از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نوع «لام» در ابتدای آیه
لام در ابتداى جمله براى تعلیل است و علت آنچه را که در آیه سابق آمده بود ذکر مى‏کند. و معنایش این است که: ما در زمین بستانها قرار دادیم، و نیز آن را شکافتیم و چشمه‏ها روان ساختیم، تا مردم از میوه آن باغها بخورند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 126 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعراب «من ثمره»
در جمله «من ثمره» بعضى (روح المعانى، ج 23، ص 8) گفته‏اند: «ضمیر آن به مجعول از جنات که خدا جعل کرده برمى‏گردد، و به همین جهت ضمیر مفرد و مذکر آورده شد، چون کلمه «مجعول» هم مفرد است و هم مذکر، و گر نه باید مى‏فرمود: «من ثمرها- از میوه آن جنات» و یا مى‏فرمود: «من ثمرهما- از میوه آن نخیل و اعناب».
بعضى دیگر (روح المعانى، ج 23، ص 8) گفته‏اند: «ضمیر مزبور به کلمه «مذکور» برمى‏گردد، چون گاهى مى‏شود که ضمیر در جاى اسم اشاره به کار مى‏رود، هم چنان که «رؤبه» یکى از شعراى معروف عرب در شعر خود این کار را کرده، یعنى ضمیر را به جاى اسم اشاره به کار برده و گفته:
فیها خطوط من سواد و بلق کانه فى الجلد تولیع البهق
که ضمیر «کانه» را به «سواد و بلق» که دو کلمه‏اند برگردانیده و تقدیر کلام «کان ذاک» است.
مى‏گویند: ابا عبیده از رؤبه پرسید: چرا گفته‏اى «کانه» با اینکه مرجع ضمیر دو تا است، در پاسخ گفته: منظور از ضمیر اسم اشاره است و معناى «کانه»، «کان ذاک» است.
و در مرجع ضمیر «من ثمره» اقوال بیهوده دیگرى است، مثل این قول (روح المعانى، ج 23، ص 8) که: ضمیر تنها به «نخیل» برمى‏گردد، و بدین جهت مفرد و مذکر آمده. و این قول (روح المعانى، ج 23، ص 8) که: ضمیر به کلمه «ماء» برمى‏گردد، که ماء از کلمه «عیون» استفاده مى‏شود، و یا محذوف است که در تقدیر بر عیون اضافه شده، و تقدیر آیه «و فجرنا فیها من ماء العیون» بوده و این قول (روح المعانى، ج 23، ص 8) که: ضمیر مذکور به «تفجیر» برمى‏گردد، البته تفجیرى که از کلمه «فجرنا» استفاده مى‏شود. و بنا بر این دو وجه، مراد از «ثمر» مطلق فایده خواهد بود. و این قول (روح المعانى، ج 23، ص 8) که: ضمیر به خداى تعالى بر مى‏گردد، و اضافه ثمر به خداى تعالى از این بابت است که خدا خالق و مالک آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 126 و 127 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «عمل»
منظور از «عمل» همان فعل است، و فرق بین «عمل» و «فعل»- به طورى که راغب (مفردات راغب، ماده «عمل») گفته- این است که: «عمل» بیشتر اوقات در فعلى استعمال مى‏شود که با قصد و اراده انجام شود، و به همین جهت کارهاى حیوانات و جمادات را به ندرت عمل مى‏گویند، و باز به همین جهت عمل را به دو وصف «صلاح» و «فساد» توصیف مى‏کنند و مى‏گویند فلان عمل صالح است و آن دیگرى فاسد و طالح، ولى مطلق فعل را به این دو صفت توصیف نمى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 127 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع «ما» در آیه
کلمه «ما» در جمله «و ما عملته» نافیه است و معنایش این است که: تا از میوه آن بخورند، میوه‏اى که دست خود آنان درستش نکرده تا در تدبیر ارزاق شریک ما باشند، بلکه ایجاد میوه و تتمیم تدبیر ارزاق به وسیله آن از چیزهایى است که مخصوص ماست، بدون اینکه از آنها کمکى گرفته باشم، پس با این حال چه مى‏شود ایشان را که شکرگزارى نمى‏کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 127 و 128 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شکر از ربوبیت الهی
شکر خدا عبارت است از اینکه: به ربوبیت او، و اینکه تنها او معبود و اله است اعتراف کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 128 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شکر- سپاس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.