لیست نکته های حسن اعظمي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره زخرف آیه 1 - شأن نزول آیه
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیارى از اهل مدینه تاجر بودند و در کار خود کم‏فروشى مى‏کردند، و بسیارى از معاملات آنها معاملات حرام بود، این آیات نازل شد و پیامبر ص آنها را براى اهل مدینه تلاوت فرمود سپس افزود خمس بخمس:" پنج چیز در برابر پنج چیز است"! عرض کردند اى رسول خدا: کدام پنج در مقابل کدام پنج است؟! فرمود:
هیچ قومى عهدشکنى نکردند مگر اینکه خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت.
و هیچ جمعیتى به غیر حکم الهى حکم نکردند مگر اینکه فقر در میان آنها زیاد شد.
و در میان هیچ ملتى فحشاء ظاهر نشد مگر اینکه مرگ و میر در میان آنها فراوان گشت! هیچ گروهى کم‏فروشى نکردند مگر اینکه زراعت آنها از بین رفت و قحطى آنها را فرو گرفت! و هیچ قومى زکات را منع نکردند مگر اینکه باران از آنها قطع شد"!
قالب : تفسیری گوینده : حسن اعظمی
منبع : تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی موضوع اصلی : کم فروشی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره آل عمران آیه 24 - روانشناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان در اعمال و افعال خود بر طبق احوال و ملکات نفسانیه‏اش حرکت میکند آنچه در نفسش رسوخ کرده کردارش نیز مطابق آن میباشد اگر چه از نظر علم و دانش خلاف آن را قبول کرده باشد و مسئله فریب وجدان یکى از مسائل مسلّم روانشناسى امروز است و مى‏بینیم اشخاصی که بچیزهاى مضر معتاد شده‏اند با اینکه خودشان زشتى اعمال خویش را بخوبى درک میکنند با اینحال در مقام عمل همان ملکات و صفات زشت نفسانى بآنان مجال اندیشه را نداده و خواه ناخواه آنها را بسوى آن اعمال زشت سوق میدهد.
قالب : تفسیری گوینده : حسن اعظمی
منبع : انوار العرفان فى تفسیر القرآن / ابوالفضل داورپناه موضوع اصلی : انسان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره قیامة آیه 14 - بصیرت
بسم الله الرحمن الرحیم
«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى‏ مَعاذِیرَهُ»
قیامت: 14- 15 بعضى‏ها گفته‏اند: تاء «بَصِیرَةٌ» براى مبالغه است و بعضى آنرا بمعنى دلیل گرفته و گفته‏است: بلکه انسان شاهد و حجّت نفس خودش است هر چند عذرهایش را هم القاء کند، بنظر میاید که با ملاحظه‏ى آیه‏ى قبل «یُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ یَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ» معناى اوّل بهتر باشد، زیرا در این آیه فرموده: روز قیامت انسان بآنچه عمل کرده خبر داده میشود، بعد در مقام اعراض میفرماید: بلکه انسان بر نفس خود یکپارچه بصیرت و بینائى است هر چند در مقام دفاع عذرهائى هم بیاورد .
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : قاموس قرآن موضوع اصلی : انسان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره بلد آیه 10 - انگیزه پرخاشگری
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ «آیا ما راه خیر و شرّ (حق و باطل) را به او ننمودیم؟» عوامل بسیارى مانند نحوه تربیت و شرایط رشد اجتماعى و فرهنگى و همچنین یادگیریها و تجارب شخصى انسان باعث مى‏شود که او، از دو راه خیر و نیکى و خوشرفتارى با مردم و یا شرّ و ظلم و تجاوز یکى را انتخاب کند. مثلا گاهى انسان مى‏آموزد که ناکامى را با رفتارى پرخاشگرانه نسبت به دیگران یا با انزوا و فرو رفتن در خود جبران کند و گاهى هم یاد مى‏گیرد که با اندیشه و تفکر درباره حل مشکلاتى که برایش پیش مى‏آید، در برابر ناکامیها بایستد و بکوشد راه حلهاى جدیدى که بیشتر به کار غلبه بر مشکلات مى‏آیند براى جبران ناکامیها پیدا کند.
توضیح : انگیزه پرخاشگرى در رفتار تجاوزگرانه انسان در برابر دیگران با هدف آزار دادن آنها، چه به صورت تجاوز فیزیکى و چه تجاوز لفظى، ظاهر مى‏شود.
قالب : اجتماعی گوینده : حسن اعظمی
منبع : قرآن و روان شناسی تألیف محمد عثمان نجاتی ترجمه عباس عرب موضوع اصلی : انسان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره الرحمن آیه 1 - رحمان
بسم الله الرحمن الرحیم
یکى از مختّصات «رحمن» آنست که در قرآن هر جا کلمه رحمن آمده است , میشود بجاى آن «اللّه» ذکر کرد و بالعکس بر خلاف نامهاى دیگر خدا .
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : قاموس قرآن , سید علی اکبر قرشی موضوع اصلی : صفات خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انشقاق آیه 2 - حق
بسم الله الرحمن الرحیم
ثابت. ضدّ باطل. راغب گوید: اصل حقّ بمعنى مطابقت و موافقت است. در قاموس ضدّ باطل، صدق، وجود ثابت و غیره گفته است. در مجمع ذیل آیه 7 از سوره انفال گوید: حقّ آنست که شى‏ء در موقع خود واقع شود.
سخن مجمع عبارت اخراى قول راغب است پس معناى حقّ مطابقت و وقوع شى‏ء در محل خویش است و آن در تمام مصادیق قابل تطبیق است.
إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ‏
آنگاه که آسمان بشکافد و از پروردگار خویش فرمان برد و ثابت و حتمى است که فرمان خواهد برد یعنى: «حقّت السماء للطاعة عن امر ربّها» همچنین است آیه پنجم همان سوره.
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : قاموس قرآن سید علی اکبر قرشی موضوع اصلی : آیه- آیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انشقاق آیه 1 - انشقاق
بسم الله الرحمن الرحیم
الشّقّ: شکافتگى که در چیزى واقع مى‏شود.
شققته بنصفین: دو نیمش کردم.
آیه: (ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا- 26/ عبس) (اشاره به شکافته شدن زمین سخت و سربرآوردن گیاه نرم از روزنه‏هاى دقیق زمین است).
و آیه: (یَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ- 44/ ق) (در باره بیرون آمدن انسانها از دل زمین و شکافته شدن زمین در آستانه قیامت است، که در اصل- تتشقّق- بوده).
و آیات: (وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ- 16/ حاقّه) (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ- 1/ انشقاق) (وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ- 1/ قمر) گفته‏اند اشاره به انشقاق قمر در زمان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است و نیز گفته شده، شکافتگى و دو نیمه شدن ماه، آثارى است که در آستانه قیامت در ماه رخ مى‏دهد و گفته شده معنایش- وضح الأمر: است یعنى امر آشکار شد.
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : ترجمه مفردات الفاظ قرآن از سید غلامرضا خسروی حسینی موضوع اصلی : آیه- آیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره اعلی آیه 9 - ذکر
بسم الله الرحمن الرحیم
ذکر( اذْکُرْ) : یادآورى است. گاهى چیزى به یاد مى‏آید و مراد از آن حالتى است در نفس که بوسیله آن انسان ‏چیزى را که معرفت و شناخت آن را قبلا حاصل کرده است حفظ مى‏کند. باز اندیشى ذکر و یادآورى مانند حفظ ‏کردن است جز اینکه واژه حفظ به اعتبار بدست آوردن و دریافتن چیزى گفته مى‏شود ولى ذکر به اعتبار حضور در ‏ذهن و بخاطر آوردن آن است، گاهى نیز ذکر را براى حضور در دل و سخن هر دو بکار مى‏برند از این جهت گفته ‏مى‏شود که ذکر دو گونه است: یکى قلبى و دیگرى زبانى .
هر یک از این یادآوریها هم دو نوع است:
اوّل- یاد و ذکرى که بعد از فراموشى است.
دوّم- ذکرى که پس از فراموشى نیست بلکه براى ادامه حفظ کردن و بخاطر سپردن است.
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : ترجمه مفردات الفاظ قرآن , سید غلامرضا خسروی حسینی موضوع اصلی : عمل انسان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره نحل آیه 108 - مهر بر دل ها
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن این حالت جمود فکری را به عنوان « مهر زدن بر دل‌ها» یا « قرار گرفتن دل‌ها در پوششی» و یا « قفل نهادن ‏بر آن‌ها » توصیف کرده است .
‏اینان به خاطر اختیار زندگی دنیا و هدف قرار دادن آن و نومیدی از اهتدا , به سوی زندگی آخرت یکباره دل از آن ‏زندگی شستند , و در نتیجه حس و شعور و عقلشان اسیر در چهارچوب مادیات شد.
و یا در جای دیگر , آیه 24 سوره محمد , این مساله ذکر شده است :
‏«أَ فَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»‏
آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند؟ یا بر دل‌هایشان قفل نهاده شده است
قالب : اعتقادی گوینده : حسن اعظمی
منبع : ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی و قرآن و روانشناسی نوشته محمد عثمان نجاتی و ترجمه عباس عرب موضوع اصلی : خرد- عقل
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره طارق آیه 1 - ماده « طرق»
بسم الله الرحمن الرحیم
ماده" طرق" در اصل به معناى زدن به شدت است، به طورى که صدایش به گوشها برسد. و" مطرقه- چکش" را هم به همین جهت مطرقه مى‏گویند، و نیز اگر راه را طریق گفته‏اند باز به این مناسبت است که رونده با پا بدان مى‏کوبد و صداى پایش به گوشها مى‏رسد. ولى به تدریج در پیمودن طریق استعمال شده و در آن شایع گشت، و سپس اختصاص یافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و این نیز بدان مناسبت بود که غالبا شخصى که شبانه از راه مى‏رسد همه درها را بسته مى‏بیند، و ناگزیر در را مى‏کوبد، و سپس استعمالش در هر چیزى که شب ظاهر شود شایع گشت، مانند ستارگان که در شب پیدا مى‏شوند، و در آیه همین معنا منظور است.
قالب : لغوی گوینده : حسن اعظمی
منبع : ترجمه تفسیر المیزان , سید محمد باقر موسوی همدانی موضوع اصلی : سوره طارق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 3
  • >
  • >>