آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : آفرینش همسر، آیتی الهی
 نشانه های خدا در قرآن

ازدواج و انتخاب همسر عامل آرامش و سکون قلبی و کاهش اضطراب هاست؛ و موجب تحرک و فعالیت در تمام جوانب اجتماعی و مصونیت از ارتکاب گناه و تحصیل رضا و قرب به درگاه الهی است. ازدواج یکی از خواست های طبیعی انسان و دستور پروردگار عالم در قرآن مجید و از سنت های پسندیده پیامبر گرامی اسلام(ص) است. برخلاف رهبانیت مسیحیت، اسلام جوانان را به ازدواج تشویق می کند، حتی فقهای اسلام معتقدند که اگر کسی به خاطر عدم ازدواج به طرف گناه کشیده شود، ازدواج بر او واجب است(1). خداوند متعال یکی از هدف های ازدواج را آرامش و سکون معرفی می کند و می فرماید: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ...»(2) «از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش بیابید و در میان تان مودت و رحمت قرار داد ...». آیه شریفه(در مورد آفرینش همسر) یکی از آیات یازده گانه ای است که با تعبیر«من آیاته» آغاز می شود و خداوند متعال آن را یکی از نشانه های خود معرفی می کند. و هدف از آن را با تعبیر«لتسکنوا الیها» بیان می کند و هم چنین در آیه 189 سوره اعراف با تعبیر«لیسکن الیها» آورده است. آرامشی که در سایه ازدواج حاصل می شود، از چند جهات می توان بررسی کرد:
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : نهاد خانواده و سازندگی هاى ازدواج
 انسان ها، گر چه واحدهاى جدا از هم اند، اما عوامل مختلفى از این آحاد(مجموعه) پدید مى آورد و آنان را به شکل هاى مختلفى(با هم) و مرتبط با یکدیگر مى سازد. )خانواده)، یکى از این گونه مجموعه هاست و از مقدس ترین نهادهاى اجتماعى و پیوند دهنده افراد به شمار مى آید. آن چه افراد را وادار مى سازد که با هم زندگى مشترک و جمعى داشته باشند و در واقع، زیرساخت پدید آمدن این گونه نهادها(نیاز متقابل) آنان است، چه در مسایل فکرى و حل مشکلات اجتماعى خود، چه در مسایل و زمینه هاى اقتصادى و اشتغال و معیشت، و چه از نظر روحى و عاطفى و غریزى. بنیان نهادن(نهاد خانواده)، هم تأمین کننده نیازهاى روحى و عاطفى انسان هاست، هم روحیه تعاون و ایثار را زنده و تقویت مى کند و زمینه ساز بروز استعدادهاى انسان مى گردد. رمز و راز تاکید شدید اسلام بر(ازدواج) نیز در همین نکته نهفته است، زیرا با این برنامه، انسان ها حیاتى فطرى تر و رو به کمال ترى مى یابند. در بیان نورانى حضرت رسول(ص) ازدواج به عنوان محبوب ترین بنیاد نزد خداوند به شمار آمده است:
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : کلید شخصیت امام حسین علیه السلام
 





امام حسین علیه السلام یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد، تن به زحمت می افتد و روح که کوچک شد، تن آسایش پیدا می کند. این خود یک حسابی است. متنبی شاعر معروف عرب شعر خوبی دارد، می گوید:

و اذا کانت النفوس کبارا *** تعبت فی مرادها الاجسام
(دیوان متنبی، جزء دوم ص 267 چاپ مکتب دارالبیان بغداد)

می گوید وقتی که روح بزرگ شد، جسم و تن چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. اما روح کوچک به دنبال خواهشهای تن می رود، هر چه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک بدنبال لقمه برای بدن می رود، اگر چه از راه دریوزگی و تملق و چاپلوسی باشد. روح کوچک دنبال پست و مقام می رود ولو با گرو گذاشتن ناموس باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می دهد برای اینکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد.
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : پرمحتواترین خطبه نهج البلاغه
 خطبه اول نهج البلاغه از مهم ترین خطبه هاى نهج البلاغه است که در طلیعه این کتاب بزرگ واقع شده و از نشانه هاى بارز حسن انتخاب «مرحوم رضى» است.
خطبه اول نهج البلاغه از مهم ترین خطبه هاى نهج البلاغه است که در طلیعه این کتاب بزرگ واقع شده و از نشانه هاى بارز حسن انتخاب «مرحوم رضى» است.
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم
 حضرت معصومه علیها السلام در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت
حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در روز اول ذیقعده سال 173 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسی کاظم علیه السلام و مادر گرامی‏اش حضرت نجمه خاتون می‏باشد، که بعد از تولد حضرت رضا علیه السلام به «طاهره‏» ملقب گردید. (1)
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : یقین
 در مقاله حاضر نویسنده با تشریح معنا و مفهوم تقوا به بررسی چیستی یقین می پردازد و آن را رهاورد داشتن تقوا معرفی می کند. وی با بررسی آثار و نتایج تقوا، تنها راه رسیدن به علم شهودی و یقین و یافتن منزلت علما و عرفای صاحب بصیرت را تقوا می داند. اینک با هم آن را ازنظر می گذرانیم.
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : معنا و مفهوم تقوا
 
آیه 18 سوره حشر خطاب به مؤمنین است: «یاایها الذین آمنوا اتقوا الله، ای اهل ایمان تقوای الهی داشته باشید». راجع به کلمه تقوا ما مکرر بحث کرده و نوشته ایم که اگر چه معروف در ترجمه ها این است که تقوا را گاهی به ترس و گاهی به اجتناب ترجمه می کنند - اگر بعد از آن خدا ذکر شده باشد «اتقوالله» می گویند یعنی از خدا بترسید و اگر معصیت ذکر شده باشد «اتق المعاصی» می گویند معنایش این است که از معاصی اجتناب کنید - ولی مفهوم کلمه تقوا نه اجتناب است و نه ترس. البته تا حدی ملازم با این دو هست یعنی هر جا که تقوا باشد خشیت الهی هم هست و هر جا که تقوا باشد اجتناب از معاصی هم هست ولی خود این لغت معنایش نه اجتناب است و نه ترس؛ و در اصطلاحات خود قرآن و در نهج البلاغه - که تقوا خیلی تکرار شده است - کاملا پیداست که معنی تقوا نه ترس است و نه اجتناب.
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : آثار امیدواری و نا امیدی
 گناهان کبیره یاس و ناامیدی ازرحمت خداوند است.

درآیات نورانی قرآن کریم آمده است که: «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم؛ بگو: این بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید! از رحمت خدا مایوس نشوید. همانا خداوند، همه گناهان را (با شرایطش ) می آمرزد، که او خود آمرزنده ی مهربان است» (سوره زمر –آیه 53).
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : شرایط و صفات رهبر الهی با توجه به آیات و روایات
 صفات رهبر
آنها همیشه مردمى بودند شناخته شده به نیکیها، که اگر افراد ناشناخته و مرموزى بودند به حکم «أَمْ لَمْ یَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ؛ یا پیامبر خود را درست نشناخته اند که انکارش می کنند؟» (مومنون/69)، بهانه اى به دست منافقان مى افتاد که دعوت شناخته شده آنها را به خاطر ناشناخته بودن خودشان نادیده بگیرند و انکار کنند.
دیگر اینکه آنها هرگز در مسیر خود تسلیم هوسهاى مردم نمى شوند و به عکس آنچه دنیاى امروز مى پسندد بر تمایلات عمومى به طور مطلق (هر چند انحرافى باشد) صحه نمى گذارند، آنها در ترویج مکتب حق اصرار مى ورزند هر چند ناخوش آیند گروه کثیرى باشد.
دیگر اینکه آنها در برابر دعوت خویش پاداش مادى نمى طلبند. با انواع محرومیتها مى سازند و وابستگى مادى به کسى پیدا نمى کنند چرا که این نیاز و وابستگى زنجیرى خواهد شد بر دست و پاى آنها و قفل محکمى بر زبان و فکرشان!.
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه :
 بی‌تردید حضرت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت (ره) که از مفاخر زندة تشیع است، برای بسیاری شناخته شده‌اند. ایشان که شیخ الفقهاء این عصرند از بزرگان اهل عرفان عملی نیز به شمار می‌آیند.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 179
  • >
  • >>