● جایگاه انسان در خلقت
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 530 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● حاکم بودن خداوند بر انسان
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 530 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خلقت والای انسان
انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مىشود. {خلقنا الانسان فى احسن تقویم ثمّ رددناه اسفل سافلین}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 530 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سقوط انسان بدترین سقوط
انسان که برترین مخلوق است، سقوطش نیز از همه موجودات پستتر است. {احسن تقویم... اسفل سافلین}
(چنانکه در آیات دیگر نیز مىفرماید: «اولئک کالانعام بل هم اضلّ» (اعراف/179))
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 530 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● سیر انسان -
آتنا رمضاني
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : آتنا رمضانی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دسته بندی انسانها براساس احسن تقویم -
آتنا رمضاني
افراد انسان با این صلاحیت که خلقت آن در احسن تقویم است به دو دسته تقسیم می شوند:
1.کافر و طالح که از احسن تقویم خارج شده اند و خداوند درباره آنان می فرماید:
"ثم رردنه اسفل سافلین"
2.مؤمن و صالح که در فطرت اولی و تقویم احسن خود باقی مانده اند، چنانکه می فرماید:
"الا الذین امنوا و عملوا الصالحات فلهم اجر غیر ممنون"
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : علامه طباطبایی(ره) |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● احسن تقویم -
ليلا حسين زاده
تقویم به معنى در آوردن چیزى به صورت مناسب ، و نظام معتدل و کیفیت شایسته است ، و گستردگى مفهوم آن اشاره به این است که خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفرید ، هم از نظر جسمى ، و هم از نظر روحى و عقلى ، چرا که هر گونه استعدادى را در وجود او قرار داده ، و او را براى پیمودن قوس صعودى بسیار عظیمى آماده ساخته ، و با اینکه انسان جرم صغیرى است ، عالم کبیر را در او جا داده و آنقدر شایستگیها به او بخشیده که لایق خلعت و لقد کرمنا بنى آدم ما فرزندان آدم را کرامت و عظمت بخشیدیم ( سوره اسراء آیه 70 ) شده است همان انسانى که بعد از اتمام خلقتش مىفرماید : فتبارک الله احسن الخالقین پس بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است ! ولى همین انسان با تمام این امتیازات اگر از مسیر حق منحرف گردد چنان سقوط مىکند که به اسفل السافلین کشیده مىشود ، لذا در آیه بعد مىفرماید سپس ما او را بپائینترین مراحل باز گرداندیم ( ثم رددناه اسفل سافلین ) .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر المیزان |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : لیلا حسین زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● ساختار وجودی انسان -
الهام السادات شهرآئيني
ساختار وجودی انسان استوارترین وزیباترین ساختار و در اوج اعتدال است.(فی احسن تقویم)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : الهام سادات شهرآئینی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شاخصه خلقت انسان -
الهام السادات شهرآئيني
منبع : تفسیر همراه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : الهام سادات شهرآئینی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● منظور از آفرینش انسان در «احسن تقویمـ -
رقيه زماني اميرزکريا
«تقویم» به معنای در آوردن چیزی به صورت مناسب و نظام معتدل و کیفیت شایسته است، و مراد از «احسن تقویم بودن انسان» این است که خدا هر استعدادی را که انسان برای قوام و کمال خود به آن نیازمند بود، در او قرار داده است؛ مانند قوای روحی و حتی جسمانی.( تفسیر نمونه، ج 27)، ص 124(قدیم)، ص 165(جدید).
تعبیر «احسن تقویم» نشان می دهدکه استعدادهای کمالی انسان از سایر موجودات برتر و بهتر است، و با کمال این استعدادها می تواند به زندگی جاودانه نزد پروردگار دست یابد و به سعادت حقیقی برسد. انسان می تواند در این سیر به مقام خلیفة اللّهی دست یابد و جانشین خداوند در زمین گردد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : انسان برترین مخلوق است، اما در صورت سقوط، از همه موجودات پست تر می گردد. (أَحْسَنِ تَقْویمٍ... أَسْفَلَ سافِلینَ)
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : درسنامه مفاهیم و ترجمه قرآن کریم |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
گوینده : رقیه زمانی امیرزکریا |
1)
جمالی : سلام ادب
سوالی داشتم.
اگر این چنین است که شما گفتید، احسن تقویم نیستیم.چون میتوانستیم از نظر قوای جسمی بهتر باشیم.چرا چشم ما باید ضعیف باشد که تا یه مدت خاص نتوانیم کتاب بخوانیم و از عینک استفاده کنیم و دیگر چیز هایی که حیوانات در جسم از ما برترند.آیا با وجود این باز هم ما احسن تقویم هستیم و چرا؟
با تشکر
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.