فاطمه نصیری خلیلی
اللهمّ عجّل لولیّک الفرج ** اللهم سلّم و أیّد قائدنا الخامنه‌ای
[ همه پیام ها ] پیام های فاطمه نصيري خليلي (177 مورد)
  سوره انعام آیه 147 - عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت خداوند است
فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین
آمدن جمله «و لا یرد بأسه» پس از «ذو رحمة واسعة» چنین مى نمایاند که عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت واسعه خداوند است.
  سوره انعام آیه 147 - جامعه‌ی مجرم مشمول عذاب است
جامعه مجرم خود را از شمول رحمت خداوند محروم و سزاوار عذاب او مى گرداند.
و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین
«بأس» در لغت به معناى شدت است و در این آیه کنایه از عذاب است.
  سوره انعام آیه 147 - پیامبر (ص) باید در انتظار تکذیب از جانب مشرکان و آماده رویارویى با آنها باشد.
فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة
جمله «إن کذبوک» خطاب به پیامبر (ص) و پیش بینى وقوع تکذیب در برابر آن حضرت است. «قل ربکم» و «و لا یرد ... » ارائه راه حل براى مقابله با این تکذیب است.
[ همه نکته ها ] نکته های فاطمه نصيري خليلي (225 مورد)
  سوره زمر آیه 64 - خطاب ایها الجاهلون
جمله" أَیُّهَا الْجاهِلُونَ" خطاب رسول خدا (ص) به ایشان است تا اشاره کند به اینکه پیشنهاد آنان- که آن جناب هم غیر خدا را بپرستد- با اینکه ادله گذشته در یگانگى خدا در ربوبیت و الوهیت روشن بود، چیزى جز نفهمى و نادانى ایشان نمى‏تواند باشد.
  سوره قلم آیه 1 - معنای قلم
مقصود از قلم همین قلمهایى است که بآن حروف و کلمات و مطالب نوشته میشود و امر قلم بسیار مهم است زیرا اگر بواسطه قلم مطالب از ممکن غیب و ذهن بشر در خارج ظهور و بروز پیدا نمیکرد و در دفاتر نوشته و ثبت نمیشد که هر طبقه بعدى از طبقه پیشین مطالبى و معلوماتى استفاده نمایند و آنها را تکمیل نموده بکار بندند هیچ کمال و دانشى براى انسان میسّر نبود پس میتوان گفت قوام دین و دنیاى مردم بقلم است.
آرى اگر قلم نبود چگونه آیات قرآنى و احادیث و کلمات بزرگان دین تا حال در دسترس بشر باقى میماند پس اگر مقصود از قلم همین قلم معهود باشد میتوان گفت شاید مقصود از، نون، مداد باشد و مقصود از وَ ما یَسْطُرُونَ آن چیزى و آن مطالبى است که بتوسط قلم و مداد نوشته میشود. مقصود از قلم عقل است که اول (ما خلق اللَّه) بشمار میرود.
  سوره طه آیه 80 - سلطنت فراعنه
من عدوّکم: بزرگترین دشمنان بنى اسرائیل، فراعنه مصر بودند که از سال حدود سه هزار الى حدود سال سیصد قبل از میلاد سلطنت کردن
[ همه سوال ها ] سوال های فاطمه نصيري خليلي (3 مورد)
  سوره انعام آیه 70 - بازی دنیا
سلام
چطور می‌توان افراد به بازی‌گیرنده‌ی دین را از غرور زندگی دنیا دور کرد؟
  سوره نساء آیه 56 - عذاب دایمی
سلام
آیا این آیه اشاره به دایمی بودن عذاب برای کافران و خلود آنان در دوزخ دارد؟
  سوره نساء آیه 3 - عدالت مردان!!
با سلام
فکر نکنم مردی پیدا بشه که ادعا کنه، می‌تونه بین همسرانش عدل رو مراعات کنه
منظور از عدل در اینجا دقیقاً چیست؟
[ همه ترجمه ها ] ترجمه های فاطمه نصيري خليلي (2017 مورد)
  سوره اسراء آیه 4 - ترجمه اصغر برزی
و در کتاب [آسمانى تورات‏] بر بنى اسرائیل اعلام کردیم که بى‏شک دو بار در این دیار [بیت المقدّس‏] فساد خواهید کرد، و سرکشى بزرگى خواهید نمود.
  سوره اسراء آیه 4 - تفسیر آسان نجفی
و در کتاب (تورات) به بنى اسرائیل خبر دادیم که حتما شما دو مرتبه در زمین فساد مى‏کنید. و یقینا سرکشى بزرگ و طغیان خواهید نمود.
  سوره اسراء آیه 4 - تفسیر روان جاوید، ثقفی
و اعلام نمودیم به بنى اسرائیل در کتاب که هر آینه فساد خواهید نمود البتّه در زمین دو بار و هر آینه سرکشى خواهید کرد البته سرکشى بزرگ.
[ همه تفسیر ها ] تفسیر های فاطمه نصيري خليلي (66 مورد)
  سوره اسراء آیه 4 - مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج‏7، ص: 274
خداى متعال برسولش خبر میدهد که ما در کتاب تورات ببنى اسرائیل خبر دادیم و اعلام نمودیم که محققا و بدون شک ذریّه و اولادان شما در زمین دو مرتبه فساد خواهند نمود و علوّ و سرکشى میکنند و فساد بزرگ در زمین مینمایند بریختن خون انبیاء و اخذ عدوانى، و بقول ابن عباس و ابن مسعود و ابن زید فساد اول آنها کشتن زکریّا (ع) و فساد دوم قتل یحیى بن زکریا (ع) بود پس از کشتن زکریا خداوند بر آنان (شاپور ذو الاکتاف) سلطانى از ملوک فارس را مسلط گردانید، و پس از کشتن یحیى بر آنان بخت نصر را مسلط گردانید و آن مردى از بابل بود و این عذابها پاداش سرکشى و علوّ آنها بود که در زمین فساد نمودند.
و بقولى فساد اول آنها کشتن شعیاى پیغمبر بود و فساد دوم قتل یحیى، و محمد بن اسحق گفته مرتبه اول بخت نصر بر آنها مسلط گردید و در مرتبه دوم ملکى از پادشاهان بابل، و بقول دیگر اول جالوت بر آنها مسلط گردید و داود جالوت را کشت و دوم بخت نصر.
  سوره مائدة آیه 82 - کتاب التفسیر محمد بن مسعود عیاشی
امام صادق‏(ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: «عَنْ مَرْوَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ذَکَرَ النَّصَارَى وَ عَدَاوَتَهُمْ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ قَالَ أُولَئِکَ کَانُوا قَوْماً بَیْنَ عِیسَى وَ مُحَمَّدٍ یَنْتَظِرُونَ مَجِی‏ءَ مُحَمَّدٍ ص.» (عیاشی، 1380، ج‏1: 335 و 336) این علماى مسیحى و راهبان گروهى بودند که در زمانى میان حضرت عیسى‏(ع) و حضرت محمّد(ص) زندگى مى‏کردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
  سوره زمر آیه 64 - انوار درخشان، حسینى همدانی، ج‏14، ص: 267
خطاب به رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله است که با کفار قریش و بت پرستان بطور تهدید احتجاج بنما.
[ همه لغت ها ] لغت های فاطمه نصيري خليلي (3 مورد)
  سوره اسراء آیه 4 - ترجمه المیزان، ج‏13، ص: 49
قضاء : فیصله دادن
 توضيح : راغب در مفردات در معناى" قضاء" گفته است که به معناى فیصله دادن به امرى است، چه با گفتار باشد و چه با عمل و هر کدام بر دو وجه است یکى الهى و دیگرى بشرى.
  سوره نساء آیه 58 - مجمع البیان
«تؤدّوا» : ادا کنید، بازپس دهید.
  سوره نساء آیه 40 - تفسیر راهنما
ذَرَّة : مورچه کوچک و یا غبار معلق در هوا
[ همه اﻋﺮاب ها ] اﻋﺮاب های فاطمه نصيري خليلي (2 مورد)
  سوره آل عمران آیه 55 - تفسیر روشن، حسن مصطفوی
مُتَوَفِّیکَ: خبر إنّى است، و رافعک، و مطهّرک، و جاعل، عطف باشند به متوفّیک.
  سوره آل عمران آیه 55 - تفسیر روشن، حسن مصطفوی
اتَّبَعُوکَ: صله است به الّذین، و جمله مفعول جاعل باشد.