لیست تفسیر های داريوش بيضايي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره زلزال آیه 1 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعالی : إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها
بیاد آور ای محمد(ص) هنگامیکه زمین سخت بجنبد و بلرزه در آید و بارهای گران درون خود را از معادن و گنجها و مردگان از دل خاک بیرون افکند در آنروز انسان (که وجود مقدس امیرالمومنین(ع) است) گوید: چیست این اظطراب و جنبیدن و خبرهای تو ای زمین؟
و زمین آنحضرت را به حوادث و اخبار گذشته و آنچه مردم بروی زمین انجام دادند خبر دهد و آگاه گرداند.
ابن بابویه از حضرت فاطمه(ع) روایت کرده فرمود: در زمان ابوبکر زلزله شدیدی در مدینه رخ داد بطوریکه عموم مردم ترسیدند و نزد ابوبکر و عمر رفتند و مشاهده کردند آن دو نفر بشتاب حضور امیرالمومنین(ع) میروند و مردم هم به تبعیت از آنها حضور آنحضرت رسیدند.
امیرالمومنین(ع) از منزل خارج شدند و ابوبکر و عمر و عموم مردم در عقب آن بزرگوار رفتند تا رسیدند بباروی شهر/ آنحضرت در آن بلندی بروی زمین نشست و مردم هم اطراف او نشستند/ دیوارهای مدینه مانند گهواره حرکت میکرد و اهل مدینه از شدت ترس صداهای خود را به گریه و زاری بلند کرده و فریاد میزدند یا علی به فریاد ما برس که هرگز چنین زلزله ای ندیدیم, ناگاه لبهای مبارک آنحضرت بحرکت در آمد و با دست مبارک بزمین زد و فرمود: ای زمین آرام و قرار بگیر و زمین به اذن خداوند ساکت شد و قرار گرفت/ در آن وقت مردم از اطاعت و فرمان برداری زمین از امیرالمومنین(ع) تعجب کردند/ فرمود شما تعجب کردید که زمین اطاعت امر من نمود وقتی باو گفتم آرام بگیر؟ مردم عرض کردند بلی یا امیرالمومنین(ع)/ فرمود من همان انسانی هستم که خداوند در قرآن می‌فرماید: و قال الانسان مالها/ من به زمین میگویم بیان کن برای من حوادث و اخباریکه بروی تو واقع شده و انجام گرفته است و بمن بگو عمل هایی که مردم در روی تو بجا آوردند پس از آن فرمود اگر این همان زمین لرزه های نهایی بود که خداوند در سوره زلزله می‌فرماید, حتما زمین بمن خبر میداد ولی این آن نیست.
در مجمع از پیغمبر اکرم(ص) روایت کرده فرمود: ای مردم آیا می دانید خیرهای زمین چیست که برای امیرالمومنین(ع) بیان میکند/ عرض کردند خدا و رسول داناتر هستند و بهتر میدانند/ فرمود زمین گواهی میدهد بر مرد و زن به آنچه عمل کرده اند و زمین میگوید این شخص کار نیکو بجا آورده و آن دیگری مرتکب عمل زشت شده اینست خبرهای زمین و پروردگار به زمین الهام مینماید تا اخبار و حوادث خود را به امیرالمومنین(ع) بگوید و آن حضرت را آگاه سازد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره فجر آیه 10 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتاد الَّذینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ فَأَکْثَرُوا فیهَا الْفَسادَ فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذابٍ
و نیز فرعون صاحب قدرت و شوکت را چگونه غرق و هلاک نمود چه اینان در روی زمین ظلم و طغیان کردند و بسیار فتنه برانگیختند تا آنکه خدای تو بر آنها عذابی پی در پی فرستاد.

ابن بایویه ذیل آیه و فرعون را ذی از حمران روایت کرده که از حضرت صادق(ع) سوال نمودم برای چه فرعون را ذی الاوتاد نامیدند فرمود: چون اگر میخواست کسی را عذاب نماید دستور میداد او را بصورت روی زمین بخوابانند و دست و پای او را میکشیدند و میخ میکردند و رها می‌نمودند تا هلاک گردد لذا خداوند او را ذی الاوتاد نامید.
طبرسی از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده گفتند زنی مومن بنام ماشطه , روزی سر دختر فرعون را شانه میکرد شانه از دستش افتاد گفت کور باد آنکه بخدای کافر است دختر فرعون گفت مگر از برای تو خدایی جز پدرم هست؟گفت آری پروردگار خدای من و پدرت و خدای آسمان و زمین و آفریدگار جهانیان است او یکی است بی همتا و بی شریک و دختر این موضوع را به پدر خود فرعون گفت امر کرد او را حاضر کنند باو گفت از این اعتقاد و گفتار برگرد و کافر شو به آن خدایی که میگویی و گرنه ترا عذابی کنم تا مردم از آن عبرت بگیرند/ زن مومنه جواب داد من به خدای خود هرگز کافر نمی شوم تو هر چه میخواهی انجام ده/ فرعون امر کرد او را چهار میخ زدند ولی کافر نشد, کودکان او را آوردند باو گفتند اگر برنگردی این کودکان را در برابرت بقتل می‌رسانیم/ زن جواب داد هر چه میخواهید بکنید من از خدای خود بر نمی‌گردم/ طفل شیرخوار را روی سینه مادرش سر بریدند و مادر را نیز کشتند.
آسیه عیال فرعون هم زنی مومن بود و ایمان خود را پنهان می داشت چون آن حالت را دید فرعون را ملامت کرد و گفت چرا زن بی گناه را که مدتها خدمت ما می نمود بقتل رسانیدی ؟!
فرعون گفت تو دیوانه شده ای/ آسیه جواب داد من دیوانه نیستم خدای تو و تمام جهانیان همان کسی است که آسمان و زمین و کوه و دریاها را آفریده است/ فرعون بر او خشم گرفت و از نزد خودش بیرون کرد و دستور داد پدر و مادر آسیه را حاضر کردند به آنها گفت همان نوع دیوانگی که زن ماشطه را گرفته بود آسیه را نیز گرفته است/ پدر و مادر او را نصیحت کردند و گفتند شوهر تو خدای آسمان و زمین است/ آسیه به پدر و مادر گفت اگر.چنین است که شما میگویید باو بگویید آفتاب از مقدم او و ماه از عقب او طلوع و سیر نماید و ستارگان برگرد او بچرخند/ گفتند خیر اینکار را نمی تواند انجام دهد/ گفت اما آفریدگار قادر است آنها زا به گردش در آورد و تمام آنها مسخر او هستند/ فرعون چون این سخنان را از آسیه شنید امر کرد او را نیز مانند زن ماشطه بروی زمین بخوابانند و دست و پاهایش را چهار میخ بکوبند, در آن حال آسیه متوجه پروردگار خود شد و گفت پروردگارا خانه ای برای من در بهشت بنا کن و مرا از فرعون و کردار زشت او نجات بده/ در همان حال فرشتگان جایگاهش را در بهشت باو نشان دادند و عذاب بر او آسان شد و جان داد و به همین دلیل و این نوع عذاب, از طرف خداوند فرعون ذی الاوتاد نامیده شد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره تکاثر آیه 1 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ
شما مردم را بسیاری اموال و فرزند و قبیله مشغول کرده و از یاد خدا و مرگ غافل داشته

این آیات نازل شده در باره دو قبیله از قریش بنی عید مناف و بنی سهل بن عمر و بن مصیص بن کعب که با یکدیگر فخر و مباهات میکردند و هر یک از اینان میگفت اشراف و بزرگانان ما بیشترند/ بنی عبد مناف اشراف خود را شماره کرد و غالب شدند و بنی سهیل به آنها گفتند بیاید تا به گورستان برویم و گورها را بشماریم تا بدانید گور اشراف ما بیشتر است یا گورهای اشراف شما؟
نه چنین است شما از یاد خدا و مرگ غافل هستید و پس از مرگ در گورچه سختی ها در پیش دارید و باز هم در قیامت خواهید دانست با چه عذابی روبرو می‌شوید و تکرار آیه برای تاکید است و دیگر اشاره به عذاب قبر و عذاب دوزخ است.

امیرالمومنین(ع) فرمود: پیش از نزول این آیه, جماعتی در عذاب قبر شک داشتند و حالا یقین پیدا کردند که در قبر هم انسان را عذاب خواهند کرد/ آنگاه فرمود: اگر بطور یقین میدانستید چه حادثه بزرگی در پیش دارید هرگز در اثر بازیچه دنیا از عالم آخرت غافل نمی شدید, البته پس از مرگ دوزخ را مشاهده خواهید کرد و آنگاه آنرا بعین یقین یعنی به رای العین خواهید دید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره جن آیه 1 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
این آیه دلیل است بر آنکه پیغمبر اکرم(ص) مبعوث شده بر جن و انس و دیگر آنکه جنیان دارای عقل و شعور هستند و مورد خطاب پروردگار واقع میشود و آنها به لغات عرب عارف هستند و معجزه و غیر آن را تمیز میدهند و در اوایل رسالت پیغمبر اکرم جنبان قوم خود را با سلام دعوت کردند و آنها را به اعجاز قرآن خبر دادند و آنکه قرآن کلام پروردگار است چه آنکه کلام و گفتار بندگان سبب تعجب نمیشود و تعجب قرآن برای آنست که از حد عادت از حیث تالیف و فصاحت خارج است و از جهت لفظ و نظام با کلام مخلوق و کسی توانایی ندارد که آیه و سوره ای مانند قرآن بیاورد و متضمن داستان های گذشته و آینده است و جاری نموده آن را خدایتعالی بر دست کسیکه درس نخوانده و تحصیل دانش و آموزش ننموده و در میان مردم جزیره العرب که ابدا بهره ای از علم و دانش نداشتند نشا و نما کرده لذا بزرگ شمردند او را و تعجب کردند از بیان قرآن هنگامیکه شنیدند.
طبرسی از ابن عباس روایت کرده که پیغمبر اکرم(ص) در ابتدا امر جنبان را ندید تا قرآن را بر آنها قرائت کند آن حضرت با جمعی از اصحاب بسوی بازار عکاظ تشریف بردند و چون مانع شدند از بالا رفتن جنبان و شیاطین به آسمان بازگشتند بسوی قوم خود به آنها گفتند ممنوع شدیم از رفتن به آسمان و با تیر شهاب ما راندند گفتند به یکدیگر متفرق شویم در اقطار عالم تا ببینیم چه حادثه ای پیش آمده که در اثر آن ما را نمی گذارند به آسمان برویم آنها پراکنده شدند در روی زمین جمعی از ایشان آمدند بطرف تهامه تا رسیدند زیر درختی که در حوالی سوق عکاظ بود مشاهده کردند پیغمبر اکرم(ص) به اصحاب مشغول نماز صبح است و در نماز تلاوت قرآن مینماید گوش فرا دادند بقرآن و شنیدند آیاتی چند از قرآن را پس از آن رفتند و بقوم خود خبر دادند و گفتند مبعوث شدن محمد(ص) سبب شده که ما را نمی‌گذارند به آسمان بالا رویم و آنها نه نفر بودند از طایفه جنبان نصبین و شیصبان که بزرگترین طایفه جنبان هستند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره فجر آیه 27 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
در آن روز خطاب رسد به کسی که نفس او ساکن و دلش آرام است به وعده پروردگار و تصدیق نموده او را بازگردد بسوی خدای خود که راضی و خوشنودی از پروردگار و پروردگار نیز از تو راضی و خوشنود میباشد و در صف بندگان خاص من در آی و در بهشت من داخل شو.
حضرت باقر(ع) فرمود هر نفسی که مطمئن به ولایت امیرالمومنین(ع) بشود خوشنود گردد به پاداش و ثواب پروردگار و فرمود در حال احتضار فرشتگان او را صدا میکنند ای کسیکه مطمئن شدی یه ولایت علی امیرالمومنین(ع) باز گردد بسوی پروردگار خود و خوشنود شود و برای او هم و غمی نباشد مگر آنکه به آن حضرت ملحق شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره حدید آیه 20 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
ابن شهر آشوب از ابن عباس روایت کرده گفت پیغمبر اکرم(ص) فرمود: بدانید که زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه ایست کودکانه و لهو و عیاشی جوانان و آرایش زنانه و فخر و خودستایی با یکدیگر و حرص افزون مال و فرزندان و در مثل مانند بارانیست که بموقع ببارد و گیاهی در پی آن از زمین بروید و برزگران دنیا پرست را به شگفت آورد سپس بنگری که زرد و خشک شده و پوسیده گردد در عالم آخرت دنیا طلبان را عذاب سخت جهنم باشد.
امیرالمومنین(ع) در همین رابطه به عمار یاسر فرمود: ای عمار بر دنیا غم مخور که تمام لذات دنیا شش چیز است: مطعوم و مشروب و ملبوس و منکوح و مشموم و مرکوب/ اما شریفترین طعامها عسل است که فراورده زنبور میباشد و بهترین مشمومات مشک است که از خون آهو است و نفیس ترین مرکوب ها اسب است که مردان بی شماری را بر پشت خود به هلاکت می رساند و بهترین مشروب آب است که تمام حیوانات از آن می آشامند و نیکوترین ملبوسات ابریشم باشد و آن بافته گرمی است و منکوحات زنانند و آنها وسیله دفع شهوت هستند پس دنیا چه زیبایی دارد و چگونه میشود به آن دلبستگی و تفاخر نمود و فرمود: مصیبات دنیا بسیار است و مشاربش تیره و هیچ دوستی را به دوستی خود برخوردار نکند .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره الرحمن آیه 6 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
(والنجم و الشجر یسجدان و السما رفعها و وضع المیزان الا تطغو فی المیزان)
پروردگار در این آیه مقابل دو نعمت آسمانی خورشید و ماه و دو نعمت زمینی گیاه و درختان را ذکر کرده و آنها اصل و ماده ارزاق حیوانات میباشد و گیاه و درختان هم به سجده او سر بخاک اطاعت نهاده اند و آسمان را کاخی رفیع گردانید و میزان عدل و نظم را در عالم وضع فرمود و حکم کرد که ای بندگان هرگز در میزان عدل و احکام شرع من تعدی و نافرمانی نکنید.
محمدبن عباس از حضرت صادق(ع) روایت کرد فرمود نجم رسول خدا است و پروردگار در چند موضع از قرآن آن حضرت را نجم نامیده. یکجا فرمود: ”والنجم اذا هوی” در جای دیگر فرمود: و علامات و بالنجم هم یهتدون و شجر وجود مقدس امیرالمومنین است و ائمه طاهرین که بمقدار چشم بهم زدن خدا را معصیت نکردند و مراد از آسمان پیغمبر اکرم(ص) است که خداوند او را بلند و رفیع گردانید و میزان امیرالمومنین است که پروردگار او را منصوب نمود برای خلایق برای بعد از رسول اکرم(ص).
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره حمد آیه 1 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
علی بن ابراهیم بسند های خود از حضرت باقر(ع) و حضرت صادق(ع) و حضرت موسی بن جعفر(ع) و حضرت رضا(ع) روایت کرده در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم فرمودند ”باء” اشاره است به بها خدا و سین به سنا و میم به ملک و سلطنت پروردگار و الله ملجاء و پناه هر موجودیست و رحمن نعمت دهنده به تمام مخلوقات و رحیم نعمت عطا کردن به المومنین خاصه در عالم آخرت میباشد.
و نیز بسند خود از حضرت صادق(ع) روایت نموده فرمود: سزاوار است بسم الله بلند تلاوت بشود و همان آیه ای میباشد که اشاره فرمود به او در سوره بنی اسرائیل آیه 49 ”و اذا ذکرت فی القرآن وحده و لو علی ادبارهم نفورا ” ای پیغمبر زمانیکه که تلاوت قرآن نمایی خدا را به یگانگی یاد کن تا کافران پشت گردانیده و گریزان شوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره صافات آیه 7 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
وَ حِفْظاً مِنْ کُلِّ شَیْطانٍ مارِدٍ
و از شر شیطان سرکش و گمراه حفظ نموده ایم آسمان را چه شیاطین میخواهند ببالا روند تا کلام فرشتگان را بشنوند و وقتی به زمین آیند ادعا کنند ما علم غیب میدانیم لذا پروردگار آسمان را از شر شیاطین محفوظ داشت و هر وقت بخواهند بالا روند آنان را با شهاب ثاقب دفع میکند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره صافات آیه 6 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعالی: إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِبِ
ما آسمان نزدیک را به زیور ستارگان مزین ساخته ایم و تخصیص دادیم و ذکر آسمان را به دنیا از جهت مخصوص بودن آن به مشاهده, نه آسمان های دیگر .
علی بن ابراهیم ذیل آیه فوق از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: امیرالمومنین(ع) فرموده ستاره هایی که در آسمان مشاهده میکنید هر کدام شهری چون شهرهای شما در روی زمین است و هر یک به عمودی از نور مربوط است که طول آن عمود دویست و پنجاه سال راه است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 3
  • >
  • >>