مشابه این آیه، در سورهى بقره آیهى 35 نیز گذشت.
امام رضا علیه السلام در مورد اینکه شجرهاى که مورد نهى قرار گرفت آیا گندم است یا انگور و یا چیز دیگرى، مىفرماید: چون درختان بهشتى میوههاى متنوّعى مىدهند، تمام اقوال را شامل مىشود. [37]
خداوند اراده کرده بود که انسان به عنوان خلیفهى او در روى زمین زندگى کند، «انّى جاعل فى الارض خلیفة» [38] و براى نشان دادن این شایستگى به دیگران، حقایقى را به انسان تعلیم داد، آنگاه دستور سجده بر او را داد و در بهشت قرارش داد و سپس اوّلین تکلیف را به او فرمان مىدهد و موضوع تعهّد و مسئولیّت و اختیار شروع مىشود و پس از آن مجازات تخلّف از تکلیف و ورود به زمین و تلاش براى تکامل صورت مىگیرد و همهى این مراحل بر پایهى علم الهى صورت گرفت، چنانکه حضرت على علیه السلام پس از بیان این مراحل واستقرار انسان در روى زمین مىفرماید: علم خداوند در مورد او به وقوع پیوست. [39]
در این که مراد از «جنّة» و بهشتى که آدم در آن ساکن بود چیست، اقوال مختلفى بیان شده است؛ بعضى آن را همان بهشت موعود مىدانند و خلود و جاودانگى در آن را از آنِ کسانى مىدانند که به واسطهى عمل و جزا داخل آن شدهاند، و در مورد غیر آن چنین نیست، چنانکه پیامبر صلى الله علیه وآله در شب معراج وارد آنجا شد و برگشت. امّا امام صادق علیه السلام فرمود: بهشت آدم، یکى از باغهاى دنیا بوده است. [40] زیرا در بهشت موعود، امر و نهى و تکلیف وجود ندارد.
--------------------------------------------------------------------------------
37) عیونالاخبار، ج1، ص306
38) بقره، 30
39) نهج البلاغه، خطبه91
40) تفسیر اثنى عشرى
[ نظرات / امتیازها ]