حبیب اسبقی مایان
سلام.وبعد==تشکر از کسانی که تدبر را آفریدند.وبعد از اطلاع رسانی در تبیان که مرا به تدبر کشاند. سوال؟؟؟؟چرا ما نماز را عربی می خوانیم چرا ما قرآن را عربی می خوانیم و اول اول چرای من چرا دعا عربی می خوانیم که هیچ چیزی سر در نیاوریم .به نظرم از دلایل دور شدن جوانان از این واجبات همین است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولاً خواندن دعاها حتی در نماز میتواند به هر زبانی باشد.
ثانیاً مفاهیم دینی ما به زبان عربی است. برای فهم دین و آسنایی با آن باید کمی زحمت کشید و حداقل ترجمه آن را دانست. دعای بیترجمه اثر کمی دارد.
ثالثاً قرآن اگرچه برای همه انسانها است اما به دلیل اینکه بالاخره باید در یک زمانی و در یک مکانی نازل میشد طبیعتاً باید به یکی از زبانها نازل میشد و بقیه انسانها از طریق یادگیری آن زبان یا ترجمه آن با ماهم قرآن آشنا میشدند.
زبان عربی در میان زبانها از قابلیت بسیار بالایی برای بیان دقیق مفاهیم برخوردارد است و قوم پیامبر نیز عرب بودند.
همچنین برای عربی خواندن نماز باید گفت:
1) خواندن نماز به زبان عربی یکی از نشانه های جهانی بودن اسلام است .
2( غنای معنایی زبان عربی نسبت به زبانهای دیگر بسیار بیشتر است بطوری که با بررسی های انجام شده بسیاری از مفاهیم موجود در الفاظ قرآن درهیچ زبانی معادل ندارند. جالب آن است که با تحقیقات کارشناسان ترجمه های قرآنی تاکنون عبارت »بسم الله الرحمن الرحیم «به هیچ زبانی ترجمه درست نشده و ترجمه آن از طریق معادل گذاری و بدون تکیه بر تفسیر اصلا ممکن نیست.
3) زبان و عبارات و جهت و افعال واحد در نماز به مسلمانان در سراسر جهان نوعی وحدت هدف و یکرنگی و همسانی ویژه می بخشد که بسیار در جهت وحدت اسلامی ضروری و مفید است .
4)عربی بودن نماز انس مسلمین با زبان دین و کتابشان را بیشتر می سازد و در نتیجه زمینه ساز آشنایی بیشتر باتعالیم وفرهنگ دینی شان می باشد .
5)وحدت زبان ضامن حفظ و مصونیت این عبادت بزرگ از تحریف و آمیختگی با خرافات است .
6) اگر در زمان حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صد ها هزار نفر از نژاد ها و ملیتهای مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و همه با هم می گویند "الله اکبر" را مشاهده کنیم ، آنگاه به عظمت و عمق این دستور آشنا می شویم که اگر هر یک ، این جمله ی روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلی خود می گفت هرج و مرج زشتی در آن روی می داد.
7) واجب است نماز به زبان عربی خوانده شود تا بدین وسیله اشتراک و انسجام زبانی و انتقال پویایی فرهنگی در طی قرون مختلف استمرار یابد و از آسیب التقاط و زوال فرهنگ دینی جلوگیری شود.
8).قرآن از نظر لطافت و زیبایی نیز اعجاز آمیز و بدیل ناپذیر است و از همین رو جاذبه نیرومند و خارق العاده ای دارد. ساواری در مقدمه ترجمه قرآن به زبان فرانسوی می نویسد:
«قرآن دارای تأثیری خاص و جاذبه ای ویژه است که مانند آن برای هیچ یک از کتاب ها نیست.»
بنابراین اگر مشکل معادل گزاری برای معانی بلند قرآن که در نماز قرائت می شود به گونه ای قابل حل باشد، اما لطافت و زیبایی آسمانی قرآن با هیچ ترجمه بشری فراچنگ آمدنی نیست
اکنون ازباب حسن ختام وشیرینی کلام خاطره استاد دکتر محمد جواد شریعت با مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی را در رابطه با راز عربی بودن نمازتقدیم خوانندگان می کنیم:
سال یکهزار و سیصدو سی و دو شمسی بود من و عده ای از جوانان پرشورآن روزگار، پس ازتبادل نظر و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم که چه دلیلی دارد نمازرا به عربی بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسی نخوانیم؟ عاقبت تصمیم گرفتیم نمازرا به زبان فارسی بخوانیم و همین کار را هم کردیم. والدین کم کم از این موضوع آگاهی یافتند و به فکر چاره افتادند، آن ها پس از تبادل نظربا یکدیگر، تصمیم گرفتند با نصیحت ما را از این کار باز دارند و اگر مؤثر نبود، راهی دیگر برگزینند، چون پند دادن آن ها مؤثر نیفتاد، ما را نزد یکی از روحانیان آن زمان بردند. آن روحانی وقتی فهمید ما به زبان فارسی نماز می خوانیم، به شیوه ای اهانت آمیز نجس و کافرمان خواند. این عمل او ما را در کارمان راسخ تر و مصرتر ساخت. عاقبت یکی از پدران، والدین دیگر افراد را به این فکر انداخت که ما را به محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب ببرند و این فکر مورد تأیید قرار گرفت. آن ها نزد حضرت ارباب شتافتند و موضوع را با وی در میان نهادند، او دستور داد در وقتی معیّن ما را خدمتش رهنمون شوند .در روز موعود ما راکه تقریباً پانزده نفر بودیم، به محضرمبارک ایشان بردند، در همان لحظه اول، چهره نورانی و خندان وی ما را مجذوب ساخت؛ آن بزرگمرد را غیرازدیگران یافتیم و دانستیم که با شخصیتی استثنایی روبرو هستیم. آقا در آغاز دستور پذیرایی از همه مارا صادر فرمود. سپس به والدین ما فرمود: شما که به فارسی نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید. وقتی آن ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است شما یکی یکی خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه سطح تحصیلی و چه رشته ای درس می خوانید، آنگاه به تناسب رشته و کلاس ما، پرسش های علمی مطرح کرد و از درس هایی مانند جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و علوم طبیعی مسائلی پرسید که پاسخ اغلب آن ها از توان ما بیرون بود. هر کس از عهده پاسخ برنمی آمد، با اظهار لطف وی و پاسخ درست پرسش روبرو می شد. پس از آن که همه ما را خلع سلاح کرد، فرمود: والدین شما نگران شده اند که شما نمازتان را به فارسی می خوانید، آن ها نمی دانند من کسانی را می شناسم که _ نعوذبالله _ اصلاً نماز نمی خوانند، شما جوانان پاک اعتقادی هستید که هم اهل دین هستید و هم اهل همت، من در جوانی می خواستم مثل شما نماز را به فارسی بخوانم؛ ولی مشکلاتی پیش آمد که نتوانستم. اکنون شما به خواسته دوران جوانی ام جامه عمل پوشانیده اید، آفرین به همت شما، در آن روزگار، نخستین مشکل من ترجمه صحیح سوره حمد بود که لابد شما آن را حلّ کرده اید. اکنون یکی از شما که از دیگران مسلط تراست، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه کرده است. یکی ازما به عادت دانش آموزان دستش رابالا گرفت و برای پاسخ دادن داوطلب شد، آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه مایک نفر است؛ زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند برنمی آمدم. بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه کردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جاری به نام خداوند بخشنده مهربان. حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نکنم ترجمه درست بسم الله چنین باشد. در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عیبی ندارد. اما «الله» قابل ترجمه نیست؛ زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمی توان ترجمه کرد؛ مثلاً اگر اسم کسی «حسن»باشد، نمی توان به آن گفت «زیبا». ترجمه «حسن» زیباست؛ اما اگر به آقای حسن بگوییم آقای زیبا، خوشش نمی آید. کلمه الله اسم خاصی است که مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق می کنند. نمی توان «الله» را ترجمه کرد، باید همان را به کار برد.خوب «رحمن» را چگونه ترجمه کرده اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده. حضرت ارباب فرمود: این ترجمه بد نیست، ولی کامل نیست؛ زیرا «رحمن» یکی از صفات خداست که شمول رحمت و بخشندگی او را می رساند و این شمول درکلمه بخشنده نیست؛ «رحمن» یعنی خدای که در این دنیا هم برمؤمن و هم بر کافر رحم می کند و همه را در کنف لطف و بخشندگی خود قرار می دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن اعطا می فرماید. در هرحال، ترجمه بخشنده برای «رحمن» درحد کمال ترجمه نیست. خوب، رحیم را چطور ترجمه کرده اید؟ رفیق ما جواب داد: «مهربان». حضرت آیت الله ارباب فرمود: اگرمقصودتان از رحیم من بود _ چون نام وی رحیم بود_ بدم نمی آمد «مهربان» ترجمه کنید؛ امّا چون رحیم کلمه ای قرآنی و نام پروردگاراست، باید درست معنا شود. اگر آن را «بخشاینده» ترجمه کرده بودید، راهی به دهی می برد؛ زیرا رحیم یعنی خدای که در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو می کند. پس آنچه در ترجمه «بسم الله» آورده اید، بد نیست؛ ولی کامل نیست و اشتباهاتی دارد. من هم در دوران جوانی چنین قصدی داشتم، امّا به همین مشکلات برخوردم و از خواندن نماز فارسی منصرف شدم. تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم موضوع خیلی پیچیده تر می شود.امّا من معتقدم شما اگرباز هم بر این امر اصرار داردید، دست از نمازخواندن فارسی برندارید؛ زیرا خواندنش ازنخواندن نمازبه طورکلی بهتر است.
در این جا، همگی شرمنده و منفعل و شکست خورده از وی عذر خواهی کردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نمازبه عربی،نمازهای گذشته را اعاده کنیم. ایشان فرمود: من نگفتم به عربی نماز بخوانید، هرطور دلتان می خواهد بخوانید. من فقط مشکلات این کار را برای شما شرح دادم. ما همه عاجزانه از وی طلب بخشایش و ازکار خود اظهار پشیمانی کردیم. حضرت آیت الله ارباب، با تعارف میوه و شیرینی، مجلس را به پایان برد. ما همگی دست مبارکش را بوسیدیم و در حالی که ما را بدرقه می کرد، خداحافظی کردیم. بعد نمازهارا اعاده کردیم و ازکار جاهلانه خود دست برداشتیم.
(با استفاده از پاسخ آقای محمد شریفی
کارشناسی ارشد الهیات علوم قرآن و حدیث )
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ابوذر مالکی
بسم رب الشهداء و الصدیقین
خداوند در آیه 38 سوره بقره می فرماید: "گفتیم، همه از بهشت فرود آیید، تا آنگاه که از جانب من راهنمایی برای شما آید، آنان که پیروی او کنند هرگز بیمناک و اندوهگین نخواهند شد"
سوال بنده این است که در این آیه خداوند به حضرت آدم می فرماید از جانب من راهنمایی برای شما خواهد آمد که اگر از او پیروی کنید ...، در اینجا منظور خداوند از راهنما چیست، آیا مگر خود حضرت آدم جزء پیامبران نمی باشند؟ پس چطور خداوند می فرماید راهنمایی برایتان خواهد آمد که باید از او پیروی کنید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تا پیش از آمدن حضرت آدم به زمین، دین به معنای شریعت معنایی نداشت. فرود آمدن حضرت آدم بر روی زمین آغاز زندگی انسان در دنیا است که مستلزم وجود دین است. لذا به محض آنکه حضرت آدم به زمین میآید و زمینه دریافت دین خدا به وجود میآید، اولین حکم تشریعی نیز به اولین پیامبر (حضرت آدم) نازل میشود. این آیه خود ابتدای تشریع دین است و هدایتهای بعدی نیز در واقع تفصیل همین ایجازی است که در آیه بیان شده. در حقیقت، این آیه فشرده کل نظام تشریع میباشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
با سلام
در روایات آمده که آیه تبلیغ 3 بار بر پیامبر نازل شده آیا تکرار نزول یک آیه سابقه داشته است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قرآن هر سال بر پیامبر نازل میشد و آیات قبلی نیز تکرار میگردید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
چرا از زمان امام علی تا به حال شیعه روی خوشی ندیده وهمیشه ظالمین بر آن سیطره دارند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در طبع انسانها گرایش به دنیا و مال و قدرت آن وجود دارد و غالب انسانهایی که به قدرت میرسند تابع هوای نفس خود بوده و از عدالت دور میشوند. لذا بر روی راه حق و پیروان آنها که در پی استقرار دین و عدالت هستند، شمشیر میکشند.
دلیل سختی شیعیان در طول تاریخ آن است که در اکثر برهههای تاریخی حکام جائر و ظالم با نام دین دست به تحریف دین زده و طالبان راستین دین خدا و مفسران حقیقی آن (ائمه معصومین علیهمالسلام) و پیروانشان را در مضیقه قرار میدادند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
انسان چگونه موجودی است ونحوه ی آفرینش آن به چه صورت است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انسان موجودی است که از یک سو جنبهای مادی دارد و دارای گرایشهای طبیعی است که در این حیثیت شبیه به سایر حیوانات است. مثلاً نیاز به خوردن، خوابیدن، تولید مثل و.. دارد.
از سوی دیگر دارای روحی است که از جنس ماده نیست و متعلق به عالم فراتر از ماده است و دارای ظرفیت بالای ادراک و شعور و دارای گرایشهای متعالی است. همچنین او دارای اختیار است تا با استفاده از ابزارهای شناختی که در اختیار دارد (عقل و وحی) راه صحیح را بشناسد و با اراده خود آن را بپیماید و همه قوا خود را تحت حاکمیت عقل خود درآورد. در مقام اندیشه، به علم حقیقی و یقینی دستیاید و در عمل نیز شهوت و غضب خود را تحت حاکمیت عقل عملی درآورده و روح خود را در مراتب معنی بالا برد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد ابراهیمی
با سلام،هدف از آفرینش انسان چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : روح انسان (که حقیقت ماست) از جنس عالم دیگری است و عالم ماده برای او بسیار کوچک است. روح انسان تمایل دارد که که به لذت بینهایت، شادی بینهایت و آرامش مطلق برسد. آنچه او میخواهد در دنیا یافت نمیشود و همه خواستههای او همراه با محدودیتهای فراوان وجود دارد و در واقع شمهای از لذت و آرامش اصلی است.
هدف خلقت ما این است که با حرکت روح به فراتر از ماده و دنیا، به مبدأ همه کمالات نزدیک شویم. در مسیر این کمال نیز حجابها و موانع بسیاری وجود دارد و انسان با استفاده از ظرفیت و تواناییهای فکری، روحی و جسمی خود باید قواعد حرکت به سمت مبدأ و سرچشمه کمال را بشناسد و طبق آن قواعد عمل کند تا به مرور حجابها و موانع از روی روح او برداشته شود و انسان بتواند به ادارک عالیترین حقائق هستی نائل شود.
عالم دنیا مرتبه نازله عوالم دیگر است و کمترین بهرهها را ا کمالات دارد. به بیان دیگر از هر کمالی که فکر بکنیم شمهای در اینجا هست اما پر از نواقصی که آن را دربرگرفتهاند. مثلاً لذت خوردن در این عالم قابل قیاس با همین لذت در عوالم بالاتر (برزخ و قیامت) نیست و تنها شباهت اندکی به آن دارد.
روح مخلوقی است که فطرتاً به دنبال کمال است و پی در پی از این شاخه به آن شاخه میپرد تا به مطلوب خود دست یابد.مهمترین قاعده برای آنکه روح انسان از این عوالم عبور کند آن است که: با بازداشتن روح از نواقص، روح قوی میشود و میل به کمالاتی با درجه بالاتر در آن ایجاد میشود. هر چه قدر این تمرین درستتر، دقیقتر و مستمرتر باشد روح در مسیر صحیح، قوت بیشتری میگیرد و لذت، آرامش، سرور و نورانیت بیشتری را در خود مییابد. اما اگر توجه خود را به عالم ماده جلب کند در دام ظلمتها گرفتار میشود و به کمالاتی آمیخته با نواقص عادت میکند اما آرام نمیشود.
با بالا رفتن در مراتب کمال و قوت یافتن روح انسان، کم کم حقائق عوالم بالا برای او مکشوف میشود. این همان سیری است که خداوند برای انسان قرار داده و همه خواسته یا ناخواسته در پی آن هستند. اما غالب انسان در تشخیص مصداقِ «کمال نهایی» راه به بیراهه میبرند و عمر، در طلب مطلوبات دنیوی از دست میرود.
راه رسیدن به این کمال نهایی که همان «رحمت مطلق خداوند» است، «عبادت» خداست. روح انسان ذاتاً به دنبال مطلوبی است که به آن معرفت پیدا کند و آن کمال نهایی را با قویترین ابزارهای شناخت (عقل و قلب) بشناسد و در نتیجه این معرفت و شناخت، شیدا و عاشق آن شود و در کمالات آن غرق گردد و به آرامش و لذت مطلق برسد. روح باید از همه تعلقات غیر الهی خالی شود تا بتواند تنها متوجه یک مقصود باشد. این همان بندگی خدا و توحید خداست. در این مسیر باید تمامی ابعاد وجودی انسان به کار بیافتد و وظیفه خود را برای این قطع تعلق از غیر انجام دهد. مثلاً آثار جسمی عبادت - به اقتضای عالم ماده و طبیعت- رفتارهایی است که باید اعضا و جوارح ما انجام دهد یا فکر و ذهن ما باید تمرین کند تا تمامی اوقات زندگی به یاد خدا باشد و توجه به عالم ماده (پول، زن، فرزند، دوستان، مقام و ...) در راستای توجه به خدا باشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سایه روشن
با سلام. چندی پیش ایمیلی برام رسید که می خواستم در مورد صحت و سقم آن یقین داشته باشم.
در مورد عذاب جهنم و نعمتهای بهشت. در قران امده که جهنمیان و بهشتیان در ان جاویدان هستند. در صورتیکه در ایمیل دریافتی من گفته شده بود که عذاب جهنم برای ارتقای انسان است و انسان تا زمانی عذاب می کشد که به جایگاه اصلی خود یعنی جانشینی خدا(تقرب به خدا)برسد.یعنی چون جهنم مراتب مختلفی دارد در هر قسمت مدتی مانده به قسمت دیگر می رود تا دیگر در جهنم عذاب نمی بیند. و مساله بهشت هم همینگونه است. و انسان در بهشت به مراتب بالاتر صعود می کند تا به مرحله نهایی برسد.
البته به چند ایه اشاره کرده بود م متنی از عارف بزرگ دولابی نیز به همین مضمون آورده شده بود.
نظر شما چیست و لطفا منابعی که در این زمینه می توانم اطلاعاتی بدست بیاورم معرفی کنید. با تشکر.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کسانی که با کفر و عناد با حق و تکذیب آیات خدا بمیرند در آتش جهنم خالد و جاودان میمانند و هیچ چیزی از عذاب آنها کم نخواهد کرد. اما مؤمنینی که دارای گناه هستند در صورتی که سختیها دنیا یا عذابهای برزخ و اهوال روز قیامت آنها را پاک نکرده باشند مدتی در جهنم خواهند بود و سپس از آن خارج میشوند.
در این زمینه میتواند به کتاب معادشناسی علامه طهرانی مراجعه نمایید.
http://www.maarefislam.com/
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هادی
با سلام و خسته نباشید
می خواستم لطف کنید و یک سری از بهترین نرم افزارهای قرآنی که تفسیر در آن آمده باشد را برای بنده معرفی کنید
من همین امروز از طریق تبیان با سایت شما آشنا شدم و خیلی لذت بردم
حسین عالمی (داور) : باسلام
مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور بهترین نرم افزار های قرآنی تفسیری را ارایه داده است
شما میتوانید از طریق آن مرکز با اثار بیشتر مفسرین اسلامی آشنا شوید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
گفته می شود فرشتگان بال دارند ایااین گفته صحت دارد ودر صورت صحت ایاتعداد بالها نشان مقام انهاست چون برای جبرییل 600بال نقل شده
حسین عالمی (داور) : باسلام
قرآن صراحتا به بال دار بودن ملایکه اشاره کرده اما نحوه وجودی این بالها حتما متناسب با نحوه وجودی خود ملایکه است
برای اطلاع بیشتر به سوره مبارکه فاطر آیه اول مراجعه کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه اسدی
سلام خسته نباشید
1- یأجوج و مأجوج که نام آن ها در قرآن آمده است از نشانه های آخر الزمان است یا نشانه برپایی قیامت؟
2- نام کتاب حضرت نوح چیست؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
آن دو از اقوام گذشته بوده اند
نام کتاب حضرت نوح "کتاب" بوده است به معنی نوشته شده یا چیزی که شان ان کتابت است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.