المیرا رضایی
اسم نان توی کدام سوره قرآن آمده-ذکر آیه
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره مبارکه یوسف آیه 36
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ف ن
سلام ببخشید میخواستم بپرسم ایا در مورد مسولیت پذیری وانجام وظیفه ایه قران یا حدیث یا روایتی وجود دارد؟ لطفا کمکم کنید یا یه منبعی که به دردم بخوره معرفی کنید ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
واژه «مسؤل» در قرآن در آیات زیر بیان شده است: سوره مبارکه اسراء آیات 34 و 36، سوره مبارکه فرقان آیه 16، سوره مبارکه احزاب آیه 15 و سوره مبارکه صافات آیه 24.
مسئولیت با واژههای «تکلیف» و «حق» و «تعهد» در ارتباط است و از این رهگذر میتوان در آیات و روایات جستجو کرد. به طور مثال درباره وفای به عهد میتوان به جلد 4 اصول کافی باب خلف وعده اشاره کرد؛ درباره «حق» نیز می توان به رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام مراجعه کرد.
در قرآن نیز آیات بسیاری در این معانی وارد شده است: احزاب/72- ذاریات/56- بقره/40،27، 80، 100، 124، 125، 177- آل عمران/76، 77، 183- انعام/152- اعراف/102، 134 و ...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،طبق ایه 213بقره مردم امت واحده بودند.....سوال1 اگر آن زمان پبامبری نبوده باشد یعنی زمین از حجت خالی بوده؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
این آیه به علت تشریع دین اشاره دارد. آنچه از این آیه استفاده مىشود این است که مردم در ابتدا زندگى ساده و بسیطى داشتند، ولى کمکم در اثر کثرت افراد و ازدیاد سلیقهها، اختلافات و درگیرىها پیش آمد. در برخى از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده که در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و میدانیم که پیامبر قبل از حضرت نوح علیهالسلام، حضرت آدم علیهالسلام بودند ولی صاحب کتاب نبودند.
سپس افراد بر سر بهرهگیرى از منابع طبیعى و اینکه هرکسى مىخواست دیگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف کرده و جوامع و طبقات پیش آمد. لازمهى زندگى اجتماعى، وجود قانون محکم و عادلانهاى است که بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرىها، مبعوث نمود و کتابهاى آسمانى را نازل نمود،
و با استفاده ار این آیه و آیه 13 سوره مبارکه شوری روشن میشود که اولین پیامبر صاحب کتاب، حضرت نوح علیهالسلام بوده است.
در همه زمانها حجت خدا در بین مردم بوده است ولی زمان آغاز انزال کتاب، به حضرت نوح علیه السلام میرسد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
خسته نباشید
1-میخاستم بدونم آیه ای در قرآن داریم که گفته باشه( فقط الله بر هر کاری تواناست) ؟یعنی لفظ (فقط) رو حتما همراهش داشته باشه,اگه نکاتی هم از قرآن کریم داشتید که دراین ارتباط بود, بفرمایید واقعا لطف می کنید...خیلی ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
آیات قرآن بر اساس اعراب جمله و تشخیص نوع کلمه ترجمه میشود. در قرآن واژه «قدیر» غالبا همراه با تأکید بیان شده است و یا اسم فاعل از این واژه را بکار برده است، بطور مثال: إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر: قطعا خداوند بر هر چیزی تواناست
فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَدِیرا: یقینا خداوند همواره با گذشت و تواناست.
إِنَّ اللَّهَ قادِر: یقیناً خدا قدرت دارد
کانَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ مُقْتَدِرا: خداوند همیشه بر همه چیز تواناست.
إِنَّا عَلَیْهِمْ مُقْتَدِرُون: ما حتما بر آنها مقتدر و غالبیم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا
سوره نفاق کدام یک از سوره های قرآن هست
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره منافقون همانطور که اسم سوره نیز دلالت میکند درباه منافق و نفاق است؛ سوره محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نیز به موضوع نفاق و منافق پرداخته است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا
معنای عفاف در قرآن
متین رمضانی (داور) : معنای لغوی عفاف:
عفاف با فتح حرف اول، از ریشه«عفف» است. راغب اصفهانی در مفردات میگوید: عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان میگردد و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد.
ابن منظور در لسانالعرب مینویسد: عفّت به معنای خویشتنداری از آنچه حلال و زیبا نیست. پایه عفاف، خویشتنداری است و ردپایی از جنسیت یا اختصاص به جنس خاص(زن) در معنی لغوی عفاف، وجود ندارد.
عفاف به دو صورت «یستعفف» و «تعفّف» در قرآن کریم و مجموعاً در چهار آیه مبارکه آمده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید مهدی قوامی
سلام سوال من اینه که در آیه 42 سوره مبارکه یوسف چرا حضرت یوسف که پیامبر خدا بود و ازبندگان مخلص خدا به شمارمی رودهنگامی که زندانی از زندان ازاد می شد به اوگفت که به ارباب خودش در خصوص یوسف و بیگناهیش بگوید چرا از خدا درخواست نکردمگر خدا در درجه اولویت نیود اگربه اسباب بود جبرئیل ایا به او نمیگفت که به این بنده بگو تا او سبب ازادی تو شود ؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
اخلاص براى خدا باعث آن نمىشود که انسان به غیر از خدا متوسل به سببهاى دیگر نشود، زیرا این از نهایت درجه نادانى است که آدمى توقع کند که بطور کلى اسباب را لغو بداند و مقاصد خود را بدون سبب انجام دهد. بلکه تنها و تنها اخلاص سبب مىشود که انسان به سببهاى دیگر دلبستگى و اعتماد نداشته باشد. (ترجمه المیزان، ج11، ص247) و همچنین تمسک به اسباب و عدم لغویت آنها کارى است مشروع، و حتى خدا به آن امر فرموده که باید تمسک به اسباب ظاهرى جست، و خداوند اذن استفاده از اسباب را به همه در دنیا داده است و لزومی ندارد برای هر کاری به طور مجزا اذن استفاده از اسباب را صادر فرماید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی صبری
سلام ببخشید برام سواله که اگه بگیم ظرفیت این فر اینقدر هست ایا جبر پیش نمی اید؟
طرف میگه من ظرفیتش رو نداشتم اگر ظرفیتش رو میداشتم که میرفتم و به سمت حق میومدم و خدا رو قبول نمیکردم و به جرف پیامبر عمل میکردم ولی چون ظرفیت نداشتم به این سمت نرفتم
یا اصلا این بمان مثلا من اگر کار خوبی نکردم یا کار بدی رو انجام دادم لیل برظرفیت من نیست چون ظرفیت هست ولی اینجا اختیار هست که با یک چیزای دیگه سرش گرم شده و به سمت کار خوب نرفته و الا که ظرف وجودی من خالی هست
من سر اختیارم رو گرم کردم اومدم از بس بهش زرق و برق دنیا رو نشون دادم که اختیارم سست شده در انتخاب و میل به سمت گناه میکند
به نظرم خوب توضیح داده نشده مطلبتون شاید بهتر بود یکم توضیح بیشتری میدادید چون از اون مطلب معنی جبر برداشته میشود
شای بهتر بو مینوشتید که ظرف وجودی خود را با چیزهای دنیویی پر کرده اند و برای همین جایی نمی ماند برای احساس وجود خدا و طابعیت از خدا
وقتی ظرف من حالی از گناه و زرق و برق دنیا بو ان وقت جا دارد برای اینکه به حرفای پیامبر عمل کند
در حقیقت اگر من کمی از سخنان پسامبر را متوجه میشوم بخاطر ان است به همان اندازه ظرف وجودیم جا داشت بقیه جای ظرفم را گناه پر کرده هست و اگر این گناه را از ظرف وجودیم خالی کردم من هم میتوانم منظور پیامبر را متوجه شوم ولی تا زمانی که خالی نشده متوجه نمیشوم
فقط همین نکته را میخواستم بگم که به جملاتتون توجه بیشتری بکنید چون تاثیر خواه گذاشت ر بین مردم و ممکن است که معنی جبر برداشته شود
خیلی ممنون خدا یار و نگهدارتون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
مطلبی که قرآن پژوه گرامی تذکر دادند مربوط میشود به متن تدبری در سوره مبارکه اعلی (2) - بی نقصِ بی نقصِ بی نقص! (2) در بخش تازه ترین خبرها.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
منظور از آیه 273 سوره بقره چه فقیرانی می باشند؟
متین رمضانی (داور) : در تفسیر المیزان بیان شده که:در آیه شریفه مصرف صدقات، البته بهترین مصرفش بیان شده که همان فقرایى باشد که به خاطر عوامل و اسبابى، از راه خدا منع شدهاند، یا دشمنى مال آنان را گرفته و بدون لباس و پوشش ماندهاند، یا کارها و گرفتارىهاى زندگى از قبیل پرستارى کودکانى بىمادر نگذاشته به کار و کسب مشغول شوند، و یا خودشان بیمار شدهاند، و یا کارى انتخاب کردهاند که با اشتغال به آن، دیگر نمىتوانند به کار و کسب بپردازند، مثلا به طلب علم پرداختهاند، و یا کارى دیگر از این قبیل و نمىتوانند (براى تحصیل معاش خود) هیچ گونه در روى زمین سفر کنند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن مولایی
شیوه درست خواندن آیه قُل هُوَ الله الاَحَد چجوری؟
1) قُل هُوَ الله الاَحَد (بگو: خدا یکی است)
2) قُل، هُوَ الله الاَحَد (بگو: او خدای تک است)
3) قُل هُوَ، الله الاَحَد (به او بگو: خدا یکی است)
متین رمضانی (داور) : ترجمه آیه «قُل هُوَ الله أَحَد» (بگو: حقیقت آن است که خداوند یکتاست.) چون طبق نظر علامه طباطبایی (هو) ضمیر شأن است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.