پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مهمان
باسلام وخداقوت،نصف ارث برادربه خواهرمیرسد،باقیمانده چه میشود؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : بسمه تعالی
سلام علیکم
سوالتان اشتباه است. در تقسیم ارث، خواهر نصف برادر ارث می برد.
به عنوان مثال اگر پدری فوت کند و فقط یک دختر و پسر داشته باشد و ارث فقط به آنها تعلق گیرد، آ« بخش از ارث که به این دو تعلق می گیرد به 3 بخش تقسیم می شود و یک بخش برای دختر و 2 بخش برای پسر خواهد بود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : برای سلامتی داور محترم یک صلوات محمّدی بفرستید.
2) طوفانی : البته شایان ذکر است که سوال مهمان عزیز اشتباه تام نیست و می تواند یک فرض صحیح هم داشته باشد و آن به این نحو است که:
اگر برادر و خواهری باشند که جز همدیگر هیچ فامیل دیگری نداشته باشند، در این صورت خواهر نصف ترکه یا همان ارث را به "فرض" می برد،-فرض در حقوق به معنای سهم الارث مشخّص است- و نصف دیگر ترکه یا میراث را به «رد» می برد.
بنابراین سوال مهمان محترم اشتباه نیست! برای مطالعه بیشتر می توانید به مواد 899 و 917 قانون مدنی مراجعه فرمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیدبهرام قاسم نژاد
چرا نماز پنج گانه یومیه را سه گانه میخوانیم ؟لطفا با دلیل منطق جواب دهید؟ درصورتی که پیامبر (ص) بر نماز پنج گانه تاکید کرده اند.
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اصل در نمازهای یومیه بصورت پنج گانه است و ثواب و ارزش و اجر و اثر آن نیز بیشتر است. اما اجازه جمع خوانی نماز ظهر- عصر و مغرب- عشاء نیز داده شده است. درنتیجه خواندن سه گانه نمازهای یومیه اشکال ندارد ولی اصل نمازهای یومیه در 5 وعده است. در رساله های علمای شیعه نیز این مطلب ذکر شده است. بسیاری از علمای شیعه نیز نمازهای یومیه خود را در 5 وعده می خوانند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : نظر داور محترم بسیار متین است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد کاظم آذری
سلام: نام کاربری و رمز من صحیح است اما باز نمی شود.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
شما دو بار ثبت نام کرده‌اید که یکبار از آن‌ها تایید شده است. لطفا با ایمیل زیر وارد شوید و یا دوباره درخواست رمز برای نام کاربری (azari.mk) بدهید:
azari.mk@gmail.com
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رویاخسروانی
ماچکونه میتوانیم جواب سوال خود رادریافت نماییم من درقسمت پاسخ وپرسش رفتم ونتوانستم ودرضمن آیا شما ترتیل قران هم دارید منظور اینکه وقتی ماصفحه قران کریم رامی آوریم میتوانیم بصدا وصوت هم داشته باشیم وهم ترجمه قران را خواهشمند است جواب پرسشم را به ایمیلم ارسال نمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ترتیل قرآن در سایت وجود ندارد.
صوت قرآن فعلا فعال نیست و انشاءالله در آینده فعال می‌شود
در صورتی که داوران سوال شما را پاسخ دهند جواب در صفحه «پرسش و پاسخ» دیده می‌شود و به ایمیل شما ارسال می‌شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کورش بستان بخش
چرا مسخره کردن در قرآن گناهی بزگی است؟
این مطلب ذر کدام سوره وآیه آورده شده است؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
مسخره کردن نوعی ظلم و رعایت نکردن حقوق شخصی افراد است. در ضمن تمسخر اثرات منفی اجتماعی زیادی نیز دارد که بر همه انسان ها بدیهی است؛ دلیلش نیز کراهت تمامی انسان ها از مسخره شدن است.
می توانید به سوره حجرات آیه 11 مراجعه نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : با تشکّر از نظر داور محترم، بنده در باب این سوال دوست عزیز، ذکر این نکته را خالی از فایده ندیدم که «مسخره کردن دیگران» در بطن خود یک بیماری بسیار مهلک روحی و روانی ای را برای مرتکب آن حمل می کند؛ و آن همانا «خودپسندی و تکبّر» است!
آدمی که دیگری را مورد تمسخر قرار می دهد، به طور ضمنی این را هم بیان می کند که از دیگری برتر است! و این رفتار اگر تبدیل به عادت شود، بزرگترین بلای اخلاقی که مادر تمام رذایل است، نصیب شخص مسخره کننده می گردد! یعنی ندیدن عیوب خود و خود را عاری از هر عیب و نقص دانستن؛ که این نیز منتج به این مصیبت خواهد شد که آن فرد به جهت نادیده گرفتن عیوب خود، طبیعتا برای اصلاح آن ها نیز اقدام نکند و رفته رفته وضعیت وخیم تری از نظر روانی و روحی پیدا کند؛ که صد البته اختلالات روحی منجر به آثار و نتایج عینی و مادّی نیز خواهد شد!
بنابراین «تمسخر دیگران» فقط موجب شکستن دل انسان های دیگر و تحقیر آن ها نمی شود، بلکه گریبان شخص مسخره کننده را هم خواهد گرفت!
از سوی دیگر ما در مباحث اخلاقی داریم که خلق انسانی «عیال الله» محسوب می شوند! و خداوند شدیداً نسبت به اضرار روحی و روانی و مادی عیال خود حسّاس است!
ما در مباحث اخلاقی و دینی داریم که «آبروی مومن از کعبه نیز بالاتر است!» ما در قرآن داریم که الله می فرماید: «ولقد کرّمنا بنی آدم» یعنی «ما فرزندان آدم را بزرگ داشتیم» و این به این معنا است که خداوند برای انسان احترام ویژه ای قائل شده است!
بنابراین تمسخر دیگران یعنی ریختن آبروی یک انسان، یعنی تحقیر موجودی که پروردگار گیتی برای او احترام قائل شده است، یعنی توهین به موجودی که خداوند برای او احترام قایل است! بنابراین از منظر دینی بایستی به عنوان یکی از بزرگترین گناهان محسوب شود و قرآن به آن متذکّر گردد.
در واقع اگر قرآن تمسخر را گناه بزرگ نمی شمرد، موجب تعجّب بود!
امّا مضرّات تمسخر دیگران به این ها محدود نمی شود! از منظر روانشناسی «تمسخر دیگران» موجبات تحریک آن ها را فراهم می سازد؛ که یا موجب اقدام متقابل فرد مسخره شده می شود که این یعنی رواج توهین و جدال و نزاع و برهم خوردن سلامت اخلاقی جامعه که بسی تبعات وخیم برای جامعه ی انسانی دارد؛ و یا موجب ایجاد عقده در روح شخص مسخره شده می گردد؛ که بعدها یا از طریق اقدامات مجرمانه و یا از طریق اعمال تمسخر از سوی خود آن فرد نسبت به دیگران و یا رفتارهای سالب حیات آن شخص می گردد؛ که همه و همه یعنی تخلیه ی یک فشار روحی نامطبوع در بستر زندگی جمعی انسان ها!
چه بسیار قتل هایی که ریشه در یک عقده ای داشت که قاتل به جهت مورد تمسخر قرار گرفتن توسط مقتول در سال های پیش، دست به ارتکاب قتل زده است! چه دیگرآزاری هایی که ریشه آنها وجود عقده ی حقارت در روان چنین اشخاص آزارگر بوده است! و...
بنابراین صد البته ضروری بود که از هر نظر «تمسخر دیگران» یک گناه کبیره در قرآن تلقی شود! چراکه از اساس پیامبر اسلام فرمود: «من مبعوث شدم برای تمیم مکارم اخلاقی» دین بنیانش بر اخلاقیات استوار است و قرآن به همین جهت مملو از احکام اخلاقی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه سیادت موسوی
چرا فایل همایش تدبر در سوره نوح را در سابت نمی گذارید چرا
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
مدتی است که فایل صوتی در سایت قرار گرفته است و لینک آن در صفحه اول قرار گرفته است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
نظر من در مورد تدبر در قران اینه که برای به دست اوردن نقشه راه زندگی که از قران استخراج می شود تدبر کافی است
ودر ضمن برای تدبر در قران به امامان نیاز نداریم
ایا این درست است؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
نظر شما کامل نیست. قرآن و معصومین باید با هم و در کنار هم مورد توجه قرار گیرند. البته در بین این دو اصل با قرآن است و سخن معصومین نیز بنا به گفته خودشان باید با قرآن سنجیده شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : نظر داور محترم بسیار متین است. طبق روایتی از حضرت محمّد صل الله علیه و آله، ایشان فرمودند: پس من، صحّت انتساب قولی به من را با رجوع به قرآن دریابید؛ اگر موافق قرآن بود، آن سخن من است و اگر مخالف قرآن بود، آن سخن از من نیست!
از طرفی دیگر باید توجّه داشت که برای تعقّل و تدبّر در هر چیزی، هرچه تعداد عقل ها بیشتر باشد، قوّت نتیجه ی آن تفکّر نیز افزون تر خواهد بود! امامان فارق از جایگاه دینی ایشان، دست کم این است که عمده ی کارشان و عمرشان صرف تعمّق در مقولات قرآنی بوده است؛ فلذا بسیار نیکو است که نظرات ایشان نیز در تفسیر و درک قرآن به کار گرفته شود. ما انسان ها نیاز داریم که اجتماع عقول کنیم، تا بهتر مسایل را درک کنیم؛ عدم بهره گیری از نظرات و افکار دیگران موجبات ضعف استنباط را فراهم می آورد.
به قول بزرگمهر وزیر دانشمند انوشیروان:
«همه چیز را همگان دانند و همگان نیز هنوز از مادر نزادند!»
بنابراین وقتی این دوست عزیز می فرماید که :«برای تدبّر قرآن نیاز به امامان نداریم.» گویی این که ایشان می گویند برای تدبّر و درک قرآن نیاز به عقل های دیگران ندارند و خودشان به تنهایی قادر به دریافتن حکمت های قرآنی می باشند!!!
در حالی که در مقوله ی تعقّل ما باید به این توجّه کنیم که «ببین چه می گوید، نبین که می گوید!»
یعنی نباید حبّ و بغض نسبت به شخصیّت گوینده، معیار ما برای برگرفتن و یا انداختن فکری باشد! لذا این دوست عزیز نباید نسبت به شخصیّت دینی امامان موضع گیری نمایند و خود را بی نیاز از رجوع به آرای ایشان بدانند؛ مهم محتوای اقوال بزرگان است، نه نسب خانوادگی آنها!»
اگر رجوع به نظر امامان توصیه می شود، در راستای حکم کلی رجوع به عقول آدمی و بهره گیری از دانش و فهم دیگر انسان ها و رجوع به آرای متخصصان و اساتید هر رشته می باشد که صد البته امری پسندیده و ضروری است.
2) طوفانی : نظر فوق متعلّق به بنده بوده و اگر نقدی بر آن مترتّب است، خوشحال می شوم که راقم را مطّلع فرمایند.
3) یوسفی مهر : بنابر حدیث ثقلین قران و اهل بیت از هم جدا نمی شوند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
متین احمدی
کلمه رحمة چند بار در قران کریم تکرار شده
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه رحمه حدود 7 بار و از این ریشه حدود 100 بار تکرار شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
چند نمونه ازفعل معتل المثال
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : وعد، یسر، وجب، ، وصل، وهب، ولج،
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) سلیمانی : وقع یقع ولدیلد وجل یوجل یئس
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سدالله قاضی مرادی
به نام خدا
برای بار دوم است تقاضا دارم که راهنمائی فرمائید چگونه میتوانم در " ویرایش مشخصات من " نام سدالله به اسدالله تغییر دهم.
با تشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بسم الله
سلام علیکم
به دلیل رعایت امنیت کاربری شما، نام و مشخصات ضروری شماتوسط خودتان غیر قابل تغییر است. در صورت نیاز باید از مدیریت این اقدام انجام شود. اکنون این نام اصلاح شد.
باتشکر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>