شکوه شکرى کریملو
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم نور قلوبنا بالقرآن اللهم عجل لولیک الفرج
[ همه نکته ها ] نکته های شکوه شکرى کريملو (1 مورد)
  سوره انفال آیه 46 - آثار اتحاد از دیدگاه قرآن
از دیگر آثاری که قرآن برای اتحاد برمی شمارد، استواری و حفظ هیمنه و استحکام جامعه است. هنگامی که جامعه از اختلاف دست بردارد و تنازع را به کناری نهد، دل ها به هم نزدیک و صفوف آنها منسجم و مستحکم می گردد؛ به گونه ای که خللی در میان نمی ماند تا دشمن از آن نفوذ کند و به جامعه ضربه زند. قرآن با اشاره به آثار اختلاف در میان مردمان می فرماید: وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا ...
در این تحلیل، علت و سبب شکست جامعه، وجود اختلافات و درگیری ها دانسته شده است که مفهوم دیگر آن می تواند چنین باشد که اتحاد، عاملِ انسجام و وحدت صفوف و در نتیجه، پیروزی است.

[ همه ترجمه ها ] ترجمه های شکوه شکرى کريملو (5 مورد)
  سوره توبة آیه 40 - مجتبوی
اگر او- پیامبر- را یارى نکنید هر آینه خدا او را یارى کرد آنگاه که کسانى که کافر شدند او را بیرون کردند، در حالى که یکى از دو تن بود- پیامبر و ابو بکر- هنگامى که هر دو در غار بودند آنگاه که به همراه خویش مى‏گفت: اندوه مدار، خدا با ماست پس خدا آرامش خود را بر او

  سوره توبة آیه 39 - بهرام پور
اگر بسیج نشوید، [خدا] شما را به عذابى دردناک مجازات مى‏کند، و گروهى دیگر را به جاى شما مى‏آورد و او را هیچ زیانى نمى‏رسانید، و خدا بر هر چیزى تواناست
  سوره توبة آیه 38 - بهرام پور
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! شما را چه شده است که وقتى به شما گفته مى‏شود: در راه خدا بسیج شوید، به زمین مى‏چسبید؟ آیا به جاى آخرت به زندگى دنیا راضى شده‏اید؟ در حالى که زندگى دنیا در برابر آخرت جز اندکى نیست
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های شکوه شکرى کريملو (1 مورد)
  سوره انفال آیه 46 - تفسیر نمونه جلد 7
یکى دیگر از مهمترین برنامه هاى مبارزه توجه به مسئله رهبرى و اطاعت از دستور پیشوا و رهبر است همان دستورى که اگر انجام نمى گرفت جنگ بدر به شکست کامل مسلمانان منتهى مى شد، لذا در آیه بعد مى گوید: ((و اطاعت خدا و پیامبرش کنید)) (و اطیعوا الله و رسوله ).
و از پراکندگى و نزاع بپرهیزید (و لا تنازعوا).
((زیرا کشمکش و نزاع و اختلاف مجاهدان در برابر دشمن نخستین اثرش سستى و ناتوانى و ضعف در مبارزه است )) (فتفشلوا).
((و نتیجه این سستى و فتور از میان رفتن قدرت و قوت و هیبت و عظمت شماست )) (و تذهب ریحکم ).
((ریح )) به معنى باد است و اینکه مى گوید: اگر به نزاع با یکدیگر برخیزید سست مى شوید و به دنبال آن باد شما را از میان خواهد برد اشاره لطیفى به این معنى است که قوت و عظمت و جریان امور بر وفق مراد و مقصودتان از میان خواهد رفت زیرا همیشه وزش بادهاى موافق سبب حرکت کشتیها به سوى منزل مقصود بوده است ، و در آن زمان که تنها نیروى محرک کشتى وزش باد بود این مطلب فوق العاده اهمیت داشت .
به علاوه وزش باد به پرچم ها نشانه بر پا بودن پرچم که رمز قدرت و حکومت است مى باشد و تعبیر فوق کنایه اى از این معنى است .
سپس دستور به استقامت در برابر دشمنان و در مقابل حوادث سخت مى دهد و مى گوید: ((استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است ))
(و اصبروا ان الله مع الصابرین )
تفاوت میان ثبات قدم (دستور اول ) و استقامت و صبر (دستور پنجم ) از این نظر است که ثبات قدم بیشتر جنبه جسمانى و ظاهرى دارد، در حالى که استقامت و صبر بیشتر جنبه هاى روانى و باطنى را شامل مى شود.