علی یحیایی
[ همه پیام ها ] پیام های علي يحيايي (1 مورد)
  سوره مسد آیه 5 - ابولهب
رسول عقل و ایمان در جدال با ابولهبِ نفس و همسر همراهش است. از سرگذشت ابولهب عبرت بگیریم. ابولهب درون خود را تهدید کنیم ، بر او نهیب زنیم که اگر به همین منوال ادامه دهد اولا به اهدافش نخواهد رسید ثانیا نابود خواهد شد و سرای او جهنم است . همراه و پشتیبان او نیز وضعیت بهتر از او نخواهد داشت.
ذکر موسی بهر روپوش است لیک نور موسی نقد توست ای مرد نیک
موسی و فرعون در هستی توست باید این دو خصم را در خویش جست.
[ همه نکته ها ] نکته های علي يحيايي (7 مورد)
  سوره نساء آیه 42 - شهادت با دهان مهر شده
شهادت با دهان مهر شده(65یس) دو احتمال دارد
1- مواقف و مراحل قیامت مختلف اند که در بعضی از انها دهان باز است و مشکلی برای شهادت دادن نیست و در برخی مواقف دهان مهر شده است
2- زبان را از دهان بیرون می اورند و سپس دهان مهر می شودو زبان بیرون آمده شهادت می دهد.
  سوره نساء آیه 42 - مراد از معصیت رسول
1- مخالفت با احکامی که از طرف خدا بیان می کند(کفر عملی)(نماز ، روزه و ...)
2-مخالفت با دستور پیامبر(مانند نفّذوا جیش الاسامه )
  سوره مسد آیه 2 - ثروت خوب و بد
اگر توجه به ثروت به عنوان یک چیزی باشد که پاره از نیازهای او را رفع می کند و بیشتر از این نباشد به انسان زیان نمی رساند ولی اگر خیال کنیم همه مشکلات با ثروت حل می شود و آدم وقتی پول ار باشد غم ندارد و هیچ آفتی به او نمی رسد آن وقت ثروت مایه بدبختی انسان می شود. (استاد مطهری)
ثروت براى فرد مسلمان نیک است، در صورتى که:
الف) ثروت وسیله باشد نه هدف؛
ب) ثروتمند امیر بر مال باشد نه اسیر آن؛
ج) ثروت از راه قانونى و حلال به دست آید، نه از راه حرام و غیر قانونى؛
د) ثروت در راه حلال مصرف شود نه در کژ راهه‏ها.
[ همه سوال ها ] سوال های علي يحيايي (2 مورد)
  سوره مسد آیه 1 - آیه اول
چرا آیه نفرمود: « قل تبت یدا ابى لهب» ؟
  سوره مسد آیه 4 - آیه چهارم
چرا خود ام جمیل هیزم را حمل می کرد او که زن ثروتمندی بود چرا مثل ابولهب که به بچه ها پول می داد تا بر رسول رحمت سنگ بزنند به بقیه پول نمی داد تا این کار مشقت بار را انجام بدهند؟ آیا از خسّت او بود؟ یا اصلا این قضیه صحت تاریخی ندارد و از متن سوره این برداشت را نموده اند.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های علي يحيايي (2 مورد)
  سوره نساء آیه 41 - تفسیر تسنیم جلد 18 صفحه 703
شهادت مومنان صالح
طبق ظاهر آیه78 حج و 143 بقره و 105 توبه، مومنان صالح می توانند شاهد اعمال باشند اما روایات تنها ائمه اطهار را شهدا دانسته اند. چرا که شاهد باید از نیت و اخلاق و عقاید مردم نیز با خبر باشد و اگر ائمه اطهار مصداق کامل آیه باشند ، پیروان معصومان و تالی تلو آنان را این آیات در بر می گیرد و تعیین آن بر عهده روایات معتبر است.
  سوره نساء آیه 42 - تفسیر تسنیم جلد 18 صفحه 712
تناسب آیه 42
یا حال کافر است در حالیکه هنگام گواهی شاهدان اعمال بر ضدآنها آرزو می کند یکسان شوند ، و یا جواب برای «فکیف» در آیه پیشین
[ همه لغت ها ] لغت های علي يحيايي (3 مورد)
  سوره نساء آیه 42 - تفسیر تسنیم
حدیث : حدیثاً: سخنی است که از طریق گوش یا وحی ، در بیداری یا خواب به انسان می رسد.
 توضيح : (مفردات راغب)
  سوره مسد آیه 3 - تدبر در قرآن کریم صبوحی
سیصلی : این واژه از ماده ی «صلی» به معنای نزدیک کردن و عرضه ی چیزبر آتش است تا جایی که بسوزد و یا بریان شود.
  سوره مسد آیه 5 - آشنایی با قرآن جلد 14
جید : گردن
 توضيح : ظاهرا از ماده جیّد به معنای نیک و زیباست و کلمه جید را جایی به کار می برند که گردن از آن جهت که موضوع زیبایی است ذکر شود.