((قول زور)) چیست؟
بعضى از مفسران این را اشاره به کیفیت ((لبیک )) گفتن مشرکان در مراسم حج در جاهلیت دانسته اند، زیرا آنها لبیک را که آئینه تمام نماى توحید و یگانه پرستى است آنچنان تحریف کرده بودند که مشتمل بر زننده ترین تعبیرات شرک آلود شده بود، مى گفتند: لبیک لا شریک لک ، الا شریکا هو لک ! تملکه و ما ملک : ((دعوتت را اجابت کردیم و به سویت آمدیم ، اى خدائى که شریکى ندارى ، جز شریکى که مخصوص تو است ، تو مالک او و هر چه او در اختیار دارد هستى )).
این جمله مسلما سخنى باطل و بیهوده بوده ، و مصداق قول زور است که در اصل به معنى سخن دروغ و باطل و خارج از حد اعتدال مى باشد.
با این حال ، توجه آیه به اعمال مشرکان در عصر جاهلیت در مراسم حج ، مانع از کلى بودن مفهوم آن که پرهیز از هر گونه بت در هر شکل و صورت ، و پرهیز از هر گفتار باطل به هر نوع و کیفیت است نمى باشد.
لذا در بعضى از روایات ((اوثان )) تفسیر به ((شطرنج )) (نوعى از قمار) و ((قول زور)) تفسیر به ((خوانندگى حرام )) (غنا) و ((شهادت به باطل )) شده است که در واقع از قبیل بیان بعضى از افراد این کلى مى باشد، نه به معنى انحصار مفهوم آیه در خصوص این امور.
در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم : روزى حضرت برخاست و در میان مردم خطبه خواند و در ضمن آن فرمود: ایها الناس عدلت شهادة الزور بالشرک بالله ، ثم قراء فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور: ((اى مردم شهادت به باطل همطراز شرک با خدا است )) سپس این آیه را تلاوت فرمود: فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور.
این حدیث نیز اشاره به وسعت مفهوم این آیه است .
[ نظرات / امتیازها ]
براى «قول زور» مصادیق فراوانى ذکر شده است، از جمله: دروغ، گواهى ناحق و غنا، همان گونه که براى «حُرمات خدا» مصادیقى ذکر شده، مانند قانون خدا، کتاب خدا و اهلبیت رسول خداعلیهم السلام که حفظ حرمتِ همهى آنها لازم است. [1]
گواهى دروغ، در ردیف شرک به خدا آمده وقول زور از گناهان کبیره است. [2]
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 1) تفسیر کنزالدقائق.
2) تفسیر نور الثقلین؛ بحار، ج 47، ص 216 تا 217.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]