از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «مهیمن»
کلمه (مهیمن) از ماده (هیمنه) گرفته شده و به طورى که از موارد استعمال آن بر می آید معناى هیمنه چیزى بر چیز دیگر این است که آن شى مهیمن بر آن شى دیگر تسلط داشته باشد، البته هر تسلطى را هیمنه نمی گویند، بلکه هیمنه تسلط در حفظ و مراقبت آن شى و تسلط در انواع تصرف در آن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 570 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وظیفه رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در حکم کردن بین مردم
خداوند در این آیه به رسولش می فرماید که وقتى شریعت نازله به تو و شریعتى که در گنجینه قرآن تو، به ودیعه سپرده شده حق باشد، به این معنا که هم آن احکامش که موافق با کتب آسمانى قبل است حق باشد، و هم آنچه که مخالف آنها است حق باشد، بدان جهت که مهیمن بر آنها است، پس تو جز این وظیفه‏ ندارى که بدانچه خدا به خود تو نازل کرده در بین مردم حکم کنى، و به خاطر به دست آوردن دل آنها از طریقه حقى که به تو نازل شده عدول نکنى و منظور از مردم، عموم مردم است (هم چنان که آیات بعد آن را تایید می نماید). {فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ، وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَکَ مِنَ الْحَقِّ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 571 و 572 قالب : تفسیری موضوع اصلی : پیامبر اعظم (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «شرعه»
راغب در مفردات می گوید: کلمه (شرع) به معناى رفتن به راهى است که واضح و ایمن از انحراف باشد، وقتى می گویند: شرعت له طریقا، معنایش این است که من خط مشى و روشى روشن پیش پایش گذاشتم، و این کلمه یعنى کلمه (شرع) در اول مصدر بوده، و بعدا آن را نام براى همان طریقه و روش کردند، و در آخر بطور استعاره نام طریقت هاى الهیه نموده و گفتند: مسیحیت یک شرع (به کسر شین) و یا یک شرع (به فتحه شین) و یک شریعت است، و شرعه و منهاج به همین معنا است،- تا آنجا که می گوید- بعضى گفته اند: اگر شریعت را شریعت خوانده اند از این باب بوده که خواسته اند آن را به شریعه نهر (آن راهى که افراد و حیوانات از آن راه به لب نهر می روند) تشبیه کنند (ص258). و چه بسا که مطلب عکس این باشد، یعنى اگر راه به لب نهر را شریعه گفته اند از شریعت به معناى طریقه گرفته باشند، به این مناسبت که چون راه به لب آب براى اهل هر محلى روشن و واضح بوده، خواسته اند با این نامگذارى از روشنى آن خبر دهند (ص506). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 572 و 273 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «منهاج»
راغب در مفردات (ص506) می گوید: کلمه (نهج) به فتح نون و سکون ‏ها، به معناى طریق واضح است، وقتى می گویند: نهج الامر و انهج، معنایش این است که فلانى فلان امر را روشن و واضح کرد، و مصدر میمى آن یعنى (منهج) و (منهاج) نیز به همان معنا است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 573 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تفاوت بین دین و شریعت و ملت
دین در اصطلاح قرآن اعم از شریعت و ملت است و شریعت و ملت دو کلمه تقریبا مترادفند با مختصر فرقى که از حیث عنایت لفظ در آن دو هست.
شریعت عبارت است از طریقه اى خاص، یعنى طریقه اى که براى امتى از امت ها و یا پیامبرى از پیامبران مبعوث به شریعت تعیین و آماده شده باشد، مانند شریعت نوح، و شریعت ابراهیم، و شریعت موسى، و شریعت عیسى، و شریعت محمد(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، و اما دین عبارت است از سنت و طریقه الهیه حال خاص به هر پیامبرى و یا هر قومى که می خواهد باشد؛ البته در این میان فرق دیگرى نیز بین شریعت و دین هست و آن این است که کلمه دین را می توان هم به یک نفر نسبت داد و هم به جماعت، حال هر فردى و هر جماعتى که می خواهد باشد ولى کلمه شریعت را نمی شود به یک نفر نسبت داد.
ملت هم مثل شریعت عبارت است از طریقه اى خاص، به خلاف کلمه دین، بله این فرق بین دو کلمه ملت و شریعت هست که شریعت از این جهت در آن طریقه خاص استعمال می شود، و به این عنایت آن طریقه را شریعت می گویند که طریقه اى است که از ناحیه خداى تعالى و به منظور سلوک مردم به سوى او تهیه و تنظیم شده، و کلمه ملت به این عنایت در آن طریقه استعمال می شود که مردمى آن طریقه را از غیر گرفته اند و خود را ملزم می دانند که عملا از آن پیروى کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 573 تا 576 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت تشریع شرایع مختلف برای اقوام مختلف
اگر خداوند به علت اختلاف امتها شرایع مختلفى تشریع کرد براى این بود که شما را در شریعتى که داده است بیازماید و ناگزیر این عطاهایى که جمله «آتیکم» به آن اشاره دارد، با یکدیگر و در امتهاى مختلف خواهد بود و منظور اختلاف استعدادها به حسب مرور زمان و ارتقای انسانها در مدارج استعداد و آمادگى است و تکالیف الهى و احکامى که او تشریع کرده، چیزى جز امتحان الهى انسان ‏ها در مواقف مختلف حیات نیست و یا به تعبیر دیگر تکالیف الهى وسیله هایى است براى به فعلیت در آوردن استعداد انسان‏ ها در دو طرف سعادت و شقاوت، باز به تعبیر دیگر وسیله مشخص کردن حزب رحمان و بندگان او از حزب شیطان است، هم چنان که در کتاب عزیز خدا نیز تعبیرهاى مختلف آمده و برگشت همه به یک معنا است. {وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی ما آتاکُمْ}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 576 تا 579 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نوع کلمه «مرجع»
کلمه (مرجع) مانند کلمه (رجوع) مصدر است، چیزى که هست مصدر میمى رجوع است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 579 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سبقت گرفتن در عمل به دستورات الهی
خداوند این شریعت حقه را که مهیمن بر سایر شرایع است، شریعت شما قرار داد و قهرا خیر و صلاح شما در آن است، پس سبقت در خیرات کنید، خیراتى که عبارت است از همان احکام و تکالیف شریعت و به جاى سبقت گرفتن در عمل به این احکام خود را مشغول به اختلافاتى که بین شما و دیگران هست نکنید که مرجع و برگشت همه شما و آنان به سوى پروردگارتان است و پروردگارتان شما را به آنچه که در باره اش اختلاف می کردید خبر می دهد و بین شما و آنان حکمى قاطع و قضاوتى عادلانه خواهد کرد. {فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً ...}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 579 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اختلاف در شرایع پیامبران
از قول امام (علیه‌السلام) گفته شده است: یعنى براى هر پیغمبرى شریعتى و طریقه‌اى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 599 قالب : روایی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «استبقوا»
مصدر (استباق) که جمله «فاستبقوا» امر از آن است به معناى شروع به سبقت گرفتن است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مصدر (استباق) که جمله «فاستبقوا» امر از آن است به معناى شروع به سبقت گرفتن است. قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای«شرعة»,«منهاج» - ابراهيم چراغي
«شرعة»، راهى است که به نهر آب منتهى شود. «منهاج»، راه روشن است. ابن‏عباس مى‏گوید: «شرعة»، احکامى است که در قرآن آمده، و «منهاج» سنّت پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله است. [113] کلمه «مهیمن» به معناى مراقب و محافظ است.
تصدیق آسمانى بودن کتاب تورات وانجیل، به معناى ابقاى آنها براى همیشه نیست، بلکه به معناى همسویى و هماهنگى محتواى همه کتب آسمانى است. «مصدّقاً لما بین یدیه»
اصول همه ادیان یکى، ولى «شرایع» آنها متعدّد است، مثل دریایى که نهرهاى ورودى به آن متعدّد است. دین و شریعت، راهى است که ما را به حیات واقعى و انسانى مى‏رساند، ولى در هر زمان تنها یک شریعت پذیرفته است.

--------------------------------------------------------------------------------
113) مفردات راغب.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته اعتقادی است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احکام - مسعود ورزيده



«شِرْعَةً»، راهى است که به نهر آب منتهى شود. «منهاج»، راه روشن است. ابن‏عباس مى‏گوید: «شِرْعَةً»، احکامى است که در قرآن آمده، و «منهاج» سنّت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است. «1» کلمه «مهیمن» به معناى مراقب و محافظ است.
تصدیق آسمانى بودن کتاب تورات وانجیل، به معناى ابقاى آنها براى همیشه نیست، بلکه به معناى همسویى و هماهنگى محتواى همه‏ى کتب آسمانى است. «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ»
اصول همه‏ى ادیان یکى است؛ ولى «شرایع» آنها متعدّد، مثل دریایى که نهرهاى ورودى به آن متعدّد است. دین و شریعت، راهى است که ما را به حیات واقعى و انسانى مى‏رساند، ولى در هر زمان تنها یک شریعت پذیرفته است.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور(10جلدى)، ج‏2، ص: 307 قالب : تفسیری موضوع اصلی : احکام گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.