از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ابلاغ رسالت و نبوت به موسی
این همان وحیى است که در آیه قبل موسى را مامور به شنیدن آن کرده بود، که تا یازده آیه دیگر ادامه دارد، و در آن نبوت و رسالتش با هم اعلام مى‏شود، نبوتش در این آیه و دو آیه بعد، و رسالتش از آیه «وَ ما تِلْکَ بِیَمِینِکَ یا مُوسى‏»، تا آیه «اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏» استفاده مى‏شود، علاوه بر این در آیه «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً وَ کانَ رَسُولًا نَبِیًّا» (مریم/51) صریحا فرموده که آن جناب، هم رسول بود و هم نبى. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 193 و 194 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جزئیات وحی الهی به حضرت موسی (علیه السّلام)
در سه آیه مذکور که نبوت آن جناب را اعلام مى‏کند دو رکن ایمان را که رکن اعتقاد و رکن عمل است با هم ذکر کرده، ولى از اصول اعتقاد که توحید و نبوت و معاد است تنها دو اصل را یعنى توحید و معاد را ذکر کرده، و از نبوت اسمى نبرده، و جهتش این بوده که روى سخن با شخص رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بوده، و اما رکن عمل را با اینکه تفصیل زیادى دارد در یک کلمه خلاصه کرده، و آن کلمه «فاعبدنى» است، و با آن اصول و فروع دین را در سه آیه تکمیل کرده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 194 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معرفی کردن خداوند، خودش را به حضرت موسی (علیه السّلام)
اینکه فرمود «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا» مسمى را با خود اسم معرفى کرد و فرمود «بدرستى که من الله‏ام» و نفرمود «اللَّه منم» براى اینکه مقتضاى حضور این است که با مشاهده ذات به وصف ذات آشنا گشت، نه به وسیله وصف به ذات آشنا گردید، هم چنان که برادران یوسف وقتى او را شناختند گفتند «به درستى که هر آینه تو یوسفى، یوسف هم گفت من یوسفم و این برادر من است» (که اگر مقام مقام حضور نبود جا داشت بگویند یوسف تویى).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 194 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت نماز در عبادت الله
اگر در جمله «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی»، از انواع و اقسام عبادت خصوص نماز را ذکر کرد، با اینکه قبلا در جمله «فاعبدنى» عبادت را به طور عموم ذکر کرده بود، و خلاصه اگر بعد از آن عام، خصوص این خاص را ذکر کرد، بدین جهت بود که هم اهمیت نماز را برساند، و هم بفهماند که نماز از هر عملى که خضوع عبودیت را ممثل کند، و ذکر خداى را به قالب در آورد، آن چنان که روح در کالبد قرار مى‏گیرد، بهتر است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏14، ص: 194- 196 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ذکر خدای متعال - مسعود مستعلي
أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری در معنای لِذِکْری چند احتمال وجود دارد:
1)تا در نماز به یاد من باشی چون نماز مشتمل بر ذکرهاست.
2)چون من نماز را در کتابهای قبل ذکر کرده ام به آن امر نموده ام.
3)نماز تنها به یاد من باشد وبه یاد غیر من نباشد.
4)نماز را در اوقات ذکر من که همان اوقات نماز است به پادار.
5)تا من تورا با مدح وثنا یاد کنم و برای تو زبانی راستگو قرار دهم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر جوامع قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : مسعود مستعلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت نماز در میان عبادت ها - سمانه عباس نژاد
علت اینکه در جمله {و اقم الصلاه لذکری} ؛ از میان انواع عبادات ، خصوص نماز را ذکر کرده - با اینکه قبلاً در عبارت فاعبدنی عبادت را به طور عموم ذکر کرده بود ، این است که ، هم اهمیت نماز را برساند و هم بفهماند که نماز از هر عملی که عبودیت را ممثل کند و ذکر خدا را به قالب درآورد - آن چنان که روح در کالبد قرار گیرد - بهتر است . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر همراه قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : سمانه عباس نژاد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.