از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «طائر»
از سیاق ما قبل آیه و ما بعد آن و مخصوصا از جمله: «مَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ ...» (إسراء/15) به خوبى برمى‏آید که مراد از کلمه «طائر» هر چیزى است که با آن بر میمنت و نحوست استدلال شود، و حسن عاقبت و یا سوء آن کشف و آشکار گردد، زیرا براى هر انسانى چیزى که مربوط به عاقبت امر بوده و بتوان به وسیله آن به کیفیت عاقبتش از خیر و شر پى برد وجود دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 72 و 73 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «الزام کردن طائر هر کسى در گردنش»
اینکه فرمود: «ما طائر هر کسى را در گردنش الزام کرده‏ایم» معنایش اینست که آن را لازم لا ینفک و جدایى ناپذیر او قرار داده‏ایم که به هیچ وجه از او جدا نگردد. و اگر فرمود «طائر او را در گردنش ...»، براى این بود که تنها عضوى که از آدمى جدا نمى‏شود و انسان از آن جدا نمى‏گردد گردن است. به خلاف اعضاى دیگر از قبیل دست و پا که زندگى انسان بدون داشتن آنها امکان دارد، ولى با قطع شدن گردن، کسى زنده نمى‏ماند، چون گردن است که سر را به سینه وصل مى‏کند، و گردن عضوى است که هر چه بر آن آویخته باشد چه زیور و چه غل اولین چیزى خواهد بود که در مواجهه به چشم بیننده مى‏خورد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 73 و 74 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  لاینفک بودن عمل انسان از او
مقصود از جمله «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» این خواهد بود که خواست خدا بر این مطلب استوار است که آن چیزى که سعادت و شقاوت را به دنبال خود براى آدمى خواهد آورد همواره در گردن او باشد، و این خداست که سرنوشت آدمى را چنین لازم لا ینفک او کرده است، و این سرنوشت همان عمل آدمى است، چون خداى تعالى مى‏فرماید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‏ وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرى‏ ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزاءَ الْأَوْفى‏» (نجم/39-41).
پس آن طائر و آینده‏اى که خداوند لازم لا ینفک آدمى کرده همان عمل اوست، و معناى الزام کردن آن اینست که خداوند چنین مقرر فرموده است که هر عملى قائم به عاملش بوده و خیر و شر آن، به خود او برگردد، نه آنکه او را رها کرده به غیر او گلاویز شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 74 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جبری نبودن سعادت و شقاوت انسان
آیه شریفه سعادت و شقاوت را اگر بطور لزوم و حتم براى انسان اثبات مى‏کند از راه اعمال نیک و بدش مى‏باشد که خود به اختیار خویش کسب کرده است نه اینکه بخواهد بگوید لزوم یکى از این دو جبرى است و عمل افراد هیچگونه اثرى در سعادت و شقاوت آنان ندارد، خلاصه اینکه معناى آیه شریفه آن طور نیست که بعضى از مفسرین (تفسیر ابو الفتوح رازى، ج 7، ص 215) خیال کرده‏اند که آیه شریفه سعادت و شقاوت هر کس را اثر قضاء حتمى و ازلى دانسته، چه اینکه عملى انجام دهد و یا ندهد، و چه اطاعت کند یا معصیت نماید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 74 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  کتاب انسان در قیامت، حقایق اعمال هر کس است که به او نمایانده مى‏شود
وضع این کتاب را که در جمله «وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً» گفته شده، جمله بعدى یعنى «اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى‏ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً» (إسراء/14) روشن مى‏کند، چون دلالت دارد بر اینکه:
اولا آن کتابى که روز قیامت براى انسان بیرون مى‏کشند کتاب خود او است، و هیچ ربطى به غیر او ندارد.
و ثانیا این کتاب حقایق تمامى اعمال آدمى را دارد، بدون اینکه کوچک‏ترین عمل او را از قلم انداخته باشد، هم چنان که در آیه دیگرى همین معنا را آورده و فرموده است: «وَ یَقُولُونَ یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصاها» (کهف/49).
و سوم اینکه: حقیقت اعمال را آمارگیرى نموده سعادت باشد یا شقاوت، نفع باشد یا ضرر جلوه‏گر مى‏سازد، جلوه‏اى که هیچ ابهامى نداشته و جاى هیچگونه عذرى باقى نمى‏گذارد، هم چنان که فرموده: «لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» (ق/22).

و از آیه «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ» (آل‌عمران/30) برمى‏آید که کتاب مزبور دربردارنده حقیقت اعمال و نتایج خیر و شر آنها است، نه اینکه مانند کتابهاى معمولى عبارت از خطوط و رسمها بوده باشد، پس آن کتاب عبارتست از همان اعمالى که خداوند آن را به انسان نشان مى‏دهد که دیگر جاى حاشا و تکذیب نماند، چون هیچ دلیلى محکمتر از مشاهده و دیدن نیست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 75 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نامه عمل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «طائر» و «کتاب» یک چیز است و آن اعمال آدمى است
مراد از «طائر» و «کتاب» که در آیه مورد بحث آمده، یک چیز است و آن عبارت از اعمال آدمى است، و اگر فرمود: «وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً» و نفرمود «و نخرجه» با اینکه یکى بودن آن دو، اقتضاء مى‏کرد که به صورت دوم تعبیر کند، به خاطر این نیست که «کتاب» غیر از «طائر» است، بلکه براى این بوده که کسى توهم نکند که عمل قبلا طائر بوده و کتاب نبوده و در قیامت کتاب شده و دیگر طائر نیست.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 75 و 76 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نامه عمل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  همراه بودن اعمال خیر و شر انسان با او تا روز حساب
1-ابى جعفر (علیه‌السلام) در ذیل آیه «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» مى‏فرمود: چه خیرش و چه شرش با او است، هر جا که باشد و به هیچ وجه نمى‏تواند از آن جدا شود، تا روزى که کتابش را که همان اعمال و کرده‏هاى او است به دستش بدهند.

2-امام باقر و امام صادق (علیهما‌السلام) فرمودند: مقصود از کتابى که در قیامت به گردن هر کسى است، همان مقدراتى است که برایش تقدیر کرده‏اند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏13، ص: 96 و 97 قالب : روایی موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.