حدیث پناهی
سلام و اوقات شما بخیر
در مورد سوره انشقاق ایه 6 و مسیر قرب و رسیدن به خدا در زندگی روزانهمان کمی توضیح دهید ( لطفا جواب دهید آقای محمد مهدی شاه ابادی مشاور مذهبی اینترنتی بنده) باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در این آیه اشاره شده است که انسان در مسیر زندگی خود با سختی های بسیاری که در دنیا و پس از مرگ با آنها مواجه می شو، در نهیایت به ملاقات خداوند متعال خواهد رسید و اسماء و صفات الهی را نیز ملاقات خواهد کرد.
اگر انسانی در زندگی دنیا از راه عقل و دین پیروی کند در نهایت به اسماء رحمانی الهی خواهد رسید و در جوار قرب و امن الهی قرار می گیرد.
اما اگر از مسیر عقل و دین سرپیچی کند به انتقام و عذاب الهی دجار می شود و با اسمای جلالی الهی مواحه می شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
سلام و خسته نباشید به شما ،
لطفاً برای اینکه بهتر و بیشتر دین اسلام ناب محمدی رو بشناسیم و بتونیم در مقابل کسانی که اسلام و دین خشونت و خالی از نشاط و شادی میبینند و تصور خوبی درباره اسلام ندارند و ... پاسخ قانع کننده و محکم و راسخ بدیم چه کتابهایی رو در این زمینه مناسب میدونید و معرفی می کنید ، که اول از همه خودمون بهتر دینمون رو بشناسیم و بعد اینکه این ابهامات و از ذهن دیگران پاک کنیم و در مقابل سوالهاشون بتونیم پاسخ قانع کننده بدیم ؟
با تشکر از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
خوب است که هر جوان مسلمان شیعه یک دور کتاب های استادشهید آیت الله مطهری را به ترتیب از آسان به دشوار مطالعه کند. کلاس های تدبر نیز سیر منطمی را برای آشنایی با قرآن فراهم می کند.
سیر کتب شهید مطهری در این سایت موجود است
http://nasimemotahar.com/modules.php?name=motahar_books
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید علیرضا موسوی
در چه کار هایی باید تفکر کرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قدرت تفکر نعمتی خدادادی است که انسان از طریق آن می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و راه درست را از نادرست تشخیص دهد و علم خود را به حقایق عالم بالا ببرد و راهی به سوی مبدأ اصلی هستی (خداوند متعال) پیدا کند.
تفکر می تواند در موضوعات گوناگونی با اهداف متنوعی صورت گیرد.
اما انسان عمر مشخصی دارد و باید همه امور را اولویت بندی کند.
لذا باید بین موضوعات مختلف برای تفکر اولویت قائل شویم.
مهمترین اموری که تفکر در آنها لازم است تفکر خود انسان است. من کیستم؟ چه موجودی هستم؟ چه درت ها و ضعف هایی دارم؟ برای چه به این دنیا آمده ام؟ آیا من وجودی مستقل دارم یا وجودی برتر و بالاتر من را خلق کرده و اداره می کند؟ در معنای زندگی، هدف زندگی، زندگی پس ازمرگ و نسبت آن با این دنیا، تفکر در نشانه های قدرت الهی و اینکه آفرینش آنها چگونه است؟ چه دستی این ظرافت ها را در درخت و انسان و زمین و ... قرار داده است؟ خالق این جهان کیست و چه قدرت و علم و عظمتی دارد؟ نسبت ما با او چیست؟ پیامبر برای چه فرستاده شده است؟ پیامبران چه انسان هایی هستند و حرفشان چه بوده است؟ راه سعادت کدام است؟ بزرگترین آیات و نشانه های خدا برای ما چه جیزهایی هستند؟
در مرحله بعد انسان باید در نوع ارتباط خود با دیگران، خلق و خو های خوب وب د خود، رفتارهای خود و تناسب یا عدم تناسب آنها با راهه سعادت، تفکر در خود، نفس انسان، نیروهای عقلانی و شهوانی درون وجود او، حکمت وجود این نیروها در انسان و چگونگی استفاده درست از آنها برای پیمودن مسیر کمال و برآورده شدن نیازهای دنیوی و اخروی، حقیقت دنیا و ناپایداری آن و اینکه واقعاً مسیری برای گذر است نه جایی برای ماندن، اینکه چگونه می توان از سرمایه عمر بهترین استفاده را کرد؟
در مراحل بعدی انسان هر اقدامی که می خواهد انجام دهد باید بر اساس پاسخی که به این پرسش ها داده با تفکر مستمر آن پاسخ ها را در درون خود نهادینه کرده، هر کاری را عاقبت بینی کند و سود و زیان مادی و معنوی آن را برای خود در نظر بگیرد و سپس اقدام کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
با سلام و احترام ،
وقتی به حمام می رویم اگر قصد و نیت نماز داشته باشیم ( صبح یا ظهر یا هر نماز دیگری ) ، همان موقع نیت کرده و به جای وضو گرفتن غسل بگیریم( یعنی دیگر وضو نگیریم و نمازمان را بخوانیم ) نمازمان صحیح می باشد یا باید حتماً وضو بگیریم ؟ منتظر جوابتان هستم . با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بنا به فتوای هم مراجع غسل جنابت جای وضو را می گیرد.
برخی فقها غسل جمعه را نیز به جای وضو صحیح می دانند.
در مورد سایر غسل ها غیر از عسل جنابت از مرجع خود سوال نمایید. اکثر مراجع غسل ههای دیگر را جایگرین وضو نمیدانند و باید برای نماز وضو بگیرید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام علیکم
فرق الانسان با الناس چیه؟
قران می فرماید: یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلىَ رَبِّکَ کَدْحًا......
چرا نگفته یا ایهاالناس؟؟؟
ممنون و سپاسگزارم
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
منظور از الناس نوع بشر است ولی منظور از الانسان، بشری است که به سطحی از خودآگاهی رسییده است که می تواند مخاطب قرآن قرار گرفته و آن را وجدان کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیره کریمی
با سلام و خسته نباشید
در آیه ی 74 سوره بقره منه در این قسمت از آیه ، ان من الحجاره یتفجر منه الانهار، به کدام فاعل بر می گردد؟ و چرا به صورت مذکر امده؟ آیا منظور حجاره است که این کلمه خود مونث است یا منظور مفرد آن یعنی حجر است؟
با تشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : باسلام
فاعل یتفجر، کلمه انهار است که مذکر است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
باسلام وآرزوی توفیق بیشتربرای شما
کلمه (تدبر)آن چنانکه درلغت نامه هاآمده به معنای
لغت نامه دهخدا
تدبر. [ ت َ دَب ْ ب ُ ] (ع مص ) به اندیشه از پی کاری فراشدن . (تاج المصادر بیهقی ) (زوزنی ) (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). بیندیشیدن . (دهار). پس ...
تدبر
فرهنگ فارسی معین
(تَ دَ بُّ) [ ع . ] (مص ل .) اندیشه کردن .
تدبر
فرهنگ لغت عمید
(اسم مصدر) [عربی] (tadabbor) ۱. اندیشیدن؛ اندیشه کردن.۲. در عاقبت کاری اندیشیدن.۳. چارهاندیشی. ...
میباشد که همین معانی رامیتوان ازسفارش قرآن به امرتدبربرداشت نمود .
فرمایش قرآن أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ به همین معناست .چاره اندیشی _ به اندیشه پی کاری فراشدن .
به معنای دیگر "لحظه ها ودقایق زندگی روزمره فردی, خانوادگی واجتماعی خودرابه قرآن عرضه نمائیم که باید اولا سعی درشناخت مفهومی کلام خداداشته باشیم ثانیا باابزار تدبر مفاهیم رابه روزکرده که درصورت مطابقت اعمال ما باکلام وحی می توان گفت : قرآن نحوه زندگی کردن را درهرعصرودوره ای به مقتضای زمان به ماآموخته تاچگونه مردن راخود بیاموزیم .
بااین مقدمه وبا تجسس وغوری که دربخش ترجمه وتفسیر آیات ونظرات کاربران فعال شما نمودم این عزیزان باتایید حضرات مسئولین سایت(درج نظرات) تنها به درج بخشی ازبعض تفاسیر و تمام یابخشی ازترجمه های اساتید قرآنی اکتفا نموده اند.
به نظرمی رسدبا توجه به تعریف وتوضیح کلمه تدبر" کاربران محترم میتوانندبرداشت هاونظرات خودرادرمورد هریک ازایات مصداقی عنوان نموده وباجمع بندی ویاتفکیک توسط کارشناسان سایت درمعرض عموم قرارگیرد تاراهگشای دیگران و تشویق به تدبرومطابقت دیگران نیز قرارگیرد.
چراکه این نوع نظرات( درقالب وسایت تدبر) رامیتوان تورق وتجسس درتفاسیرموجود نامید!
یا بعض مواقع آن چنان که ازواژه هاوجمله بندی های متفاوت استفاده شده " می توان نظرات راتفحص درقران نامید که کلمه تدبرهم والاتر و برتر از واژگان دیگر است " هم معنای عمیق تری رامیرساند .
درپایان باآرزوی توفیق وسعادت بیشتر حضرات مسئولین سایت تدبر درمسیرقرآن شناسی وقرآن پژوهی با جمله ی یکی ازبزرگان درمورد قرآن مطلب راتمام می کنم.
. . . . .در جهت فهم موزون قرآن، باید خود را مسلح و آماده به زبان امروز کنیم که در این مرحله باید بزرگان حوزه و دین کمک کنند.
محمد-ف 57 ساله -صنعت گر -استان البرز
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نکات خود را می توانید در بخش نکات یا مقالات ارائه کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
لیلا مهدی لی
اولواالالباب در این آیه به چه کسانی اشاره دارد؟
آیا مانند راسخون فی العلم به پیامبر و ائمه هدی اشاره دارد یا منظور کسان دیگر است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولوا الالباب در قرآن با اوصافی خاصی مشخص شده اند:
کسانی که در همه حال نشسته ایستاده و خوابیده به یاد خدا هستند و از او میخواهند که آنها را از عذاب قیامت نگه دارد و در خلقت آسمان ها و زمین تفکر می کنند (آیه 190 آل عمران)
کسانی که به عهد الهی وفا می کنند و از خدا می ترسند و از بدی حساب در قیامت می هراسند و برای دستیابی به رضای الهی صبر می کنند و نماز به پا می دارند و انفاق می کنند (سوره رعد 19)
روشن است که بالاترین مصداق این افراد پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام هستند. اما سایر پیروان ایشان نیز به تناسب پیروی و عمل به این دستورات می توانند در زمره اولوا الالباب (صاحبان خرد) درآیند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
با سلام و خسته نباشید و دست مریزاد به شما عزیزان ؛
خیلی وقتها با خودم فکر می کنم چرا بعضی از اسامی ائمه و اهل بیت پیامبر و ... اکثراً مورد پسند جامعه نیست . مگه این اسامی از طرف خدا انتخاب نشدن پس چرا به دل عده ای از مردم نمیشینن و انتخابشون نمی کنن برای اسامی فرزندانشون ؟مثال میزنم مثل : تقی ، نقی ، باقر ، بتول ، کلثوم ، کوثر ، اصغر ، اکبر ، حیدر و ... که تو ذهنم نمیاد . من خیلی اسم ابوالفضل و دوست دارم و می خوام اسم فرزندم و بذارم ابوالفضل ولی نمیدونم چرا اطرافیانم و دوستانم از این اسم خوششون نمیاد و میگن زیبا نیست اسمش . ( تمام اطرافیان و دوستانم به حضرت ابوالفضل ارادت دارن و بسیار ایشونو دوست دارن اینو گفتم که خدایی نکرده فکر نکنید جسارتی در کارشونه ) بخاطر همین این فکر و می کنم این اسم ها که از طرف خدا انتخاب شدن و خود ائمه پس چرا نباید به دل بشینه بازم مثال میزنم اسامی مثل علی ، محمد ، احمد ، حامد ، حسین ،رضا ، فاطمه ، زهرا و ... هم هستن که خیلی ها دوست دارن این اسامی به دلشون میشینه و به نظرشون قشنگن . خواهشاً برام توضیح بدین دلیلش چیه ؟ منظر جوابتون هستم .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام.
پسندیدن یا نپسندیدن اسامی علاوه بر جنبه اعتقادی آنها، بستگی به زمینه های فرهنگی نیز دارد. زمانی که فرهنگ غربی مسلط می شود با خود اسامی خاصی را یم آورد و افراد به دلیل شیفتگی به آن فرهنگ آن اسامی به نظرشان با کلاس می آید.
یا دلبستگی افراطی به ایران قبل اسلام برخی را شیفته اسامی ایرانی غیر مذهبی می کند.
همچنین سابقه ذهنی از کسانی که اسم خاصی را داشتند در این زمینه موثر است.
مثلا کسی با نام سکینه یاد حضرت سکینه کمتر می افتد و بیشتر به ذهن افراد پیرزنی فرتوت تداعی می شود چون نسل ما این نام را با جهره پیرزنان به خاطر دارد لذا جذابیت ندارد. یا اینکه در فضاهای مسموم، برخی اسامی زیبا مانن نقی مسخره می شود یا با جوک های زشت برخی اسامی مانند حسن یا جواد مسخره می شود لذا ذهن افراد خراب می شود.
شما به خدا توکل کنید و از حضرت ابالفضل یاری بگیرید و سعی کنید به نوبه خودتان سهمی در ترویج نام های اهل بیت داشته باشید و در برابر امواج مسموم فرهنگی بایستید. این اسامی هم از جهت معنا بسیار زیبا و پر مسما هستند و هم از جهت انتساب به بالاترین انسان های الهی و خود نامگذاری به این اسامی راهی است برای ترویج دین، اخلاق و معنویت در جامعه.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عطیه اعتضادی
سلام می خواهم مقاله ای درج کنم اما حتما باید چکیده و متن باشد یا فایل پی دی اف کافیست؟ ضمنا این متن بنده یک متن ادبی برداشت شده از یک سوره است. این متن را در کجا درج کنم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بودن فایل پی دی اف ضروری نیست ولی متن و چکیده لازم است تا همه کاربران بتوانند از آن بهره مند شوند.
متن تان را در بخش مقالات درج بفرمایید تا داوران مطالعه کنند و اگر برای همه مفید بود، در سایت نمایش دهند. یعنی ضرورتی ندارد که مقالات کاملا علمی باشند و بسیاری از مطالب ادبی نیز برای سایرین قابل استفاده است.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.