیق، خمول فطرت، نَکَد، رَین.
یکى از آموزههاى مهم در معارف اسلامى آن است که بین اعتقادات انسان و رفتارهایش تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد، و در نتیجه اگر انسان از ایمان و اعتقادات درست برخوردار باشد نوعاً اعمال و رفتار او نیز بر اساس صحیح و درست شکل خواهد گرفت، و متقابلاً هر رفتار درست و خوب در رشد و شکوفایى اعتقادات صحیح و ایمان صاحب عمل مؤثّر است.
از طرف دیگر ضعف ایمان و یا انحراف اعتقادى زمینه بروز رفتارهاى زشت و ناشایست را در انسان فراهم مىکند، و متقابلاً رفتارهاى ناشایست و گناه، موجب سستى ایمان و حتّى تباهى آن مىشود. بر هر یک از فرضیههاى چهارگانه بالا گروهى از آیات قرآن و احادیث دلالت مىکند. علاوه بر آنکه بررسىهاى عقلى و روحى- روانى نیز بر درستى فرضیههاى مذکور تأکید دارند.