لیست سوال های samane p
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره نساء آیه 155 - خواست خدا یا اختیار انسان؟
این گروهی که در آیه مورد نظر گفته شده اند به دلیل نافرمانی شان از سر اختیار بی ایمان ماندند یا اینکه خدا به جبر امکان هدایت و کسب ایمان را از آن ها سلب نموده؟
قالب : تفسیری گوینده : samane p
منبع : 1 موضوع اصلی : اذن الهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : ابتدا با اختیار خودشان ایمان نیاوردند و به جزای این کار خداوند بر دل هایشان مهر زده و دیگر هر چه هدایت بر آنها عرضه شود نمی فهمند و نمی پذیرند.
  سوره نساء آیه 31 - 12
اگر گناه کبیره داشته باشیم ولی آن راترک کنیم و توبه کنیم این آیه شامل حالمان می شودیا نه؟آیا گناه کبیره بخشیده می شود؟
قالب : تفسیری گوینده : samane p
منبع : 12 موضوع اصلی : آیه- آیات
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : بله. گناه کبیره نیز با توبه و جبران حقوق مردم و خدا پاک می‌شود.
  سوره نساء آیه 23 - 11
ازدواج همزمان بادو خواهر حرام است.چرا برخی پیامبران اینگونه بودند؟علت حرام بودن آن چیست؟چرا قبلا حرام نبود؟
قالب : احکام گوینده : samane p
منبع : 11 موضوع اصلی : احکام
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : زیرا در زمان انبیای قبلی این حکم نبوده است. دلیلش هم مقتضیات زمان و سیر تکاملی دین الهی بوده است.
  سوره نساء آیه 25 - 10
چرا مجازات کنیز نصف مجازات سایر زنان است؟
قالب : احکام گوینده : samane p
منبع : 10 موضوع اصلی : احکام
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عالمی (داور) : باسلام
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر استاد شهید مطهری را در این باب حتما مطالعه کنید به نظرم کمک خوبی در این زمینه و نظام ارث و خانواده خواهد بود
  سوره نساء آیه 24 - 9
مگر زنان هم مانند دارایی و اموال هستند که پس از به غنیمت برده شدن در جنک! یا خریدن ! می توانند آنها را به همسری برگزینند؟
قالب : تفسیری گوینده : samane p
منبع : 9 موضوع اصلی : کلمه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عالمی (داور) : باسلام
کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر استاد شهید مطهری را در این باب حتما مطالعه کنید به نظرم کمک خوبی در این زمینه و نظام ارث و خانواده خواهد بود
زن محارب غیر مسمان که در جنگ اسیر شده اخترام ندارد
اما زن مسلمان مومن در اوج احترام است
ملاک ایمان و اسلام است نه جنسیت
2) : سلام
مصدایق این (ملکت ایمانکم) توی کشور ما و زمان حاضر چه کسانی هستن؟
3) : سلام آقای داور
ببخشید که اینقدر صریحانه حرف می زنم
هرچند قضاوت کار درستی نیست
اما از حرف های شما برداشت می شود
معنی رحمانیت و انسانیت را از اسلام جدا کرده اید
اسلام حصار نیست
قلمرو نیست
اینکه زن اسیر احترام ندارد
با مضامین اخلاقی اسلام متضاد است
آیا ملاک اسلام و ایمان جز اخلاق است؟
خوب است که خودتان هم باری دیگر کتاب استاد را بخوانید
البته با بصیرت بیشتر
در این آیه هدف(آنچه از تفاسیر به جمع با عقل) برداشت می شود جلوگیری از بی سرپرست رها کردن زنان اسیر می باشد
این خود گواه بر احترام به کرامت انسانی است
ضمنا در باره این زنان هم حکم عده و رضایت قلبی لحاظ شده
و این آیه جواز است نه اجبار
البته می توان از کلمه ملکت ایمانکم این برداشت را هم کرد که منظور" مگر زنانی که با آنها ازدواج کردید" می باشد.
این نکته را هم باید گفت قرآن همانطور که درآیات آمده است جز به زبان قوم آن زمان سخن نمی گوید
یعنی بیانی که قابل درک آنها باشد را به کار می برد.
پس صرفا ملکت به معنای مالکیت نیست
خواهشا تدبر کنید....
با عرض پوزش بابت تند مزاجی
ملتمس تفکر و خواهشمند دعا
  سوره نساء آیه 18 - 8
کافر به چه کسی گفته می شود؟
قالب : تفسیری گوینده : samane p
منبع : 8 موضوع اصلی : کافر و کافران
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : اصل معنای کفر به معنای کفران نشناختن نعمت از منعم و شاد نبودن به آن و صرف نکردن آن در مصرفی که منعم به آن راضی است.
کافر به کسی که منکر وجود خدا باشد گفته می شود.
البته به یهود نصاری هم کفار اهل کتاب گفته می شود که به معنای کسانی است که حق پیامبری پیامبر اسلام را پوشانده اند و کتمان کرده اند.
برخی نه معنا برای کافر در قرآن آورده اند:

1 - انکار اصول دین

2 - انکار توحید و یگانگى خدا
3 - انکار رسالت حضرت محمد(ص)
4 - انکار طاغوت
5 - کفران نعمت
6 - ترک فرایض و وظایف دینى
7- ارتکاب معصیت
8 - بیزارى و برائت
9 - کشاورزى
2) ورزیده :
کُفْر از نظر لغوی عبارت است از سَتْر و پنهان کردن. [1] به کسانی که حقیقت را می‌فهمند و آن را پنهان می‌کنند کافر گفته می‌شود.[2] کفر گاهی به معنی نداشتن ایمان به کار می‌رود، خواه در اثر شک و جهل باشد و یا در اثر انکار عمدی و عنادآمیز. و گاهی به قسم اخیر یعنی، انکار و عناد، اختصاص می‌یابد.[3] حداقل کفر عبارت است از انکار یا شک در توحید، یا نبوت، یا معاد، یا انکار چیزی که بداند از طرف خدا بر پیامبران نازل شده است. و بدترین مراتب کفر، انکار عنادآمیز همه این حقایق با علم به صحت آنها و تصمیم بر مبارزه با آنها است.[4]
در روایتی امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: شک در وجود خدا و نبوت، وقتی موجب کفر می‌شود که به انکار منتهی شود.[5] و قرآن می‌فرماید: آیات خدا را انکار نمودند در حالی که در دل به آن یقین داشتند.[6] شرک به معنی انکار توحید و یکی از مصادیق کفر است.[7] توحید و یگانگی خدا در مقابل شریک و مثل و ضد، برای خدا است. خداوند نامحدود و مطلق محال است که تعدد و کثرت داشته باشد. همانگونه که توحید درجات و مراتب دارد، شرک نیز آن مراتب را دارد.
مراتب شرک:
1. مراتب شرک ذاتی یعنی اعتقاد به خدایان متعدد.
2. شرک در خالقیت و فاعلیت یعنی خلقت و تدبیر جهان به دست چند خدا سپرده شده است.
3. شرک در عبادت و اطاعت به معنی پرستش و اطاعت غیر خدا.
4. شرک صفاتی به معنی این‌که، صفات خدا را غیر ذات او، و آنها را غیر یکدیگر دانستن. شرک در پرستش به نوبة خود مراتبی دارد که اسلام در برنامة توحید عملی با آنها سخت مبارزه کرده است،[8] پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: کمترین شرک آن است که انسان کمی از ظلم را دوست بدارد و اندکی از عدل را دشمن بدارد.[9]
برخی از اقسام شرک مانند شرک در صفات و ریاکاری در اعمال عبادی موجب خروج از اسلام نمی‌شود، اگرچه اعمال را بی‌ارزش می‌نماید. اسلام، هرگونه هواپرستی، جاه‌پرستی، مقام‌پرستی، پول‌پرستی و شخص‌پرستی را شرک می‌داند و با آن مبارزه می‌کند. در صدر اسلام در محیط عربستان، مهمترین مبارزه، نبرد با شرک در عبادت و اطاعت بوده است. اعراب توحید ذاتی و خالقیت را قبول نداشتند، ‌بتها را به عنوان شفیع پرستش می‌کردند و سنت آباء و اجدادی خود را اطاعت می‌نمودند و لذا آیات قرآن در نهی از منکر بیشتر به این معنی شرک ناظر است.[10]
مؤمن کم‌عقل
ایمان حالتی است درونی که از دانش وگرایش مایه می‌گیرد و لازمه‌اش این است که، شخص با ایمان، تصمیم بر عمل داشته باشد. التبه، ایمان مراتبی دارد، ممکن است هیجانات شهوی یا غضبی، شخصی ضعیف الایمان را به گناه بکشاند. هر قدر ایمان قوی‌تر و کامل‌تر باشد، تأثیر بیشتری در انجام اعمال شایسته خواهد داشت، اعمال ناشایست موجب ضعف ایمان و تاریک شدن قلب می‌گردد. اگر انسان، با ایمان از دنیا برود و مرتکب گناهانی نشود که سلب توفیق و سوء عاقبت و سرانجام شک و تردید و انکار در پی دارد، به عذاب ابدی گرفتار نخواهد شد. گناهان کوچکش به واسطة اجتناب از کبائر بخشوده می‌شود[11] و گناهان بزرگش به وسیله توبه کامل و مقبول آمرزیده خواهد شد و تحمل گرفتاری‌ها و مصائب دنیا بار گناهانش را سبک می‌کند و سختی‌های برزخ و مواقف آغازین رستاخیز، ناخالصی‌ها را می‌زداید. و اگر باز هم از آلودگی گناهان پاک نشد به وسیله شفاعت که بخشی از رحمت الهی است، از دوزخ نجات خواهد یافت. البتّه این شفاعت در صورتی است که ایمان خود را حفظ کرده باشد و اعمالی بر اساس ایمانش انجام داده باشد و در نتیجه مستحق نجات از عذاب باشد.[12]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. آموزش عقاید، از استاد مصباح، ج، سوم، 3 درس آخر کتاب، چاپ سوم سازمان تبلیغات، 1373. 2. جهان‌بینی توحیدی، از شهید مطهری، بسیار جامع و خوب در این موضوع بحث کرده است، انتشارات صدرا، چاپ دوم، 1357.[1] . مفردات راغب، ماده کَفَرَ، ص 433.
[2] . ری‌شهری‌ها، مقدمه‌ای بر شناخت خدا، از انتشارات یاسر، چاپ دوم، 1362، ‌ج 1، ص 88.
[3] . مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، چاپ سازمان تبلیغات، چاپ سوم، 1373، ج 3، ص 128.
[4] . همان، ص 129.
[5] . اصول کافی، با ترجمه و شرح حاج سیدجواد مصطفوی، انتشارات مسجد چهارده معصوم ـ علیهم‌السّلام ـ ، ج 2، ص 463.
[6] . مصباح یزدی، محمد تقی، ‌آموزش عقاید، چاپ سوم، سازمان تبلیغات، 1373، ج 3، ص 129.
[7] . مطهری، مرتضی، جهان بینی توحیدی، انتشارات صدرا، چاپ دوم، 1357، ص 36 ـ 89.
[8] . همان به نقل از: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 3، ص 164، به نقل از کتاب (الدُرُّ المنثور).
[9] . بهشتی، خدا از دیدگاه قرآن، انتشارات بعثت، چاپ اول، 1352، ص 2.
[10] . مصباح، آموزش عقاید، چاپ سوم، سازمان تبلیغات، 1373، ج 3، ص 137.
[11] . نساء/ 31.
[12] . مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، چاپ سوم، سازمان تبلیغات، 1373، ج 3، ص 166.
  سوره نساء آیه 16 - 7
شرایط پذیرش توبه از سوی فرد زناکار چیست؟آیا چنین فرصتی در قوانین به این افراد داده شده؟
قالب : احکام گوینده : samane p
منبع : 7 موضوع اصلی : احکام
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : اگر زناکار از عمل خود نادم باشد و تصمیم جدی بر ترک آن و بگیرد و استغفار کند امید است که خداوند او را ببخشد.
البته اگر به گونه ای زنا کرده که حد بر او لازم شده باشد، حد یا سنگسار اجرا می شود و توبه او ربطی به عقوبت این دنیایی ندارد.
  سوره نساء آیه 15 - 6
در حال حاضر در قوانین کشور ما (ایران)مجازات شخص زناکار چیست؟آیا مطابق با دستور قرآن است؟
قالب : احکام گوینده : samane p
منبع : 6 موضوع اصلی : احکام
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : حد زنا در اسلام، صد ضربه شلاق است. چنان‌چه زنا، از زنان و مردان همسردار سرزند، زنای محصن نامیده می‌شود و حد آن مجازات سنگسار است. در قرآن، به مجازات سنگسار اشاره‌ای نشده‌است؛ اما در احادیث به تواتر ذکر شده‌است. کیفر تنها در صورتی اعمال می‌شود که زنا با اقرار زناکننده یا با شهادت چهار شاهد مرد یا سه مرد و دو زن، اثبات شود.
قوانین ما در این مورد مطابق شرع است.
  سوره نساء آیه 12 - 5
منظور از اینکه در وصیت برای ورثه ضرری نباشد چیست؟معیار تشخیص آن چیست؟
قالب : اخلاقی گوینده : samane p
منبع : 5 موضوع اصلی : ارث
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عالمی (داور) : باسلام
گاهی اشخاص در اثر جو گرفتگی تمام یا بخش عظیمی از املاک خود را بدون اجازه شرع مقدس وصیت میکنند و صلاح خانواده و همسر و فرزندان خود را در نظر نمیگیرند
اسلام همه حالات در در نظر میگیرد و احکام را نازل میگرداند
  سوره نساء آیه 12 - 4
چرا برای همسر کمترین مقدار سهم الارث در نظر گرفته شده؟
قالب : احکام گوینده : samane p
منبع : 4 موضوع اصلی : ارث
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) عالمی (داور) : باسلام
قوانین اسلام را کامل ببینید نه تکه تکه و پاره پاره
نگاه صحیح جواب را تقدیم شما میکند
اسلام ازدواج را مقدمه تولد فرزند میداند
اکثر موارد ازدواح هم به تولد نوزاد منجر میشود
نفقه زن در تمام دوران زندگی بر عهده شوهر است و هدایای مادی و معنوی غیر از نفقه به آن افزوده میشود
بعد از مرگ شوهر نیز اسلام فرزندان را به این امر واداشته تا از مادر خود مراقبت نمایند
در حقیقت عاطفه مادری تضمین زندگی سالم و باعزت مادر است
علاوه بر این که زن بعد از مرگ شوهر میتواند دوباره ازدواج کند و تحت سرپرستی مرد دیگر قرار بگیرد
البته عمل نگردن به مجموعه معارف اسلامی در جامعه ما بحثی کاملا مستقل است که نقضی بر حقانیت اسلام و قرآن نیست

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 2
  • >
  • >>