● معنای «الشمس تجری»
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 131 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نوع «لام» در آیه
لام در جمله «لمستقر لها» به معناى «الى- به سوى» و یا براى «غایت- تا» مىباشد. و کلمه «مستقر» مصدر میمى و یا اسم زمان و یا اسم مکان است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 131 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حرکت خورشید
ببینیم معناى جریان و حرکت خورشید چیست؟ از نظر حس اگر حساب کنیم، حس آدمى براى آفتاب اثبات حرکت مىکند، حرکتى دورانى پیرامون زمین، و اما از نظر بحثهاى علمى قضیه درست به عکس است. یعنى خورشید دور زمین نمىچرخد، بلکه زمین به دور خورشید مىگردد. و نیز اثبات مىکند که: خورشید با سیاراتى که پیرامون آنند به سوى ستاره «نسر ثابت» حرکتى انتقالى دارند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : به هر حال حاصل معناى آیه شریفه این است که: آفتاب پیوسته در جریان است، مادامى که نظام دنیوى بر حال خود باقى است، تا روزى که قرار گیرد و از حرکت بیفتد، و در نتیجه دنیا خراب گشته، این نظام باطل گردد.
البته آیه شریفه- به طورى که گفته شده (مجمع البیان، ج 8، ص 423)- طورى دیگر نیز قرائت شده و آن قراءتى است منسوب به اهل بیت (علیه السّلام) و بعضى دیگر غیر از اهل بیت و در این قرائت به جاى لام در «لمستقر» لاى نافیه آمده و خواندهاند: «الشمس تجرى لا مستقر لها- خورشید حرکت مىکند، و هیچگاه ساکن نمىشود»، ولى معناى اولى هم سرانجام به این معنا برگشت مىکند و اما اینکه: بعضى «جریان خورشید را بر حرکت وضعى خورشید به دور مرکز خود حمل کردهاند» درست نیست، چون خلاف ظاهر جریان است، زیرا «جریان» دلالت بر انتقال از مکانى به مکانى دیگر دارد.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 131 و 132 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● علم و غلبه خداوند بر عالم خلقت
جریان مزبور خورشید تقدیر و تدبیرى است از خدایى که عزیز است، یعنى هیچ غلبهگرى بر اراده او غلبه نمىکند، و علیم است، یعنى به هیچ یک از جهات صلاح در کارهایش جاهل نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 132 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قرائت آیه
در مجمع البیان (ج 8، ص 423) از على بن الحسین زین العابدین، و از ابى جعفر امام باقر، و از جعفر بن محمد امام صادق (علیه السّلام) روایت شده که خواندهاند: «لا مستقر لها»- به فتحه راء-.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 139 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● استقرار خورشید
در الدر المنثور (ج 5، ص 263) آمده که سعید بن منصور، احمد، بخارى، مسلم، ابو داوود، ترمذى، نسایى، ابن ابى حاتم، ابو الشیخ، ابن مردویه، و بیهقى، از ابو ذر (رحمه اللَّه) روایت کردهاند که گفت: از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) پرسیدم معناى جمله «وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها» چیست؟ فرمود: مستقر آن در زیر عرش است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : علامه طباطبایی: این معنا از ابو ذر از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) هم به طرق خاصه، و هم به طرق عامه، به طور مختصر و هم به طور مفصل روایت شده، و در بعضى از آنها آمده، که: آفتاب بعد از غروب به آسمانها یکى پس از دیگرى بالا مىرود، تا آنجا که به نزدیکى عرش برسد، در آنجا به سجده مىافتد، و از خدا اجازه مىخواهد که باز طلوع کند، هم چنان در سجده هست تا دوباره نورى به خود بگیرد و اجازه داده شود تا طلوع کند (الدر المنثور، ج 5، ص 263).
و این روایات بر فرض که از نظر سند درست باشد و واقعا رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) چنین چیزى فرموده باشد، باید تاویل شود.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج17، ص: 139 و 140 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : خلقت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.