[ همه سوال ها ]
سوال های غلامرضا تاجري (7 مورد)
● سوره توبة آیه 67 - معنی معروف ومنکر چیست
منکر یعنی چه ؟
معروف یعنی چه ؟
جواب :
دوعبارت : امر به معروفو نهی از منکر یعنی دستور به "شناخته شده"و بازداری از "ناشناخته".
"انکره". یعنی نمیشناسمش، نه این که با او مخالفم.
منکر یعنی ناشناخته.
در نزد شرع و عقل یعنی چیزی را که عقل یا شرع میشناسد، تأییدش میکند، معروف است و چیزی را که عقل و شرع قبولش ندارد و نمیشناسد میشود منکر.
توضیح : منکر یعنی آن چیزی که مخالف شرع است و مخالف عقل است. این که شنیدید امر به معروف، نهی از منکر، معروف یعنی "شناخته شده". منکر یعنی "ناشناخته". عرب وقتی میخواهد بگوید من فلانی را نمیشناسم میگوید "انکره". یعنی نمیشناسمش، نه این که با او مخالفم. منکر یعنی ناشناخته. معروف، اسمش در فارسی هم معروف است میگوییم این معروف است، یعنی شناخته شده است، منتها در کجا شناخته شده و ناشناخته؟ در نزد شرع و عقل یعنی چیزی را که عقل یا شرع میشناسد، تأییدش میکند، این میشود معروف. چیزی را که عقل و شرع قبولش ندارد و نمیشناسد میشود منکر.
میگوید اینها به منکر فقط فرمان میدهند، یعنی آن چیزی که شرع نمیپذیرد، عقل نمیپذیرد. یعنی برخلاف مسیر پیامبر اسلام و رهبری اسلام است، برخلاف آن امر میکنند. به همین جهت است که اینها منافق هستند. «و ینهون عن المعروف» از آن چه که خدا و پیامبر و عقل به عنوان معروف این را میشناسند یعنی درست است و تأیید میکنند از آن، نهی میکنند. «و یقبضون ایدیهم» دستشان را میبندند. «نسوالله فنسیهم» اینها خدا را فراموش کردند خدا هم فراموششان میکند. «ان المنافقین هم الفاسقون» فاسق یعنی کسی که از راه حق خارج شده است. میخواهید بدانید چه کسی است؟ منافقین همان کسانی هستند که از مسیر حق خارج شدهاند.
● سوره توبة آیه 101 - چه کسی منافق است ؟ وچگونه در اجتماع شناسائی می شوند :
منافق کسی است که در ظاهر مسلمان ولی در با طن کافر باشد .البته به افراد دورو که دل وزبانشان هم یکی نباشد منافق می گویند ولی بهترین راه شناسائی منا فق در جامعه این است که ببینیم :چه کسانی هستند که بین زن وشوهر ، بین افرادخانواده ، بین ملت ودولت ، بین خود ومردم ، بین مردم وخدا ،بین خود وخدا ورسول نفاق می اندازند ؛ آنها منافق اند .
رسول گرامی اسلام فرموند : سه خصلت از علامتهای منافق است:
اول: هنگامی که خبری را می گوید دروغ می گوید.
دوم: آنگاه که به او اطمینان شود خیانت می کند.:
سوم: وقتی وعده ای می دهد تخلف می کند در آیات قران وروایات اهلبیت نشانه هایی برای این دشمن خطر ناک بیان شده که دریک جمع بندی به دونوع نفاق می رسیم
● سوره توبة آیه 62 - چگونه می توان رضایت خداوند را کسب نمود
روایات مرتبط با خشنودی ورضای خداوند
سؤال : چگونه می توان رضایت خداوند ورسول او را کسب نمود
جواب :
اعم اعمالی که بواسطه آنها می توان رضای خداوند را جلب کرد عبارتند از:
1 – اینکه انسان قبل از انجام هر کاری نیّت خودرابرای رضای پروردگار خویش قرار می دهد.
2 - در هر کاری ابتدا می اندیشد؛ آیا خالق یکتا راضی به انجام آن کار هست یا نه ؟ سپس انجام می دهد.
3 - اگر احساس کند که معبودش راضی نمی باشد, آن کار را انجام ندهد.
4 - درانجام واجبات و ترک محرمات کوتاهی نکند و مداومت ومراقبت واستقامت کامل در انجام آنها داشته باشد.
حضرت سجاد (ع)میفرمایند :هر کس به آنچه که خدا بر او واجب کرده عمل نماید, او از بهترین مردم می باشد. بنابراین با انجام هر چه دقیق تر واجبات و ترک محرمات باید رضایت بیشتر را تحصیل کرد.
5 - انجام مستحبات و ترک مکروهات باعث رضایت خدا ورسول می شود .
روایت شده که موسی(ع) بخداوندگفت: پروردگارا مرا از نشانه خشنودی خود از بنده ات خبر ده خدای تعالی به او وحی فرمود: هر گاه دیدی که من بنده ام را برای طاعت خود آماده و از معصیتم روی گردان کرده ام بدان که این نشانه خشنودی من از اوست .
هشت روایت از حضرت علی(ع) در مورد راهکار رضای خدا، ایشان فرموده اند:
1 - خداوند متعال خشنودی خود را در طاعتش نهفته است، پس هیچ طاعتی را کوچک نشمارید زیرا بسا که آن طاعت با خشنودی خدا همراه باشد و تو بی خبر باشی
2 - برای کسب رضایت الهی هر کار خیر و پسندیده را انجام دهید و لو کوچک باشد زیرا احتمال دارد رضایت الهی با او کسب شود.
3 - استغفار زیاد موجب رضایت خداوند می شود
4 - فروتنی سبب رضایت خداوند می شود
5- صدقه دادن زیاد باعث رضایت خداوند می شود
6 - انجام هر عمل خیر سبب رضایت خداوند می شود
7 - انجام هر عمل مخالفت با هوا و هوسها سبب رضایت خداوند می شود
8 – راضی بودن به قضای الهی سبب رضایت خداوند می شود
خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: خشنودی من در خرسندی تو به قضای من است.
با توجه به فرمایش حضرت علی (ع) وخداوند به حضرت موسی(ع) راضی و تسلیم بودن در برابر قضای الهی ولو بر خلاف میل انسان باشد یکی از مهم ترین خشنودی خدا را در پی دارد.