از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  ایات محکم ومتشابه - مسعود ورزيده
: قرآن در یکجا همه ى آیات خود را محکم دانسته و فرموده : (کتاب اُحکمت آیاته )(3) و در جاى دیگر همه را متشابه دانسته و فرموده : (کتابا متشابها)(4) ولى در این آیه بعضى را محکم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است ، مساءله چیست ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : متشابه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : آیات متشابه: منظور از تشابه در آیه مورد بحث ، (بدلیل این که ، در مقابل محکم قرار گرفته ، و نیز به قرینه این که ، فرموده بیماردلان تنها آیات متشابه را گرفته ، جار و جنجال بپا مى کنند، و مى خواهند آنها را به دلخواه خود تاءویل نمایند ((مترجم ))) این است که آیات متشابه طورى است که مقصود از آن براى فهم شنونده روشن نیست ، و چنان نیست که شنونده به مجرد شنیدن آن ، مراد از آنرا درک کند، بلکه در این که منظور، فلان معنا است یا آن معناى دیگر تردید مى کند، و تردیدش بر طرف نمى شود تا آن که به آیات محکم رجوع نموده و به کمک آنها معناى آیات متشابه را مشخص ‍ کند، و در نتیجه همان آیات متشابه نیز محکم شود
کتاب اُحکمت آیاته: اینکه فرموده ((آیات این کتاب در آغاز محکم بود و سپس مفصل شد)) معنایش اینست که آیات کریمه قرآن با همه اختلافى که در مضامین و با همه تشتتى که در مقاصد آنها است به یک معناى بسیط (بدون جزء و بعض ) بر مى گردد، و همه غرض واحدى را دنبال مى کنند، غرضى را که در آن نه کثرت است و نه تشتت ، به نحوى که هر آیه از آیات آن در عین اینکه مطلب خود را بیان مى کند، در عین حال غرضى را در نظر دارد که چون روح در کالبد آن آیه و همه آیات دویده است ، و حقیقتى را افاده مى کند که همه آیات قرآن در مقام افاده آن حقیقت مى باشند.
پس ، این کتاب کریم با تشتت آیات و تفرق ابعاضش جز یک غرض را دنبال نمى کند، غرض واحدى که در هر موردى شکلى خاص به خود مى گیرد، در یک مورد اصلى دینى ، و در موردى دیگر حکمى اخلاقى ، و در جائى دیگر حکمى شرعى و یا سیاسى و یا قضائى و یا غیر آن است ، بطورى که هر قدر از ریشه به سوى شاخه و از شاخه به شاخهه اى باریک تر برده شود از آن معناى واحد محفوظ خارج نگشته و آن غرض ‍ اصلى گم نمى شود. پس آن ریشه ، اصلى است واحد که وقتى تجزیه و ترکیب مى شود به صورت یک یک آن اجزاء و تفاصیل عقاید و اخلاق و اعمال در مى آید، و آن عقاید و اخلاق و اعمال وقتى تحلیل مى شود به شکل آن ریشه اصلى و آن روح دویده در همه آنها در مى آید. و بنابراین ، توحید خداى تعالى اگر آنطور که لایق ساحت قدس و عزت و کبریایى او است در نظر گرفته شود، آن توحید در مقام اعتقاد مثلا به صورت اثبات اسماء و صفات حسناى الهى و اعتقاد داشتن به آنها در مى آید، و در مقام اخلاق ، آدمى را متخلق به اخلاق کریمه اى از قبیل رضا، تسلیم ، شجاعت ، عفت ، سخاء و... و مبراى از صفات رذیله مى سازد، و در مرحله عمل وادار به اعمال صالح و تقواى از محرمات الهى مى کند.
کتابا متشابها: یعنى کتابى است که هر قسمتش شبیه سایر قسمتها است ، و این تشابه غیر از تشابهى است که در مقابل محکم استعمال شده ؛ چون تشابه دومى صفت بعضى از آیات قرآن است و در آیه مورد بحث همه آیات را متشابه خوانده ، پس این تشابه غیر آن تشابه است ، آن تشابه به معناى واضح نبودن معناى آیه است ، و این تشابه به معناى آن است که سراسر قرآن آیاتش از این جهت که اختلافى با هم ندارند، و هیچ آیه اى با آیه دیگر ضدیت ندارد مشابه یکدیگر هستند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ایات محکم ومتشابه - مسعود ورزيده
چرا در قرآن آیات متشابه به کار رفته است ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : متشابه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : یکی از مهمترین اهداف، آزمایش مردم است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیات متشابه - مسعود ورزيده
سؤ ال : نمونه آیات متشابه کدام است ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : متشابه گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : مثلا ما از یک طرف در قرآن می خوانیم: «قل اللهم مالک الملک»؛ بگو ای پروردگاری که مالک همه ملکها و صاحب همه قدرتها تو هستی «تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء»؛ تو به هر کس که بخواهی ملک و قدرت بدهی می دهی، و از هر کسی که بخواهی بگیری و انتزاع بکنی می گیری و انتزاع می کنی. «تعز من تشاء وتذل من تشاء»؛ هر کس را که تو بخواهی به او عزت می دهی و هر کس را که تو بخواهی به ذلت می نشانی. (آل عمران/26)
این آیه، متشابه است یعنی آن را چند گونه می شود پیاده کرد. حالا اگر ما بودیم و همین یک آیه قرآن، امکان اینکه آن را به گونه ای که جبری مذهبان پیاده می کنند پیاده نماییم وجود داشت. می گوید ملک را به هر که بخواهی می دهی و از هر که بخواهی می گیری، عزت را به هر که بخواهی می دهی و از هر که بخواهی می گیری. جبری مذهب هم همین مطلب را می گوید، منتها از این مطلب نتیجه گیری می کند که هیچ چیزی شرط هیچ چیزی نیست. دیگری می گوید: نه، این (اصل) مخصوص همه اشیاء نیست، یک مواردی هم هست که به مشیت خدا مربوط نیست. یعنی می گوید (این اصل) یک عامی است تخصیص بردار؛ یعنی استثناپذیر. ما خیلی کلیات در قرآن داریم که استثنا می پذیرند.
از آیات زیر به غلط برداشت «جا و مکان» براى خداوند شده است:
1. ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ 1 سپس آهنگ آفرینش آسمان کرد و آن بخارى بود.
2. ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ 2 آن‏گاه بر عرش استیلا یافت.
3. الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى 3 خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است.
7. وجوهٌ یومئذٍ ناضرةٌ إلى ربّها ناظرة؛7 در آن روز صورت‏هایى شاد و مسرور است و به پروردگارش مى‏نگرد!
12. و جاء ربّک والملک صَفّاً صَفّاً؛12 و (فرمان) پروردگارت و فرشته‏ها صف درصف آیند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاویل - مسعود ورزيده
تاءویل قرآن به چه معناست ؟

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : تأویل قرآن گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : امنظور ز تاءویل در این آیات برگشت هر کارى به صورت و عنوان واقعى خویش است همانطور که زدن کودک به تادیب بر مى گردد، و زدن رگ و خون گرفتن به غرض معالجه بر مى گردد.
در آغاز داستان از یوسف (علیه السلام ) حکایت مى کند که به پدر بزر گوارش گفت : ((پدر جان در خواب یازده ستاره و خورشید و ماه را مى بینم که دارند برایم سجده مى کنند)) و در آخر داستان حکایت مى کند که : ((پدر و مادرش را بر تخت سلطنت جاى داد، پدر و مادر و برادران در برابرش سجده کردند، آنوقت به پدرش گفت : پدر جان این بود تاءویل آن خوابى که من قبلا دیده بودم ، پروردگارم آن رویا را صادق و محقق ساخت )).
که در این مورد سجده کردن والدین و برادران یوسف براى او تاءویل رویایش خوانده شده ، و این رجوع از قبیل رجوع مثال به ممثل است .
در تمامى موارد از داستان یوسف کلمه ((تاءویل )) در حوادثى استعمال شده که سرانجام رویا به آن حوادث منجر مى شود، و آنچه صاحب رویا در خواب مى بیند صورت و مثالى از آن حوادث است ، پس نسبتى که میان آن حوادث و میان رویاها هست همان نسبتى است که میان صورت و معنا است ، صورتى که ، معنا به آن صورت جلوه مى کند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.