samane p
در آیاه های قرآن به ویژه سوره نسا منظور از کنیز چیست؟به چه کسی گفته می شود؟چرا مردان را به عنوان صاحبان اختیارشان نام برده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : منظور از کنیز یا غلام کسانی هستند که در جنگ به اسارت گرفته می شود و امروزه غلام و کنیزی وجود ندارد.
کنیز و غلام تحت اختیار صاحب خود قرار دارند.
1)
قلخانی فرد : باسمه تعالی
این سوال همیشه در ذهن من تراوش میکند که اگر انسان ها آزاد آفریده شده اند چرا به عنوان کنیز یا غلام باید در اختیار افراد پیروز در جنگ گمارده می شدندکه حتی خرید و فروش هم شوند. آیا بنده خدا باید قابل خرید و فروش باشد. خواهشمند است بیشتر تو ضیح دهید
رمضانی (داور) : اسلام با برده و برده داری مخالف است و برای برچیده شدن آن نیز تدابیری اندیشید ولی در زمان صدر اسلام که هنوز این نظام وجود داشت با نظری دقیق و از روی حکمت، قواعدی بر آن وضع کرد که نتیجه آن آزادی بردگان و گسترش اسلام بود.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
آیه34نسا دررابطه با نحوه رفتار با زنان سرکش می باشد.آیا در قرآن آیه ای برای بیان نحوه برخورد با مردان سرکش هم آمده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شوهر بر زن دارای حقی است که از آن به ولایت (به طور محدود) یاد میشود. لذا اگر زن این ولایت محدود شوهر را که خدا دستور داده (اطاعت در خروج از منزل، در تمکین جنسی) را نپیرد و تمرد کند بنا به دستور قرآن باید برای اصلاح کارهایی انجام داد.
چنین ولایتی برای زن در مورد شوهر نیست و لذا دستور برخورد از آن سو وجود ندارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
زن و مرد(همسر)نسبت به هم چه حقوق متقابلی دارند؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
بخش فقهی این سوال در رساله عملیه مرجع تقلیدتان موجود است
اما تبیین این معارف نیازمند کتاب های مفصل است و جواب به این سوال یعنی نوشتن یک کتاب مستقل
به شما خواندن کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" علامه شهید استاد مطهری را پیشنهاد میکنم
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
اطاعت و فرمانبرداری زن از شوهرش تا چه حدودی و در چه اموری است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خارج نشدن از خانه بدون اجازه شوهر؛ مگر برای انجام واجب شرعی که انجام آن منحصر به خروج از منزل باشد و تمکین در امور جنسی و تسلیم برای هر لذّت مشروعی که شوهر او میخواهد، از حقوق شوهر هستند و لازم است زن با رعایت حقوق شوهر، او را راضی نگه دارد.
زنان تا آن حد موظف به اطاعت از شوهر هستند که مربوط به حقوق همسران است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
آیا از نظر دین اسلام مردان از زنان برترند؟آیه 34نسا دلایل برتری را برشمرده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در دین اسلام،برت ری حقیقی تنها بر اثر ایمان و تقوا و عمل صالح است.
اما در امور دنیا باید تقسیم مسئولیتهایی باشد و این تقسیم وظایف بر اساس توانمندیهای جسمی و روحی افراد است و ربطی به برتری و کمال افراد ندارد.
مردان به واسطه توانمندیهای جسمی و روحی در امور خارج از منزل،موظف به تأمین نفقه خانواده هستند و فضل و برتری که در این آیه آمده ناظر به همین برتری در امور دنیایی است که در حقیقت نوعی مسئولیت است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
در قرآن(نسا23)ازدواج همزمان با دو خواهر نهی شده است.چرابرخی پیامبران قبلا این کار را می کرده اند؟علت حرمت آن چیست؟آیا علت آن از اول وجود نداشته؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولاً: در تفسیر مجمع البیان قول طبرسی(ره) و در تفاسیر دیگر گفته شده «یعقوب، راحیل را پس از اینکه لیا خواهرش (همسر یعقوب) از دنیا رفت، بگرفت و جمع میان دو خواهر نکرد.» اختلاف سن فرزندان حضرت یعقوب(ع) با یوسف(ع)( از جمله فرزند بزرگ حضرت یعقوب(ع) حدود 50 سال است و خداوند به حضرت یعقوب در 80 سالگی یوسف و بنیامین را عطا می کند، و در سن بالای 90 سالگی یوسف را از دست می دهد و در سن حدود 130 سالگی به مصر می رود و یوسف را می بیند و در سن حدود 147 سالگی در مصر فوت می کند)، موید همین مطلب است زیرا، اگر سن فرزندان حضرت یعقوب را کنار هم بگذاریم خواهیم دید لیا همسر اول حضرت یعقوب فوت کرده، سپس با راحیل ازدواج می کند و راحیل زنده مانده و یوسف و بنیامین پس از 10 اولاد دیگر به دنیا آمده و یکی از عامل های حسادت به خصوص شش برادر یعنی فرزندان لیا نسبت به یوسف نبودن مادر آنها، فوت کردن مادرشان و زنده بودن راحیل است و همچنین در تفسیر برهان، ج2، ص 243 و تفسیر راهنما و بقیه تفاسیر گفته شده راحیل زنده بوده و با یعقوب و 11 فرزند به مصر وارد می شوند.
ثانیاً:در مباحث اصول استنباط احکام شرعی آمده است. احکام فقهی از جهت حرام و حلال بودن وابسته به اعتبار شارع است و تکوینی نیست. البته احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد می باشد. با این تفاوت که برخی مصالح و مفاسد به حسن و قبح عقلی متکی است و یا همیشگی و ذاتی است. مانند حرمت شرب خمر و یا قتل بی گناه، که مفسده آن همیشگی و ذاتی است. امابرخی مصالح و مفاسد وابسته به زمان و مکان و یا شرط خاص است. مانند صید در روزهای شنبه که برای بنی اسرائیل حرام شده بود. (سوره نساء، آیه 154) اما در دوران قبل از آن و بعد از آن حرام نبوده و نیست.
ازدواج هم زمان با دو خواهر نیز از این گونه موارد است که قبل از اسلام رایج بود. و در زمان حضرت یعقوب نیز جاری بوده است. (ر.ک: بحارالانوار، ج 10، ص 76)
اما با ظهور اسلام به عنوان کامل ترین شریعت، پس از نزول آیه شریفه 23، سوره نساء، چنین ازدواجی تحریم شد. و این خود دلیلی است بر تکامل شرایع تا شریعت اسلام که دستورات آن سزاوار اجراء، برای جامعه بشریت تا هنگام برپایی قیامت است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
samane p
باسلام واحترام
چگونگی تقسیم ارث بر چه اساس است؟
چرا دختران سهم کمتری می برند؟
چرا همسر کمترین سهم را می برد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بسیاری از احکام تقسیم ارث در آیات قرآن آمده است و بسیار مفصل است.
درباره علت احکام نیز باید گفت که فلسفه احکام الزاماً به طور کامل در دسترس ما نیست و ما میتوانیم به بخشی از آن از طیق آیات و روایت به طور قطعی و به بخش دیگری از آن با تحلیلهای عقلی به طور ظنی، دست یابیم.
احکام کلی است و یک حکم به طور کلی برای همه جوامع وملل داده می شود و موارد بسیار محدود و اندک از این قاعده بیرون نیست.
بطور مثال بررسی های لازم در جوامع مختلف، بزرگان تعلیم و تربیت را به این نتیجه رسانده است که سنی که کودک باید به مدرسه برود برای آموختن 6 سالگی است، حال اگر در موارد بسیار نادری کودک در 4 سالگی به این رشد رسید نمی توان قانون کلی را بخاطر مورد نادر نقض کرد.
به طور کلی مردان مسئول نفقه خانواه هستند و لذا سهم ارث مردان بیش از زنان است. مرد از جهت فقهی موظف است که احتیاجات زن را برآروده کند اما زن چنین وظیفهای ندارد و البته نتیجه تلاش اقتصادی زن نیز مال خودش است نه شوهر.
و نکته دیگر اینکه این حکم به صورت کلی بیان شده که زنان که شوهرانشان فوت می کنند و یا طلاق می گیرند، دوباره ادواج کنند، نه اینکه خود سرپرست شوند، و چه بسا که در این گونه موارد فسادهایی هم رخ دهد لذا به آنها هم ارث کمتر می رسد تا برای تأمین مخارج خودشان ازدواج کنند. چه بسا مردانی که نیز زنانشان طلاق گرفته یا فوت شده اند که نیاز به ازدواج مجدد، دارند و اگر اینگونه زنان بخاطر دارا بودن ثروت و مال الارث از ازدواج امتناع کنند.
دیگر امکان ازدواج برای این گونه مردان بسیار کم خواهد شد و فساد از هر دو طرف زیاد خواهد بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منصور زنده بودی
بنام حق
در سوره مبارکه کوثر خداوند میفرماید ما به تو کوثر را عطا کردیم پس قطعا" کوثر هر چه باشد در لحظه نزول سوره مبارکه کوثر به پیامبر عطا شده بود و نمی فرماید که کوثر را به تو عطا خواهیم کرد............ آیا کوثر هر چه باشد بالاتر از بهشت است یا جز بهشت است؟؟؟ اگر بنا را بر تفسیر کوثر بر نهری بهشتی بگذاریم چرا در هیچ جای قران کریم به پیامبر عطا شدن بهشت را به این روشنی و با این تاکید موکد بیان نشده است؟؟؟.......... وسر انجام در ایه سوم میفرماید همانا طعنه زننده بر تو خودش ابتر و بی نسل است.. براستی چه سنخیتی بین عطا شدن نهری در بهشت با بی نسل بودن طعنه زننده به پیامبر خدا وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا صراحتا نمیتوان اعلام کرد که کوثر باید چیزی باشد که در لحظه نزول این سوره مبارکه به پیامبر عطا شده و پیامبر مکلف به شکر و سپاس به خاطر دریافت این عطای عظیم شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و شاید بتوان با اطمینان بیشتری از احتمالات متعدد در خصوص کوثر به سمت احتمال روشنتر مبنی بر این مطلب رفت که این عطا باید از جنس "نسل" و "ذریه" باشد و نه چیزهایی که در بهشت وجود دارد و پیامبر صاحب و مالک تمام امتیازات بهشتی است و ............
الله اعلم
حسین عالمی (داور) : باسلام
به همان دلیل ذکر شده مفسرین شیعه کوثر را حقیقت حضرت صدیقه طاهره میدانند
و همه مصادیق دیگر نظیر نهر بهشتی از مراتب نازل حقیقت حضرت صدیقه طاهره است
البته خلقت آن حقیقت غیر از تولد آن جناب در عالم خاک است
بهشت تجلی اعمال بهشتیان است پس خود مومن بالاتر از بهشت است
"خیر من الخیر فاعله و شر من الشر فاعله" نهج البلاغه
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منوچهرزارعی
این تدبر نیست که شما کردید فقط تفسیرش رو گفتید اولا تدبر فهم روشمند و هماهنگ ظاهر قرآن است در ثانی به روش زیر تدبر میکنیم
مثلا سوره ی قزیش ترتیب نزول این سوره 29-نام قزیش-تعداد آیات 4-مکان نزول مکی-در مصحف 106- بین تین و قارعه قرار دارد-آیه اول متعلق به آیه ی سوم میباشد و آیه دوم تابع آیه ی اول است و آیه سوم اصل است و چون اصل است به آن عبارت کانونی میگوییم غرض سوره:دعوت به عبادت منعم به جهت شکرگذاری و آیه ی 4 وصف آیه ی سوم میباشد. فلیعبدوا امر به شکر به خاطر نعمت ایلاف است چنانکه در سوره کوثر نیز فصل امر به شکر به خاطر نعمت اعطای کوثر است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این سؤالات را به بخش مدیریت سایت ارسال نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منوچهرزارعی
لطفا جزء سی ام را هم در سایت قرار دهید برای دانلود متشکرم خیلی ثواب میکنید چون واقعا نیاز هست من که در سایت پیدا نکردم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این سؤالات را با مدیریت سایت در میان بگذارید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.