نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قرآن -تحدی - مبارزه طلبی - اعجاز
یکی ازدلایل اعجاز قرآن کریم تحدّی است که دانشمندان علوم قرآن در ضمن مبحث اعجاز به آن پرداختهاند. مبارزه طلبی قرآن، به دو صورت کلی و جزیی بیان شده است و ما در این نوشتار با عنایت به ترتیب نزول آیات تحدی، تلاش میکنیم به این جمع بندی برسیم که آیا تحدی در قرآن دارای سیر مشخصی است و آیا با توجه به آیات قرآن، تحدی اختصاص به زمان یا قوم خاصی دارد، یا آن که گسترهی آن فراتر از زمان و مکان و ملت خاصی است
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قران - اعجاز - بیان - تحدی
قرآن از جهات مختلفی معجزه است یکی از موارد اعجاز قرآن جنبه فصاحت و بلاغت آن است، آیات تحدی که تمام انسانها و جنیان را به مبارزه طلبیده است یکی از موارد تحدی قرآن مسأله فصاحت و بلاغت آن است زیرا قرآن زمانی نازل شد که عرب در باب فصاحت و بلاغت به کمال خود رسیده بود در چنین فضایی بود که آیات قرآن به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نازل شد و مردم عرب با آن قدرت فصاحت و بلاغتی که داشتند آنها را به تحدی با قرآن دعوت کرد، زیبایی و رسایی و شیوایی آیات به حدی اعجاب آور است که تمام شاعران و سخنوران و ادیبان را با آن قدرت زیاد خود به بهت وا داشت و آنها مجبور شدند به ناتوانایی خود در مقابل قرآن اعتراف کنند.
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قران - معجزه - تحدی- دفاع
خداوند متعال در بیان حقانیت قرآن و دفاع از این صحیفه نورانی آسمانی، معرف مختلفی بیان میفرماید:
«وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ»[1]
اگر از آنچه بر بنده خودمان (محمد) نازل کردهایم در شک هستید، سورهای مانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر از خدا (بر این کار) دعوت کنید اگر راست میگویید. اگر (این کار را) نکردید و هرگز نخواهید کرد، از آتشی بترسید که هیزم آن مردم (گنهکار) و سنگها است که برای کافران آماده شده است.
توضیح: منظور از سنگها در ایة فوق که میفرماید: «وقودها الناس و الحجارة» بتهایی است که میپرستیدند،[2] به دلیل گفتار خداوند متعال:
«إِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ»[3]
شما و خدایانی که جز الله میپرستید هیزم جهنم هستند.
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قرآن - اعجاز - تحدی -
منکران وحی انواع تهمتها را به رسول خدا و قرآن کریم میزدند گاهی میگفتند قرآن، شعر است و پیامبر شاعر! گاهی قرآن را سحر و پیامبر را ساحر، میدانستند، زمانی میگفتند دیگران او را تعلیم میدهند که این افسانه را بگوید و گاهی هم قرآن را افترایی میدانستند که پیامبر بر خدا بسته است « أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ»[1].
خدای سبحان در برابر این تهمت به پیامبر خود میفرماید: « قُلْ إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَلا تَمْلِکُونَ لِی مِنَ اللَّهِ شَیْئاً»[2] أی پیامبر بگو اگر من به دروغ سخنی را به خدا نسبت داده باشم، مشمول قهر خدا میشوم و شما نمیتوانید مرا از قهر خدای سبحان نجات دهید؛ زیرا در برابر ارادهی خدا نه کسی میتواند جلوی مقتضی را بگیرد و ارادهی الهی را از حدّ اقتضا بیندازد و نه کسی میتواند مانعی در برابر ارادهی او ایجاد کند.
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قرآن - تحدی - معجزه
خدای سبحان در کتاب خود بارها برای اثبات اعجاز قرآن کریم و نبوت فرستاده خویش همگان را به همانند آوری قرآن دعوت نموده است.
تعریف تحدی: تحدی به معنای مبارز طلبی و دعوت نمودن منکران نبوت برای آوردن مثلی برای معجزه. تحدی اختصاص به اعجاز قرآن کریم ندارد بلکه معجزات پیامبران نیز همواره همراه تحدی بوده است و آن رسولان الهی همیشه به مردم زمان خود میگفتند که هرکس در حقانیت این معجزه تردید دارد اگر میتواند شبیه آن را بیاورد.
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : امام حسن علیه السلام
فرزندی مطیع و امام شناس بود، بلکه همواره بازوی نیرومند،یاوری صدیق، مسئولی امین و با تجربه و سربازی عاشق و فداکاربرای امیرمومنان به حساب میآمد. وی با شناخت کاملی که از پدرداشت، خود را وقف خدمتبه امیرالمؤمنین کرده بود.
روزی بازوی نظامی پدر میشود و به فرمانش به طرف کوفه روانهمیشود تا مردم آن سامان را از توطئه شوم دشمنان اسلام آگاهی دهدو آنها را جهت مقابله با پیمان شکنان و ناکثان بسیج کند. روزدیگر بازوی سیاسی امام میشود و در جریانات سیاسی دوران عثمانوارد صحنه میشود و او را نسبتبه وضع ناهنجار دستگاه خلافتش وکثرت انحرافات آگاه میسازد و یا در مسئله حکمیتبه دستور آنحضرت و با بیانات شیوا و دلنشین، اعلام موضع مینماید و دستبهافشاگری میزند.
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود. این پرسش را می توان از دو منظر بررسی کرد:
۱. آیا دلیل قابل اعتمادی از کتب شیعه و اهل سنت، مبنی بر شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می توان یافت، علاوه بر آن، کیفیت شهادت ایشان چگونه بوده است؟
۲. آیا بر فرض این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به شهادت نرسیده باشند، این موضوع از ارج و قرب ایشان نزد پروردگار خواهد کاست؟!
نويسنده : مهسا پناهی
کلید واژه : ادبیات فارسی- قرآن- شاعران پارسی گوی
قرآن کریم آیات نوربخش خدای رحمن و رحیم است که زمزم زلال معارفش حبیب قلوب عاشقان و انیس نفوس عارفان و بسان آینه ای بی زنگار و زداینده ی تمامی ناپاکی و خبایث است.
نويسنده : غلامرضا تاجری
کلید واژه : مسح سر ،مسح پا ،وضو ،فلسفه وضو ، خواص وضو ، کاربرد وضو
ازنظر علمی وپزشکی علت مسح این است که درفرق سر گیرنده وفرستنده ای وجوددارد که درطب مکمل یا Alternative Medicine چاکرای هفت نام دارد که ابن سینا آنرا توسط دانشمندان قبل از خود که آنرا کشف نموده بودند درک کرد و شاقولی ساخت که در دنیا بسیار معرف است (شاقول ابن سینا او این شاقول را بالای سرفردی قرار داد ومشاهده نمود درجهت طواف دورکعبه در بالای سر انسانها می چرخد واز آنجا به بزرگترین علم پزشکی دست یافت ) با مرطوب نمودن این مرکز که چاکرای هفت نام دارد ارتباطات الهی وماوراءالطبیعه وانقطاع ازدنیا مافوق وصف می گردد ولی متأسفانه کسی به این مرکز که بصورت قیف سربالا بالای فرق سر قراردارد ومحل دریافت نزولات الهی است توجه نمی کند (علیرغم اینکه حضرت علی ع می فرمایند نماز باران رحمت الهی است) نکته مهم دیگر اینکه با توجه به فرق سر هنگام ادای درست آداب تسبیح حضرت زهرا س ( سَبَحَ یعنی غوطه ورشدن و هنگام تسبیح حضرت زهرا آمادگی برای این عروج صورت میگیرد) علیرغم اینکه حضرت محمد ص میفرمایند نماز معراج مومن است ولی کسی به این معراج که با سَبَحَ در تسبیح حضرت زهرا س اتفاق می افتد هم توجه نمی کند )
نويسنده : ایت الله سیدان
کلید واژه : هو الاول والاخر
قال الله تعالی:
} هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ {
یکی از آیات اعتقادی که در تفسیر و برداشت مفهومی، مورد اختلاف قرار گرفته، آیة سوم سورة مبارکة حدید است، خدای متعال در کتاب منیرش میفرماید:
} هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَبِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ { ؛[1]
اوست اوّل و آخر و ظاهر و باطن، و او به هرچیزی داناست.
این آیه از آیات مهم توحیدی است و سزامند است به دقت بررسی شود. روایات زیادی که ذیل این آیه از ائمه? نقل شده و بیانات بزرگان در این زمینه شایان توجه است