از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تکبر و انواع آن
«تکبر» عبارت است از اینکه کسى بخواهد خود را ما فوق دیگرى و بزرگ‏تر از او جلوه دهد و لذا وقتى کسى در گفتار و رفتار خود قیافه بگیرد و بخواهد با تصنع در عمل و گفتار، دل دیگران را مسخر خود نموده در دلها جا کند و بخواهد به دیگران بقبولاند که او از آنان شریف‏تر و محترم‏تر است به چنین کسى مى‏گویند تکبر ورزید، و دیگران را خوار و کوچک شمرد. و از آنجایى که هیچ موجودى از ناحیه خود داراى احترام و کرامتى نیست مگر اینکه خداى تعالى او را به شرافت و احترامى تشریف کرده باشد از این جهت باید گفت تکبر در غیر خداى تعالى- هر که باشد- صفت مذمومى است، براى اینکه غیر او هر که باشد از ناحیه خودش جز فقر و مذلت چیزى ندارد. آرى، خداى سبحان داراى کبریا است و تکبر از او پسندیده است.
بنا بر این، مى‏توان گفت تکبر دو قسم است: یکى پسندیده و آن تکبر خداى تعالى است، و یا اگر از بندگان او است منتهى به او مى‏شود مانند تکبر دوستان خدا بر دشمنان او که آنهم در حقیقت افتخار کردن به بندگى خدا است. و دیگر تکبر ناپسند، و آن تکبرى است که در مخلوقات وجود دارد که شخص نفس خود را بزرگ تصور مى‏کند اما نه بر اساس حق. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 33 و 34 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : کبر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «صاغرین»
«صاغرین» جمع «صاغر» و به معناى خوار و ذلیل است، و «صغار» در باب معانى نظیر «صغر» در باب غیر معانى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 34 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خارج شدن شیطان از منزلت خود
جمله «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» تاکید است براى جمله «فَاهْبِطْ مِنْها»، براى اینکه «هبوط» همان خروج است، و تفاوتش با خروج تنها در این است که هبوط خروج از مقامى و نزول به درجه پایین‏تر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام بلند است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 34 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت نامیده شدن شیطان به ابلیس
در معانى الاخبار (ص 138 ط تهران) از حضرت رضا (علیه السّلام) نقل کرده که فرمود: شیطان از این جهت «ابلیس» نامیده شد که از رحمت خدا بى‏نصیب شد، چون این کلمه به معناى محروم و مایوس از رحمت خدا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 73 قالب : روایی موضوع اصلی : شیطان- ابلیس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فیها در آیه - مسعود مستعلي
أَنْ تَتَکَبَّرَ فیها فَاخْرُجْ... برای فیها سه قول نقل کرده اند.
1)آسمان(السماء) 2)بهشت(الجنه) 3)فرود آمدن از مقام و مرتبه رفیع.
که هیچکدام از اینها جای متکبر( تَتَکَبَّرَ )نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : مسعود مستعلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.